Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

ВПО та житлова криза в Україні

ВПО та житлова криза в Україні

Блоги
Укрінформ
Доступність осель для українців, криза житлового фонду, державна політику стосовно соціального житла - у подкасті «Відбудова» з Іваном Вербицьким

У гостях у подкасту «Відбудова», представленого "Вокс Україна", – Іван Вербицький, директор аналітичного центру Cedos. З ним велася мова про доступність осель для українців, кризу житлового фонду, потребу в допомозі ВПО із пошуком помешкання, державну політику стосовно соціального житла та перспективи розвитку цієї сфери в Україні.

СОЦІАЛЬНЕ ЖИТЛО В УКРАЇНІ

У Радянському Союзі приватної власності не було. Після його розпаду вона з’явилася, і відповідно житловий фонд, який перед цим перебував у державній чи спільній власності, був приватизований. Сьогодні людина також може приватизувати житло, яке вона отримала від держави. Адже певні категорії населення досі одержують житло від держави: військовослужбовці, судді, співробітники МВС та ін. 

У результаті приватизації понад 90% житлового фонду, який був у держави в 1991 році, перейшло у приватну власність. Відповідно у держави й муніципалітетів не залишилося фонду, який вони могли б використовувати, щоби поселяти людей, які опинилися у складних життєвих ситуаціях, зокрема ВПО. 

КУДИ ПЕРЕЇЖДЖАТИ ЛЮДЯМ, ЯКІ ВТРАТИЛИ ЖИТЛО?

На початку повномасштабного вторгнення громади розміщували внутрішньо переміщених осіб у різних приміщеннях – шкіл, садочків, культурних закладів, гуртожитків тощо. Сьогодні багато закладів відновили свою звичайну роботу, але в частині цих приміщень досі живуть люди. 

Тут є кілька проблем. Одна – не завжди цих місць достатньо, а інша – жити кілька років у приміщенні, яке колись було класом, а тепер стало притулком для незнайомих людей, може бути важко. У гуртожитках чи модульних містечках також доволі спартанські умови проживання. 

У багатьох містах є проблема з пошуком вільного житла, переважно через велику кількість військових та ВПО. На ринку оренди пропозиція зменшилась, оселі подорожчали, і це впливає на доступність житла. Отже, дуже часто люди, які перемістилися з небезпечних зон, на жаль, не мають достатньо фінансових ресурсів, щоб оплачувати собі житло, не кажучи про те, щоб його придбати.

Через недостатню підтримку, на жаль, сьогодні є випадки повернення людей на окуповані території, оскільки ті житлові рішення, які в них були, стали їм недоступними. Співчуття до ситуації, в якій опиняються ці люди, дуже важливе. Нам потрібно пропонувати їм умови, за яких вони не опинялися б у складних ситуаціях. 

Будь-яка країна, маючи таке велике переміщення, зіткнулася би з цією проблемою, адже неможливо мати кілька мільйонів порожніх квартир соціального житла. Але в нашому випадку проблема в тому, що соціальне житло в Україні – це радше виняток, ніж правило. У багатьох містах ідеться лише про кілька квартир. Немає систематичної роботи, немає визнання того, що завжди є певні категорії населення, які потребують цього житла. У багатьох містах донедавна воліли ігнорувати цю проблему й ігнорують тепер. Кажуть, у них нема звернень громадян, немає черги на таке житло, тому нібито в ньому нема потреби. А громадянам кажуть, що «у нас немає вільного соціального житла, тому ми не ведемо обліку». Виходить зачароване коло.

СОЦІАЛЬНА ЖИТЛОВА ПОЛІТИКА В ІНШИХ КРАЇНАХ

У багатьох країнах ЄС у містах є 10–30% соціального житла. Це правильно з погляду гарантування житла для найменш забезпечених категорій населення. Якщо давати доступ до нього не лише тим, хто взагалі нічого не може заплатити, але і тим, хто спроможний заплатити частину ринкової вартості, вдалося б зміксувати ці групи мешканців. Отримуючи орендну плату від тих, хто може заплатити, є змога компенсувати витрати на проживання тих, хто не може заплатити нічого.

