Туристична виставка у Нью-Йорку: чим українські компанії “зваблювали” іноземців
З 25-го по 27-ме січня у Нью-Йорку відбулася щорічна виставка туризму New York Times Travel Show, яка є однією з провідних спеціалізованих заходів туристичної галузі у світі. У конференц-центрі Jacob K.Javits Center цьогоріч були представлені більше 380 стендів туристичних компаній та організацій. На захід завітали більше 30 тисяч гостей, серед яких як фахівці туристичної галузі у прагненні налагодити співпрацю і презентувати свої послуги, так і любителі подорожей у пошуку нових вражень.
Цьогоріч Україна була представлена трьома стендами та вісьмома компаніями та організаціями, серед яких управління туризму Львівської міської ради, Агенція регіонального розвитку Івано-Франківської області, туристичні компанії “Next stop - Ukraine”, “ChernobylTour”, українсько-французький туроператор “Vacanture”, “TraveltoUkraine.org”, “JC Travel Ukraine”, Міжнародні авіалінії України.
Власний кореспондент Укрінформу побував на заході та поцікавився, чим українці заохочують туристів завітати до нашої країни - особливо в умовах жорсткої конкуренції, та ще й коли необхідно запрошувати іноземців до країни, яка перебуває у стані війни.
ПРОБИТИСЯ КРІЗЬ КОНКУРЕНЦІЮ
Гігантська зала виставкового центру розподілена на сектори. Тут представлений увесь світ: від Азії та Африки до Європи, Північної і Латинської Америки. З-поміж всіх країн одразу впадають в око держави, бюджет яких значною мірою залежить від туризму: Хорватія, Південноафриканська республіка, Індія, Греція, Грузія та інші. Їхні стенди більші, ширші - мабуть, і дорожчі за інших.
Українські туристичні компанії займають власний куточок у секторі “Європа”.
Підходжу до стенду Львова. Його організувало управління туризму Львівської міської ради. Невеличкий столик вкритий яскравими буклетами, які презентують місто іноземцям. А от просто навпроти Львова через неширокий прохід - стенди росіян. Рекламують тури у Санкт-Петербурзі.
“Не заважає таке сусідство?” - питаю Віталія Кулика, представника управління туризму міськради Львова. “Та ні, насправді, до нас вже підходили, брали наклейки. Політичного нюансу якогось не було”, - відповідає він.
Віталій розповідає, що презентує відвідувачам виставки місто Лева як “культурну столицю, яка дає відчуття автентичності, специфічної атмосфери, суміші культур - європейської, української, вірменської, єврейської та інших”.
За його словами, потік гостей до Львова з 2014-го року стрімко зростає. У 2017-му, наприклад, до міста завітали 2,6 мільйона туристів. Минулоріч цифра виявилася дещо меншою - 2,2 мільйона. Основним фактором, який знизив туристичний потік наприкінці року, стало введення воєнного стану. Проте вже з січня динаміка повернулася до попередніх темпів зростання, переконує Кулик.
Загалом війна суттєво відлякує туристів, особливо з північноамериканського ринку, пояснює львів’янин, адже ніхто не розбирається, близько чи далеко від зони бойових дій знаходиться Львів.
Поряд із Віталієм подорожі до України рекламує Богдана Підлісецька з “Next Stop Ukraine”. Вона закликає обрати наступною зупинкою туристів саме Україну, оскільки країна приваблює традиціями, культурою і автентикою. Компанія вперше бере участь у виставці у Нью-Йорку.
“Це дуже хороша платформа, дуже гарна можливість знайомитися як з іншими туристичними операторами, так і з індивідуальними мандрівниками… Тут дуже конкурентний ринок, але Україна варта відвідання”, - пояснює Богдана. Вона додає, що багато людей питають, чи безпечно їхати в Україну. На її думку, важливо брати участь у таких виставках, аби розповідати правдиву інформацію про Україну та її переваги.
ПЕРЕВАГИ УКРАЇНИ: РІЗНОМАНІТТЯ І ГОСТИННІСТЬ
У сусідньому проході українські стенди можна побачити ще здалеку. Справа не в яскравих плакатах, а у неймовірно гарних традиційних костюмах представниць французько-українського туроператора “Vacanture”. Їхні червоно-чорні вишиванки яскраво виділяються на тлі потоку людей.
Компанія пропонує різноманітні тури до України: культурний туризм, об’єкти ЮНЕСКО, гастрономічні подорожі, відпочинок на морі, активний туризм, зокрема, на природі, лижний туризм, рафтинг гірськими карпатськими річками, подорожі замками, багато з яких знаходяться на Західній Україні, - розповідає представниця компанії Ірина Дудинська.
Як переконати в умовах такої конкуренції, що ви кращі? Що може бути "приманкою"? “Різноманіття і гостинність. Ми пропонуємо однаково якісний, але різноманітний продукт”, - розповідає Ірина.
Пані Дудинська підтверджує слова Віталія Кулика про зростання потоку туристів. Їхня компанія також спостерігає таку тенденцію протягом останніх років. Хоча спад 2014-го року був суттєвим, визнає вона. Щодо новин про війну - жінка переконує, що частина туристів навіть навпаки обирає Україну, аби підтримати її в опорі російській агресії.
ЧОРНОБИЛЬ - ЦЕ ІСТОРІЯ ГЕРОЇЗМУ, А НЕ ЛИШЕ ТРАГЕДІЯ
На іншому куті сектору відвідувачі здивовано розглядають плакат з радіоактивною “ромашкою”. Це реклама “Chernobyl Tour”, яка пропонує тури до Зони відчуження.
