Громади мають оприлюднювати публічну інформацію навіть під час війни - експертка U-LEAD
Про це заявила радниця з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» Тетяна Коробка під час проведеної Програмою в Сумській області інформаційної сесії з цієї теми, передає Укрінформ із посиланням на сайт «U-LEAD з Європою».
Стаття 34 Конституції України гарантує кожному право вільно збирати, зберігати, використовувати й поширювати інформацію. Однак поряд із таким гарантованим правом ця стаття передбачає можливість його обмеження в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку.
«У період дії режиму воєнного стану доволі гостро постала потреба в збереженні балансу між прозорістю та безпекою: чи бути громаді максимально наближеною до жителів, чи все ж таки поширення інформації загрожуватиме життю та здоров’ю населення, територіальній цілісності нашої держави? Як і в мирний час, ключовою умовою щодо можливості обмеження доступу до публічної інформації є застосування «трискладового тесту», - сказала Коробка.
За її словами, у різних регіонах країни буде різний обсяг оприлюднення публічної інформації в залежності від безпекової складової, але обов’язки з оприлюднення з ОМС не знято. Радниця наголосила, що зміни в законодавстві лише точково змінили вимоги до роботи з публічною інформацією, і що значно зросла потреба в застосуванні «трискладового тесту».
Як пояснила Коробка, «трискладовий тест» — це передбачений частиною другою статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» спосіб визначити можливість обмеження доступу до неї. Застосовуючи його, варто визначити, чи здійснюється обмеження доступу для захисту інтересів національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку для запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету й неупередженості правосуддя. Треба розуміти те, чи може завдати розголошення інформації істотної шкоди цим інтересам. Також необхідно визначити, чи шкода від її оприлюднення переважає суспільний інтерес в її отриманні.
За словами спікерки, перелік інформації, що може бути предметом суспільного інтересу, не є вичерпним. Такою вважається інформація, яка свідчить про загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності України, яка забезпечує реалізацію конституційних прав, свобод і обов'язків, свідчить про можливість порушення прав людини, введення громадськості в оману, шкідливі екологічні та інші негативні наслідки діяльності (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб.
«Важливо пам’ятати, що вчасно оприлюднена інформація впливає на ухвалення громадянами рішень, важливих для їхнього життя та здоров’я», – підсумувала радниця.
Інформаційні сесії про законодавче підґрунтя і баланс між прозорістю та безпекою U-LEAD організувала для громад Донецької, Полтавської, Сумської, Харківської та Черкаської областей.
Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян та розширює можливості громад.