Бот-атаки, фейки та поради псевдоюристів: Як Росія намагається зірвати мобілізацію в Україні
Масову розсилку повідомлень такого змісту по Telegram-чатах було зафіксовано 17-18 лютого. У ній було задіяно чотири десятки облікових записів, які розмістили понад 700 повністю ідентичних оголошень.
Зокрема, найбільш продуктивний з них «Егор Пелевин», на якого припадає понад 10% повідомлень, до цього рекламував майнінгову компанію з Іркутська, віддалену роботу в росії та Telegram-канал з порноконтентом.
Аналогічні оголошення розміщували його «колеги» «Алексей Баранов», «Алексей Кретинин», «Руслан Каримов», «Александр Кудинов», «Анастасия Шумихина» та інші.
Всі залучені в цій розсилці профілі мають російські імена, описи профілів російською, а до цього брали участь у рекламних розсилках, орієнтованих на російську аудиторію. Оголошень українською і для українців до 17 лютого від цих профілів не було.
Отже, розсилку можна вважати російською бот-атакою, спрямованою на:
- деморалізацію українців та протидію мобілізації;
- збір персональних даних українців: потенційним «клієнтам» радять писати такому собі «Євгену С(л)адку», в якого замість фото профілю – гасло «Повістці НІ!».
Схожі бот-атаки свідчать, що за значною частиною антимобілізаційної активності в соцмережах та месенджерах стоять росіяни. І це не єдиний інструмент, за допомогою якого держава-агресор намагається дискредитувати та зірвати українську мобілізацію.
Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки розповідає про ключові з них.
Як росія протидіє мобілізації в Україні
Інформаційні операції проти мобілізації проводилися спецслужбами рф в Україні від початку гібридної агресії у 2014 році. росіяни закидали в медійне поле меседжі, спрямовані на підрив довіри до військово-політичного керівництва і створення штучних розколів у суспільстві, а також просували наратив про «громадянський конфлікт» і «війну між олігархами», участі в яких пересічному українцю варто уникати. Активні заходи, такі як «мітинги дружин і матерів», чи «антивоєнні пікети» були спрямовані на блокування роботи військкоматів.
З 2016 року мобілізацію резервістів до лав Збройних сил та Національної гвардії України для участі в АТО/ООС було припинено, особовий склад поповнювався за рахунок контрактників. Але 24 лютого 2022 року ситуація змінилася: через повномасштабне вторгнення в Україні було запроваджено воєнний стан та оголошено загальну мобілізацію. Майже одночасно стартувала нова російська кампанія з її зриву. Після оголошення часткової мобілізації в рф восени інформаційні зусилля росіян зі зриву мобілізації в Україні посилилися.
Через різноманітні канали російські інформаційні війська розповсюджують меседжі про:
- «облави» на чоловіків в українських містах, яких без підготовки та проходження медкомісії одразу ж відправляють на передову;
- незаконність мобілізації та «неправильність» оголошення воєнного стану;
- можливість уникнути мобілізації шляхом відправки на фронт народних та місцевих депутатів, держслужбовців, поліцейських, митників, прикордонників, суддів тощо;
- тотальну корупцію у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) – «багаті відкупляються, бідні служать»;
- масову втечу з України чоловіків призовного віку, шляхом незаконного перетину кордону, підкупу посадовців та інших «схем»;
- дискримінацію мешканців різних регіонів та соціальних груп під час мобілізації (технологія спрямована на створення штучних розколів між мешканцями східних і західних регіонів, міст і сіл, українськомовними і російськомовними, місцевими і внутрішньо переміщеними особами тощо);
- великі втрати ЗСУ, військові успіхи росіян та приреченість мобілізованих;
- відсутність сенсу в спротиві через більший мобілізаційний потенціал рф у порівнянні з Україною.
Просуваючи загальний антимобілізаційний наратив, росіяни грають на історичних травмах українців та активно використовують окремі реальні недоліки української мобілізаційної системи. Кампанія має на меті:
- створення максимально негативного фону для мобілізації;
- ускладнення формування мобілізаційного резерву;
- деморалізацію та дезорієнтацію українського суспільства;
- нормалізацію різних форм ухилення від мобілізації;
- підрив довіри до військово-політичного керівництва та авторитету Збройних сил України.
Маніпуляції та фейки у псевдоукраїнських Telegram-каналах
З осені 2022 року мережа псевдоукраїнських Telegram-каналів, що спеціалізується на просуванні проросійських меседжів під виглядом «інсайтів» та «незалежної аналітики», почала приділяти більше уваги питанням мобілізації. У споживачів контенту повинно скластися стійке відчуття того, що мобілізація проводиться несправделиво, ухилення від неї ‒ норма і розумний вибір, а воювати за Україну ‒ взагалі не потрібно.
Для підтвердження останньої тези адміністратори Telegram-каналів активно підсвічують корупційні скандали. Йдеться не лише про матеріали українських журналістів про закупівлі Міноборони, а й про періодичні затримання чи обшуки у справах про хабарництво. Відбувається нескладна маніпуляція: українські військові нібито захищають не Україну і український народ від геноциду, а воюють за якісь «інтереси корумпованих чиновників».
Регулярні публікації «інсайдерської інформації» про цінники на відкуп від мобілізації мають не лише посилити сприйняття України як тотально корумпованої держави, за яку не варто боротися, а й підбурити до невдоволення від несправедливості. Також читачів намагаються налаштувати проти державних службовців, депутатів, спортсменів, яких нібито «не мобілізують».
Рецепти ухилення від мобілізації подаються під виглядом юридичних довідок із посиланням на неназваних юристів і правозахисників.
