Як туріндустрія намагається працювати під час війни
Війна перетворила масштабування бізнесу зі стратегічного етапу розвитку на просто можливість його зберегти (одну з небагатьох нині). Збереження бізнесу необхідне як для економічної підтримки країни в умовах війни, так і для майбутнього відновлення туристичної галузі після нашої перемоги. Більше того, ми переконані, тільки-но бойові дії припиняться, туризм стане невід'ємною частиною довгострокового економічного відновлення країни.
Орієнтуватися винятково на внутрішній ринок зараз нереально. Для досягнення повного завантаження вкрай важливо виходити на нові ринки.Запуск роботи в інших країнах - крок у цьому напрямку, але він має свої підводні камені.
Займаючись розвитком туроператора на нових ринках в умовах війни, ми виявили декілька «больових точок» входу, знання про які, сподіваємося, можуть стати в пригоді тим, хто планує масштабувати бізнес (і не лише туристичний) за межі рідної країни.
Виведення бізнесу на нові ринки — копіткий процес, якому зазвичай передує серйозна підготовча робота.
Проведення дослідження ринку, визначення попиту на послугу чи продукт, аналіз конкурентів, вивчення юридичних аспектів організації та ведення бізнесу, реєстрація компанії і отримання необхідних дозволів і ліцензій на ведення діяльності тощо потребують чималих часових витрат. Приміром, підготовка до початку роботи туроператора в країнах Балтії тривала більше року!
У поточних умовах ми не можемо дозволити собі такої розкоші. Це, в тому числі, стало однією з причин, чому для поточного масштабування було вибрано країни Східної Європи. Відкрити бізнес у, наприклад, Румунії, Польщі, Чехії, Словаччині, де ми розпочинаємо або найближчим часом розпочнемо роботу, до певної міри простіше.
Далі - побудова команди на місці. Створення локальної команди — не менш важливий етап, ніж вибір країни розширення. Не кожному бізнесові знадобиться команда на місці, але специфіка туристичного бізнесу цього вимагає.
Можливість покластися на фахівців, які живуть у цій країні і добре знають особливості ринку, дозволяє в рази швидше запустити багато процесів та уникнути помилок і недоречностей на початкових етапах освоєння ринку.
При цьому важливо приділити увагу найменшим юридичним деталям діяльності компанії на ринку, чітко прописати функціонал, зони відповідальності, розв’язання спірних питань. Все це дозволить захистити бізнес у разі виникнення розбіжностей.
Довіра клієнтів і партнерів теж легко не даються. Здавалося б, Україна зараз на слуху в усього світу. Однак це зовсім не означає надання безумовного кредиту довіри до новоствореної компанії і появи довгих черг клієнтів з перших днів роботи.
Навпаки: оскільки в Україні війна, в деяких випадках доводиться докладати додаткових зусиль, щоб переконати, що ми — надійний стабільний бізнес, а не компанія-одноденка. Наприклад, на одному з наших нових ринків, готуючись до запуску продажів турів, ми працюємо над формуванням додаткових (вищих за середнє значення на ринку) фінансових гарантій для туристів, щоб подолати будь-які сумніви людей щодо нашої спроможності виконувати свої обов’язки.
Водночас, незважаючи на всі поточні виклики і перешкоди, неможливо залишати поза увагою підтримку і сприяння всього цивілізованого світу нашим зусиллям втриматися і цим самим допомогти власній країні.
Ми вистоїмо, а це — найголовніше.
Катерина Артюх, Owner representative Join UP!
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама