Асистивні технології в освіті. Перший в Україні посібник про інклюзію з використанням альтернативних способів комунікації
Організатор: соціальне підприємство «ДивоГра».
Учасники: Лариса Самсонова - державний експерт групи з питань позашкільної та інклюзивної освіти директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України; Ганна Усатенко - лідерка соціального підприємства «ДивоГра», психолог, громадський діяч, модератор; Алла Бут - шкільний психолог Стольненського закладу загальної середньої освіти Менської ОТГ Чернігівської області (онлайн); Оксана Гнатюк - доцент кафедри фізики та інтегративних технологій навчання природничих наук Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, кандидат педагогічних наук (онлайн); Оксана Кривоногова - співавторка посібника, Комунальний заклад вищої освіти "Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради", кафедра психології, соціальної роботи та інклюзивної освіти, кандидат психологічних наук, доцент, голова громадської організації «Одеська обласна організація медико-психологічно-педагогічної допомоги «Здорове суспільство» (онлайн).
Коротко. У грудні 2021 р. у результаті співпраці Інституту модернізації змісту освіти МОН України з соціальним підприємством «ДивоГра» та громадською організацією «Здорове суспільство» був виданий посібник з асистивних технологій для спілкування в освітньому процесі «Теорія та практика використання альтернативної комунікації для осіб з особливими освітніми потребами», Чайка М., Усатенко Г., Кривоногова О. (2021). Це перше систематизоване видання для освітян, у якому викладені основи альтернативної і додаткової комунікації (АДК).
Кожен із нас може постати перед проблемою, коли мовлення порушене або відсутнє (операція на органах ротової порожнини, інсульт, захриплість голосу тощо). Є люди, які внаслідок інвалідності мають труднощі з мовленням або розумінням зверененої до них мови від народження: розлади аутистичного спектру, мовленнєві порушення. У всіх цих випадках допомагають асистивні технології – альтернативні і додаткові засоби комунікації. У посібнику викладена практика використання побутових жестів та малюнків-піктограм, за якими можуть розуміти слова і спілкуватися учні з мовленнєвими порушеннями в інклюзивних та спеціальних навчальних закладах.
Під час час заходу буде висвітлена практика асистивних технологій для реалізації безбар’єрності в суспільстві. Педагоги з різних регіонів – Одеси, Умані, Чернігівської області – представлять практичний досвід використання піктограм та розкажуть про важливість створення екосистеми доступних асистивних технологій для забезпечення невід’ємного права людини на спілкування та доступ до інформації. Буде представлене цифрове рішення, додаток Digital Inclusion з піктограмами для комунікації, створений 2021 року за підтримки ТОВ «Хуавей Україна».
Довідково. Соціальне підприємство «ДивоГра» з 2015 року впроваджує провідний світовий досвід у створенні посібників для розвитку мовлення, проводить просвітницьку діяльність у співпраці з Міністерством освіти України для поширення інформації про допоміжні технології та альтернативну і додаткову комунікацію. Проєкти соціального партнерства «ДивоГра» відзначені міжнародною премією Partnership for Sustainability Awards. Команда соціального підприємства “ДивоГра” вийшла у фінал міжнародного конкурсу проєктів соціального партнерства «Партнерство заради сталого розвитку — 2020» Мережі Глобального договору ООН в категорії «Суспільство».
Електронну версію посібника з АДК, виданого за державним замовленням, можна завантажити безоплатно на сайті Інституту модернізації змісту освіти МОН України https://lib.imzo.gov.ua/navchalno-metodichn-posbniki/dlya-pedagogchnikh-pratsvnikv-yak-pratsyuyut-z-uchnyami-z-osoblivimi-osvtnmi-potrebami/
Акредитація представників ЗМІ: anna@ukrinform.com
Запитання для спікерів від представників ЗМІ надсилати на e-mail: hanna.usatenko@dyvogra.com
У зв’язку з карантинними обмеженнями кількість місць обмежена.
Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/user/UkrinformTV
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Демонструючи ролик в ході прямого ефіру, необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
При вході в Укрінформ обов’язкове вимірювання температури тіла безконтактним термометром і прохід через дезинфікуючу рамку. Відповідно до Постанови МОЗ №-18 від 19 жовтня 2021 року присутність на заході лише за наявності в усіх його учасників Covid-cертифікату або негативного ПЛР-тесту (строк дії 72 години) та обов`язкової наявності засобів індивідуального захисту (захисних масок, респіраторів) за дотримання соціальної дистанції 1,5 м.
Підсумкові матеріали:
В Україні вийшов посібник з альтернативної комунікації з дітьми з особливими освітніми потребами
В Україні вийшов посібник з альтернативної та додаткової комунікації з дітьми з особливими освітніми потребами.
Презентація відбулася в Укрінформі.
"Методи альтернативної додаткової комунікації — це одна з технологій, яка може застосовуватися в освіті для учнів, які не володіють звичайними способами комунікації, тобто мовою, мають будь-які порушення у цій сфері комунікації, і наше завдання — підібрати до неї такі способи комунікації, щоб дитина могла почуватися залученою до всіх освітніх процесів", - зазначила державний експерт групи з питань позашкільної та інклюзивної освіти Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН Лариса Самсонова.
За її словами, заклади освіти будуть забезпечуватися цим посібником у межах субвенції місцевим бюджетам на підтримку осіб з особливими освітніми потребами.
Посібник був створений соціальним підприємством "ДивоГра" за підтримки Міністерства освіти та науки. За словами лідери "ДивоГри" психолога Ганни Усатенко, це перше систематизоване видання для освітян, у якому викладені основи альтернативної і додаткової комунікації. Ці технології можуть бути використані при навчанні або налагодженні комунікації з людьми, які внаслідок інвалідності мають труднощі з мовленням або розумінням зверненої до них мови від народження - йдеться про розлади аутистичного спектру, мовленнєві порушення.
"Ми розробили піктограми, які використовуються в реабілітації мовлення для дітей та дорослих. Альтернативна методика дуже допомагає і в освоєнні читання. "ДивоГра" має партнерство з Українською бібліотечною асоціацією, ми поширюємо наші видання для допомоги дітям з особливими освітніми потребами. За піктограмами можна відстежувати текст, вони включені в брошуру. Це картинки, які пояснюють значення слів", - зазначила Усатенко.
Існує також електронна версія посібника з альтернативної та додаткової комунікації, її можна завантажити безоплатно на сайті Інституту модернізації змісту освіти МОН.
Відео:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк