Технологічний прогрес Росії: головне здивувати
Поки весь світ обговорює успіхи провідних міжнародних компаній в освоєнні часу та простору (випробовують Hyperloop, досліджують Марс, вивчають інші галактики через Voyager), та змагання за першого туриста на Місяць, Росія також не спить. Останнім часом інформація про новий винахід чи нову суперідею росіян з’являється ледь не щодня. Тому складається враження, що і в Росії з технологіями справи йдуть добре, просто ми про це мало що знаємо. До уваги, п’ять найвизначніших технологічних “досягнень” росіян, якими вони здивували весь світ в останні кілька місяців. Про рівень розвитку судіть самі.
Космонавтика: на орбіту без божої благодаті не полетиш...
У космічній сфері росіяни щосили стараються не відставати від країн Заходу. 11 жовтня з космодрому Байконур на кораблі “Союз ФГ” вирушила експедиція на Міжнародну космічну станцію. Проте через 4 хвилини після запуску аварійно відключилися двигуни другого ступеня ракети, внаслідок чого капсула з космонавтами впала десь в пустелях Казахстану. Усі члени екіпажу залишилися живі, та падати з висоти певно було непереливки. Офіційна причина – перший ступінь не зміг відділитися від решти ракети, тому й потяг за собою увесь космічний апарат назад на землю.
У тому, що ракета не змогла залишити атмосферу, винуваті зовсім не інженери, і аж ніяк не астронавти. Є версія, що намудрували прості робочі, які “забили” цвях у кріплення. Хоча, може, винуваті все ж священики Російської православної церкви, які, судячи з усього, поганенько освятили космічний апарат. Отець Сергій, який проводив ритуал, ще в 2013 році пояснював: падають лиш ті ракети, що не окроплені святою водою.
Не можна також не відзначити кмітливості російських астронавтів, які нині перебувають на МКС. Як повідомлялося, у серпні 2018 року космонавти зафіксували падіння тиску на станції. І виявили причину: “дірку” діаметром в 2 мм в корпусі корабля “Союз”, який був пристикований до МКС. Якщо ви, шановні читачі, думаєте, що пошкодження було ліквідовано за допомогою нанотехнологій, з якими так носяться російські вчені останнім часом, то ви глибоко помиляєтесь. Астронавти вирішили проблему за допомогою марлевого тампону, начиненого герметиком, який банально запхали в дірку. Що найцікавіше, до сьогодні цей “хенд-мейд” себе виправдовує – станція досі літає, значить повітря не випускає.
Робототехніка: Софіє, посунься, Борис прийшов!
Поки громадянка Саудівської Аравії, китайський робот Софія, насолоджується людським життям, зокрема і в Києві, у російському місті Ярославлі під час форуму «ПроеКТОріЯ», що проводиться під патронатом Владіміра Путіна, був продемонстрований майже її брат – робот Борис. Який знає математику, говорить, та на відміну від Софії ще вміє ходити, навіть танцювати. Про “найсучаснішого робота” Бориса, захлинаючись від гордощів, розпиналося російське телебачення. Та показаний на сцені «ПроеКТОрії» робот чомусь викликав у спостерігачів безліч сумнівів – ні тобі датчиків, ні специфічних рухів, та й взагалі, щось із роботом явно було не так.
Відповідь віднайшлася дуже швидко. Виявилося, що на технофорумі показували не робота, а костюм із суто російським іменем «Альоша». На одному з кадрів навіть видно аніматора, що зодягнувши цей костюм “Альоши-Бориса”, активно зображав робота. А пропагандисти необережно підхопили тему та й роздмухали “карнавал”.
Інфраструктурні інновації: навіщо метро, якщо є ЗІЛ і колії?
У той час, коли Швейцарія та США тестують усілякі гіперлупи, в Росії, здається, вийшли на фінішну пряму у розробці аеротаксі. Зокрема 7 грудня в підмосковному Сколково російська компанія “Бартіні” спільно з Національним дослідницьким технологічним університетом “МІСіС” (фінансується, звісно, з бюджету РФ) випробовували новітню розробку – прототип літаючого автомобіля. Повідомлялось, що мета проекту – дослідження різних аспектів роботи аеротаксі в межах міста і підготовка міської інфраструктури для нового виду транспорту.
Тестовий “політ” відбувся на базі лабораторії міських польотів у “Сколково”. Передбачається, що літаючий автомобіль зможе пересуватися зі швидкістю до 250 км/год на висоті до 900 метрів і перевозити до чотирьох осіб з багажем.
Експеримент можна вважати успішним – дрон, що імітував модель (адже місця для пасажирів в “аеротаксі” ще не облаштували) протримався в повітрі аж 60 секунд. Після чого те, що росіяни назвали аеротаксі, успішно гепнулося в кучугури снігу.
Але на цьому російські винахідники не зупинилися, і схоже знайшли альтернативу метрополітену. Вони активно випробовують так звану технології SkyWay. На сайті однойменної компанії розробники позиціонують себе як творці принципово нової транспортної системи: екологічної, безпечної, комфортної та значно дешевшої за інші види транспорту. Попри злісну критику і звинувачення у шахрайстві, на сайті розробників відкрита система “Зробити грошовий внесок”. Хоча і написано, що компанія має хороші контракти з замовниками в Об’єднаних Арабських Еміратах. Та й сама компанія чомусь зареєстрована на Віргінських островах.
Але оцініть елегантність ідеї SkyWay: навіщо будувати тунелі, якщо залізничні колії можна пустити просто повітрям? Яскраві картинки, які зображені на сайті компанії, виглядають вельми захоплююче – капсула на 8-10 людей летить над лісами-полями-морями... А фотографій прототипу лише кілька – на них звичайна вантажівка, схожа на ЗІЛ-130, але без гуми на колесах стоїть на рейках на 10-метровій висоті. І сміх, і гріх! Помітно, що системі бракує страховки – але, будемо сподіватись, що новий вид транспорту священики Російської православної церкви освятили краще, ніж ракету “Союз”.
Не претендуємо на професійну точку зору, але на наш погляд, усі наведені “досягнення” і “розробки” (ми перевірили в багатьох російських офіційних джерелах – вони не жарт!) яскраво свідчать про те, куди рухається “високотехнологічна” Росія. Як тобі таке, Ілоне Маску? Конкуренції не боїшся? А ще кажуть: санкції не працюють...
Олександр Карпенко, Київ