Антикорупційний суд пройшов перше читання у Раді
За схвалення відповідного проекту закону за основу проголосували 282 депутати при мінімально необхідній кількості в 226, повідомляє кореспондент Укрінформу.
У пояснювальній записці зазначено, що законопроект "спрямований на визначення засад організації та діяльності Вищого антикорупційного суду і спеціальних вимог до суддів цього суду та гарантій їх діяльності".
Зокрема, Вищий антикорупційний суд пропонується визначити як постійно діючий вищий спеціалізований суд у системі судоустрою України, який має розглядати кримінальні провадження, пов'язані із вчиненням правопорушень, які містять корупційну складову.
Зазначається, що законопроектом передбачається поширити юрисдикцію Вищого антикорупційного суду на всю територію України.
При цьому пропонується утриматися від запровадження на місцевому рівні антикорупційних судів, у місцевих або апеляційних судах - посад антикорупційних суддів чи на місцях - слідчих суддів у антикорупційних кримінальних провадженнях, ураховуючи можливе завантаження та ризик впливу регіональних еліт.
Також законопроектом не передбачено розміщення палат Вищого антикорупційного суду, окремих його суддів у різних населених пунктах.
Згідно із законопроектом, очолюватиме Вищий антикорупційний суд голова цього суду, який обиратиметься на посаду та звільнятиметься з посади в порядку, встановленому законом "Про судоустрій і статус суддів" (обиратиметься на посаду зборами суддів Вищого антикорупційного суду з числа суддів цього суду).
Зазначається також, що для призначення на посаду судді Вищого антикорупційного суду громадянин України має бути не молодшим 35 років, мати стаж роботи на посаді судді не менше 5 років або мати науковий ступінь у сфері права та стаж наукової роботи у сфері права щонайменше 7 років, або мати досвід професійної діяльності адвоката, у тому числі щодо здійснення представництва в суді та/або захисту від кримінального обвинувачення щонайменше 7 років, або мати сукупний стаж (досвід) такої роботи (професійної діяльності) щонайменше 7 років та мати значний досвід здійснення у міжнародних міжурядових організаціях чи міжнародних судових установах за кордоном професійної діяльності у сфері права з питань протидії та боротьби із корупцією і володіти знаннями та практичними навичками застосування сучасних міжнародних антикорупційних стандартів і найкращих світових практик у сфері протидії та боротьби із корупцією, практики Європейського суду з прав людини.
Водночас законопроектом встановлюються обмеження для призначення на посаду судді Вищого антикорупційного суду окремих категорій осіб у зв'язку з перебуванням на певних посадах у державних органах чи зайняттям певною діяльністю.
Згідно з законопроектом, для сприяння Вищій кваліфікаційній комісії суддів України у підготовці рішень з питань призначення на посади суддів Вищого антикорупційного суду строком на шість років нею утворюється Громадська рада міжнародних експертів, що є її допоміжним органом.
Громадська рада міжнародних експертів складається з не більш як семи членів, які призначаються Вищою кваліфікаційною комісією суддів України строком на два роки і не можуть бути призначені повторно виключно на підставі пропозицій міжнародних організацій, з якими Україна співпрацює у сфері запобігання та протидії корупції відповідно до міжнародних договорів України.
Членами Громадської ради міжнародних експертів можуть бути призначені особи, які мають бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості, суспільний авторитет, мають досвід роботи не менше ніж п’ять років із впровадження за кордоном чи в міжнародних організаціях сучасних міжнародних антикорупційних стандартів і найкращих світових практик у сфері протидії та боротьби із корупцією.
Рішення про дострокове припинення повноважень члена Громадської ради міжнародних експертів приймається Вищою кваліфікаційною комісією суддів України, яка у десятиденний строк після прийняття такого рішення вживає заходів для призначення нового члена Громадської ради.
Законопроектом визначено, що Громадська рада міжнародних експертів збирає, перевіряє та аналізує інформацію щодо кандидатів на посади суддів Вищого антикорупційного суду, надає її Вищій кваліфікаційній комісії суддів України. До мого ж, цей орган має не пізніш як за десять днів до засідання Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, на якому розглядається питання про підтвердження або непідтвердження здатності кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду здійснювати правосуддя у цьому суді, надати вмотивований висновок про невідповідність кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду критеріям.
"Якщо Громадська рада міжнародних експертів у своєму вмотивованому висновку встановила, що кандидат на посаду судді Вищого антикорупційного суду не відповідає зазначеним критеріям, то Вища кваліфікаційна комісія суддів України може ухвалити рішення про підтвердження здатності такого кандидата на посаду судді здійснювати правосуддя у Вищому антикорупційному суді лише у разі, якщо таке рішення підтримано не менше ніж одинадцятьма її членами", - йдеться законопроекті.
Як повідомляв Укрінформ, 28 лютого комітет Верховної Ради з питань правової політики і правосуддя рекомендував ухвалити за основу президентський законопроект "Про Вищий антикорупційний суд", а чотири альтернативні законопроекти - відхилити.
Президент Петро Порошенко 22 грудня 2017 року вніс до Верховної Ради законопроект № 7440 "Про Вищий антикорупційний суд", а 27 грудня текст документа було опубліковано на сайті парламенту.
За результатами візиту 12-16 лютого групи експертів МВФ представник МВФ в Україні Йоста Люнгман заявив, що українська влада повинна забезпечити невідкладний розгляд у парламенті законопроекту про антикорупційний суд з урахуванням рекомендацій Венеціанської комісії та зобов'язань у рамках програми МВФ.