Ідея відвідати місце найбільшої техногенної катастрофи в історії людства лякає, але водночас і приваблює туристів, пояснює представниця компанії, гід Анна Кіріянова.
Вона додає, що минулого року Зону відвідали понад 70 тисяч туристів, серед яких найбільше гостей із Британії, а друге місце посідають Сполучені Штати. Саме тому ця виставка дуже важлива для компанії.
“Американський турист вимагає чогось нового. Чорнобиль - це нове. Не для нас, звісно, але для США. Вони дуже активно цікавляться і приїжджають”, - розповідає керівник Chernobyl Tour Ярослав Ємельяненко.
Для Ярослава зацікавленість Чорнобилем почалася, як і для багатьох інших, з комп’ютерної гри S.T.A.L.K.E.R., події якої відбуваються у Зоні. Але відвідавши її особисто і познайомившись із ліквідатором, командиром взводу радіаційної розвідки Сергієм Мирним, він вирішив започаткувати проект.
Відтоді місія полягає у створенні у контексті Чорнобиля історії героїзму на противагу лише історії трагедії. Адже саме завдяки сотням тисяч героїв, які поклали життя і здоров’я на ліквідацію наслідків аварії, це місце тепер можна відвідувати без загрози життю.
В останні роки спостерігається особлива увага до чорнобильських турів із боку японців, які самі стали жертвами аварії на атомній станції у Фукусімі. Ємельяненко ділиться планами: вже є дозвіл від японського уряду для Chernobyl Tour на організацію екскурсій у японську зону відчуження.
Ярослав підтверджує слова колег щодо зростання потоку туристів до України. Позаторік Зону відвідали трохи менше 50-ти тисяч туристів, а минулоріч - вже 70 тисяч.
АМЕРИКАНЦІВ ЗАПРОШУЮТЬ “НАБУТИСЯ” НА ГУЦУЛЬЩИНІ
Один зі стендів на виставці вперше. Це Агенція регіонального розвитку Івано-Франківської області. Серед їхніх переваг - як неймовірні Карпати зі стародавніми гуцульськими традиціями, так і новітні явища культурного життя Івано-Франківська, зокрема, надсучасний культурний центр “Промприлад”, який створила у закинутому цеху заводу організація “Тепле місто”.
"Фішками" Івано-Франківщини є фестиваль ковалів, екологічний туризм і кінотуризм, адже саме у селищі Криворівня знімалися “Тіні забутих предків” Сергія Параджанова. Крім того, регіон має чимало енергетичних місць сили, у яких можна “набутися”, як кажуть гуцули (тобто набратися життєвих сил), пояснює керівниця культурних проектів агенції регіонального розвитку Івано-Франківської області Мар’яна Заклінська.
ТУРИСТІВ ЩОРОКУ БІЛЬШАЄ, АЛЕ ЗМІНИ ЗАКОНОДАВСТВА ІНОДІ ДИВУЮТЬ
За три дні, вже після завершення виставки, в Українському інституті Америки на Мангеттені відбувся спеціальний захід за участі генерального консула України у Нью-Йорку Олексія Голубова, на якому українські компанії мали змогу презентувати себе американським туристичним агентам.
Після завершення зустрічі, кореспондент Укрінформу розпитав Віталія, Ірину та інших учасників New York Times Travel show, чи вважають вони свою подорож успішною. Всі вони кажуть, що участь у виставці дозволила налагодити десятки контактів та знайти сотні нових клієнтів.
Водночас, на виставці найбільшу цікавість до відвідання нашої країни проявили американці, які мають коріння в Україні.
Віталій Кулик пояснює, що для львівського туристичного офісу квитки і оплата третини стенду загалом коштували до ста тисяч гривень. “Ці гроші повертаються з туристами, зокрема, у вигляді туристичного збору. Оскільки туристична галузь, яка нині активно розвивається, годує бюджет, то ці витрати цілком виправдані”, - додає він.
Загалом усі опитані представники українських компаній підтверджують, що потік туристів до України стрімко зростає протягом останніх років. Щоправда, є і перешкоди розвитку галузі, основні серед яких - бюрократичні. Іншим неприємним сюрпризом деякі з них називають поправки до податкового кодексу під час ухвалення бюджету на 2019-й рік, які змінили рівень і порядок адміністрування туристичного збору. Представники компаній не розуміють, чому зміни були внесені без обговорення із галуззю, і захопили туроператорів зненацька: адже нові правила вводяться вже з січня цього року, а відтак впливатимуть навіть на тих гостей України, які забронювали свої тури заздалегідь.
На пропозицію привезти наступного разу справжній банош, аби здивувати нью-йоркців, жартують, що звичайним літаком страву не доставити, і сподіватися можна хіба що на допомогу дипломатів, аби доставити її дипломатичною поштою.
ДУМКИ ВГОЛОС
Кореспондент Укрінформу добре пам’ятає дві такі відмінні одна від одної, побачені власними очима, картинки. Перша: липень 2014-го року, розпал бойових дій на Сході України. Аеропорт Бориспіль, табло порожнє, у величезній споруді майже немає людей. Аеропорт столиці. У якому немає рейсів і людей, не чути оголошень. Друга: травень 2018-го року, площа Ринок у Львові. Англійська, французька, німецька мови навколо і кількість людей, яка фізично не дозволяє перетнути площу. Перша реакція: “Та як же ж вас тут багато!” Друга, згадуючи пустий Бориспіль чотири роки тому, “Як же добре, що ви приїхали!”
Георгій Тихий, Нью-Йорк.
Фото автора