Анонімні Telegram-канали також періодично лякають читачів повістками в «Дії» чи у месенджерах. Деякі навіть поспіхом видали новину про те, що їх уже розсилають через Viber.
В основу цієї «новини» було покладено повідомлення Державної судової адміністрації про запровадження електронних повісток і викликів до суду.
Для дискредитації мобілізації використовуються й інші фейки. Зокрема, повідомлення про те, що співробітники ТЦК та СП викликають таксистів та кур’єрів для видачі їм повісток. Як «доказ» було використано постановче гумористичне відео про кур’єра Glovo ‒ його видавали за документальні кадри.
Обидва інциденти були зафільмовані очевидцями та опубліковані у місцевих інформаційних Telegram-каналах й мали суспільний резонанс. В обох випадках Оперативне командування «Південь» ініціювало службове розслідування з притягненням військовослужбовців до дисциплінарної відповідальності.
Реагування на ексцеси Telegram-канали подали як слабкість командування та закликали підписників знімати більше таких відео. Продемонструвавши тим самим зацікавленість росіян у контенті такого ґатунку.
Повісткова Telegram-істерія
Наразі у Telegram функціонують уже десятки каналів, що спеціалізуються на повідомленні локацій перебування співробітників ТЦК у різних містах України.
Серед них можна виділити, як мінімум, дві мережі. Канали з назвою «Вручают повестки»/ «Вручають повістки» мають однакові лого, що створені за єдиним шаблоном та з ідентичними описами. За півроку їх аудиторія зросла майже вдвічі. У серпні харківський канал мав 70 тисяч підписників, а у лютому ‒ вже 125 тисяч. Одеський – виріс з 14,5 до 33,5 тисяч, дніпровський ‒ з 30 до 100 тисяч.
Основний канал мережі «Солідарний друг» присвячений повісткам у Тернополі. Він нараховує понад 44 тисячі підписників. У решти каналів ‒ львівського, чернігівського, черкаського, вінницького, хмельницького ‒ кількість підписників обчислюється сотнями.
Скільки серед них реальних людей, а скільки ботів, підкуплених для «накрутки» – невідомо. На питання, чи координують адміністратори цих каналів свої дії з росіянами, чи лише «хайпують» на гарячій темі та набирають аудиторію – мають відповісти українські компетентні органи.
Сумлінно відпрацьовує повісткову тематику псевдоукраїнський Telegram-канал «Типичная Одесса». Починаючи з середини червня він щоденно публікує від одного до трьох повідомлень про мобілізацію: локацію співробітників ТЦК та рекомендації щодо ухилення. А також заклики та інструкції з блокування роботи військових на вулицях. Підписникам рекомендують збиратися групами, здіймати галас, всіляко провокувати співробітників ТЦК та знімати все на відео.
Специфікою соціальної мережі TikTok є створення та публікація великої кількості контенту, що присвячений мобілізації. Окреме місце серед нього займають короткі юридичні поради.
Серед осіб, що записують відео присвячені питанням мобілізації, можна виокремити такі групи:
- справжні юристи, які використовують TikTok, як майданчик для реклами своїх послуг, та дають відповіді на найбільш розповсюджені питання щодо правового режиму воєнного стану, процедури мобілізації, прав та обов’язків її учасників, відповідальності за ухилення тощо;
- блогери, які переказують або дослівно повторюють сказане юристами – з метою набрати підписників та перегляди;
- агенти впливу рф, які розповсюджують дезінформацію та деструктивні заклики.
Серед найбільш поширених прийомів, до яких вдаються представники останньої категорії, є такі:
- маніпуляції поняттями «стан війни» і «воєнний стан» та нав’язування хибного висновку про нібито незаконність оголошеної мобілізації;
- протиставлення ліквідованих у 2020 році військкоматів та створених на їх базі ТЦК із твердженням, що останні нібито не мають права не лише проводити мобілізацію, а й вести військовий облік та працювати з особовими справами резервістів, що укладені в військкоматах.
Відео «відпрацювання» згаданих вище тез у спілкуванні зі співробітниками ТЦК також викладають у TikTok та інші соцмережі.
До числа «консультантів» долучився харків’янин Павло Онищенко, засновник громадської організації «Потон». В Україні його оголошено в розшук у справі про напад на співробітників СБУ. У своєму TikTok-блозі Онищенко закликає не просто саботувати мобілізацію, а й об’єднуватись у групи та координувати свої дії разом з ним.
Декілька антимобілізаційних відео (без прямих закликів до бойкоту, але з повторенням російських маніпулятивних тез) записав Анатолій Шарій, екстрадиції якого з Іспанії домагається Україна.
Окремий вид сюжетів ‒ це відео з чоловіками призовного віку, які відкрито хизуються тим, що обійшли закон і виїхали з України, або ж пояснюють небажання захищати Батьківщину необхідністю піклуватися про сім’ю.
У той же час TikTok, так само, як і Telegram, використовується для розповсюдження вкидів про наміри українського уряду мобілізувати чоловіків-біженців за кордоном. Насамперед, у Польщі та Британії.
Основою для цього фейку стало введення в дію оновлених правил військового обліку, згідно з якими консульські установи мають сприяти поверненню військовозобов’язаних додому. Однак повноважень вручати повістки чи здійснювати мобілізаційні заходи за кордоном у них немає.
Після серії болючих поразок, не маючи змоги перехопити стратегічну ініціативу на полі бою, росіяни намагаються не допустити посилення військових спроможностей ЗСУ. Протидія мобілізації, так само, як і протидія посиленню західної військової допомоги, є органічною частиною війни проти України. Це варто враховувати під час споживання контенту в соціальних мережах.
Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки