П’ятий рік благодійні магазини “Ласка” спрямовують тонни одягу на гуманітарну допомогу, дають вживаним речам “друге життя”, проводять майстер-класи, займаються переробкою текстилю та навіть надають послуги з прання речей. Про мету проекту, плани і здобутки Укрінформ поцікавився у проектного координатора “Ласки” Анни Геніальної.
- Анно, що саме слугувало натхненням для створення проекту?
- Ідея прийшла з-за кордону. В США є величезні магазини Goodwill – там люди дарують речам друге життя. І це стосується не тільки одягу, а й різних побутових предметів, елементів декору.
З самого початку це був маленький формат. Наші друзі надали нам приміщення “спробувати” – невеличку кімнатку. Зараз функціонують повноцінно два магазини, перший ми відкрили близько п'яти років тому.
Мені здається, нас уже складно назвати лише магазином, в нас якась своя комьюніті, ми організовуємо різні заходи – як у самих магазинах, так і поза ними.
Зазвичай такі заходи направлені на усвідомлене використання одягу, на захист навколишнього середовища, кінопокази, воркшопи та лекції. Події ми анонсуємо у наших соцмережах, за тиждень проходить в середньому два-три таких заходи.
В одному з магазинів ми пропонуємо послуги пральної кімнати – як у старих американських фільмах. Ця послуга користується попитом, адже на місці речі одразу й перуться, і сушаться, а в цей час можна поспілкуватись, попити чаю-кави – і це доступно щодня з 10 ранку до 9 вечора.
- Що найчастіше приносять у магазини?
- У нас механізм налаштований дуже просто – люди безоплатно приносять нам речі, 85% йде на гуманітарну допомогу, решта продається в нас у магазинах.
Люди приносять речі посезонно. І це логічно, наприкінці кожного з сезонів усі "чистять" та звільняють свої шафи і привозять це все до нас.
Напередодні Нового року – особливий якийсь бум, в 2019-й рік люди хочуть увійти "з чистими думками" і провести ревізію у себе в квартирах.
Це круто, тому що люди, по-перше, звільняють власний простір від набридлих речей (навіть надзвичайно якісна річ може стати морально застарілою), по-друге – вони роблять подарунки. Тому що, коли вони приносять речі в "Ласку”, вони не просто долучаються до гуманітарної допомоги – вони долучаються до загальної ідеї добра.
- За яким критерієм відбираєте речі на продаж у магазині?
- У нас є три простих критерії підбору речей на повторний продаж: сезонність, тренди року та пропорційність – нелогічно, коли висить три светра та п’ятдесят пар джинсів, ми намагаємось витримувати баланс.
Часом буває, що до нас приходять з одним "мішком" речей, а виходять – з іще більшим, повним придбаних речей тут, у магазині.
Мені здається, в нас кожен може знайти щось своє. Придбати якусь річ, прикрасу, книжку, випити кави. Одні й ті самі люди з офісів на обідню перерву люблять приходити до нас і казати "ми відпочиваємо душею і тілом у вас".
- Ви почали встановлювати спеціальні бокси для одягу по місту. В цьому є сенс?
- Ми не так давно розпочали цим займатись. Для загального користування в нас є величезні контейнери в ряді великих магазинів.
Зараз ми підключаємо компанії, які зацікавились установкою такого боксу в себе в офісах – зазвичай мова йде про фірми з великим штатом. Це такий собі соціальний компонент для самої компанії – ти йдеш на роботу і можеш одразу закинути непотрібні речі й бонусом долучитись до благодійності.
Раз на тиждень ми забираємо речі звідти, хоча контейнери дуже великі, правда.
- Куди ви спрямовуєте ті речі, які не реалізовуєте в магазині?
- Це Київ та Київська область, ми працюємо з кількома розподільчими фондами, які, в свою чергу, передають ці речі в будинки сімейного типу, в реабілітаційні центри, в будинки для людей похилого віку. Завжди є потреба когось вдягати.
За стільки років потреба в одягові не зникає. І це дивує. Потреба не збільшується, однак завжди є попит.
- Виручені кошти куди йдуть?
- Ми співпрацюємо з різними фондами, які мають перевірену репутацію. За 5 років ми передали понад 1 млн гривень на благодійність.
- Ви плануєте відкривати власну сортувальну станцію?
- Так, це буде величезний склад. Там ми також будемо проводити різні воркшопи. Тобто, по суті, ми створимо певний арт-простір для людей.
У магазині ми також продаємо нові речі від молодих дизайнерів, від наших друзів – сумки, прикраси, одяг, листівки, предмети інтер'єру.
- Що найдивніше знаходили серед отриманих речей?
- Є певна проблема в тому, що люди, коли дізнаються про нас, часом вирішують таким чином звільнити свою квартиру від геть непридатного мотлоху.
І, відповідно, везуть до нас усе підряд – ми знаходили навіть передані пакети протермінованих медикаментів. Проходили ми і через пил, і через плісняву. Цього не уникнути, і ми це розуміємо.
Але проходить час і все більше людей цікавляться – а куди ці речі підуть, а хто їх буде використовувати. І людям не байдуже, вони хочуть знати – навіщо вони це роблять. Це круто!
Тому виникла класна ідея: що ж робити з тими речами, які у геть плачевному стані й передати комусь їх носити буде просто непристойно.
Так от, у нас є прекрасний дідусь Валерій з села Побєда, який на дерев'яному старому станку плете килимки з еластичного трикотажу. Ми намагаємось зробити виробництво килимків без відходів, щоб навіть старі зіпсовані речі були використані.
Ці килимки Recycled Rugs ми продаємо в магазині, допомагаємо йому робити свій маленький бізнес. А дідусь, у свою чергу, в себе вдома розповідає про це, навчає своїх друзів та односельчан займатись цією справою.
- Зірки та люди з шоубізу приходять до вас?
- У нас є окремий стенд "речі музикантів", куди люди з шоубізу можуть приносити свої речі, ми потім такі лоти продаємо на аукціоні, а виручені кошти передаємо на благодійність. Такі аукціони проводимо в Instagram.
- Як щодо постійних спонсорів, державної підтримки, грантів?
- Державної підтримки ми не отримуємо, постійних спонсорів не маємо. Всі побутові питання, фінансові, питання з орендою приміщень, логістикою – ми вирішуємо самі. Звісно, ми не відмовилися б від допомоги.
Нещодавно повернулись із Одеси, де відбулось вручення Social project Awards (щорічної всеукраїнської премії за кращі соціальні проекти - ред.) і в номінації "Екологія" ми посіли перше місце, що було дуже для нас приємно.
- Є певний стереотип щодо комісійних та магазинів секонд-хенду. Ви це на собі відчуваєте?
- Скажу так: у нас речі знаходять людей. І люди знаходять людей. У нас немає такого підходу, щоб наполягати – прийди та придбай, або прийди та здай. Ми позиціонуємо себе чимось більшим.
Перша наша основна місія – це благодійність. Друга і не менш важлива – наша екологічна місія – зменшення текстильного сміття.
Тут ми даємо друге життя цим речам. Ми за те, що можна придбати речі повторного використання і виглядати дуже круто, заплатити за це невеликі кошти та відкласти гроші на більш корисні речі. На подорожі, врешті-решт.
- Ви згадали, що у вас проходять лекції щодо підбору гардеробу, як це відбувається?
- Ми проводимо майстер-класи та лекції на противагу явищу fast fashion – коли ти "купив-вдягнув-викинув".
Ми ж розуміємо, що круто вивісити на продаж речі повторного вжитку, але якщо немає бекграунду, теорії – чому це важливо купляти – це не працюватиме.
Раз на два місяці ми влаштовуємо такі зустрічі, приходять найчастіше дівчата і жінки – абсолютно різного віку, від 15 до 60. Приходять здебільшого з питанням "О, в мене багато речей, однак нема чого вдягти”. Вічна проблема, загалом (сміється).
До нас часто приходять стилісти-початківці, які хочуть працювати саме у сфері капсульного гардеробу (підбір певної кількості комплектів речей, які ідеально поєднуються за стилем, кольором та фактурою - ред.).
Ми даємо можливість їм виступити в нас з лекціями. Це такі перші спроби публічної розмови, але всі наші спікери кажуть, що це – гарний поштовх рухатися далі.
- За 5 років зацікавленість аудиторії до вашого проекту змінилась?
- Наразі в тренді тема "еко", а отже – і ми в тренді.
За 5 років понад 20 тисяч людей долучилось до нашої еко-комьюніті, близько 300 тонн було передано на гуманітарну допомогу. Щорічно збільшується аудиторія та залученість людей до нашого проекту.
Зараз середня кількість переданих речей за місяць – десять тисяч кілограмів одягу, в залежності від пори року.
- Що від імені “Ласки” ви порекомендували б тим, хто хоче рухатись разом із вами в одному напрямку?
- Почати з себе. Є така фраза "Кожна краплина є океан". І всі ми маємо розуміти, що ми, кожен з нас є важливою краплиною в цьому океані.
- Які цілі ставите на 2019 рік?
- Найголовніше зараз для нас – відкрити сортувальну станцію та популяризувати ідею зменшення текстильного сміття. Зараз люди розуміють мету нашої благодійності, але не завжди звертають увагу на нашу екологічну місію.
Хочеться більше про себе розказати, зрештою. Ми завжди відкриті для діалогу.
Олександра Жаркова, Київ
Фото: Юлія Овсяннікова, Укрінформ