За допомогою цього інструменту муніципалітет здатен також впливати на ринок оренди. Встановлюючи свою ціну, муніципалітет може зменшувати ціни в комерційному секторі нерухомості, де, наприклад, хтось починає спекулювати. Власник соціального житла може підвищити житлові стандарти й так стимулювати власників житла на приватному ринку оренди відповідати цим стандартам.

Такий підхід слід розвивати в Україні. За опитуваннями, до 20% мешканців і мешканок великих міст уже живуть в орендованому житлі. Більшість людей в Україні кажуть, що вони хотіли би мати власне житло, проте значна частка – приблизно чверть – кажуть, що їм добре жити в орендованому житлі, головне – гідні умови, тобто без протертих диванів чи дивних власників, які приходять без попередження.

У багатьох країнах будівництво соціального житла дешевше за будівництво комерційного, оскільки кредит на будівництво бере некомерційна організація, а не девелопери, які додатково закладають свій прибуток. До того ж міжнародні кредитні чи пенсійні фонди можуть на пільгових умовах дати некомерційній організації землю чи гроші.

Сьогодні в Україні такий підхід не може працювати, оскільки в нас багато проблем із забудовниками, довірою і маніпуляціями на ринку житла. Але загалом система соціального житла, коли вона працює не лише для найбільш вразливих людей, може бути довгостроково економічно сталою й не обтяжувати місцевий бюджет. Для багатьох громад важливо залучати молодих фахівців, учителів чи лікарів до своїх закладів, тому наявність соціального житла, куди ви можете поселити цих людей, – це хороший ресурс, який можна використовувати.

ЯК ДЕРЖАВІ «ЗНАЙТИ» СОЦІАЛЬНЕ ЖИТЛО?

З 2000-х років в Україні є законодавство, яке стосується питань житла в публічній власності. До 2011-го була пайова участь забудовників у розвитку населених пунктів. Час від часу ця участь була в натуральній формі, тобто забудовники віддавали одну чи кілька квартир муніципалітету. Ці квартири або розподіляли між людьми у житловій черзі, або вони ставали соціальним житлом. Також з’явився фонд тимчасового житла для людей, яким житло потрібне на певний період, наприклад, для внутрішньо переміщених осіб.

Після 2014 року гуртожитки чи інші будівлі в містах ближче до Сходу України почали надавати як тимчасове соціальне житло для ВПО. На 2021 рік в Україні до цих фондів належали близько 3000 квартир. Проте цього недостатньо, зважаючи на кілька мільйонів внутрішньо переміщених осіб, яким це житло потрібне.

НАСКІЛЬКИ УКРАЇНА ГОТОВА ЗАЙНЯТИСЯ ПИТАННЯМ СОЦІАЛЬНОГО ЖИТЛА, ВРАХОВУЮЧИ НИНІШНІЙ ДЕФІЦИТ БЮДЖЕТУ?

Є програма Ukraine Facility з окремим фокусом на житлі (програма передбачає, що 450 млн євро будуть витрачені на надання житла для ВПО та їхніх сімей, військових, які воювали за Україну, та для сімей полеглих захисників. Іще 600 млн євро витратять на компенсацію людям, житло яких зруйнувала Росія, – ред.). Україна має вибрати: використати ці кошти на іпотеку чи на створення соціального житла.

Ukraine Facility – програма фінансової підтримки України від Європейського Союзу протягом 2024–2027 років. Зокрема, 50 млрд євро буде спрямовано на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, а також технічну підтримку в реалізації програми.

Іпотека – одна з програм, які сьогодні розвиваються. За програмою «єОселя» наразі видано 12000 кредитів, але ВПО отримали незначну частку від них (на 23 жовтня правом на отримання доступного іпотечного кредиту на житло скористалися 19 сімей ВПО. Кількість заявок від переселенців поступово зростає. Відповідно до умов Програми, ВПО мають змогу придбати житло на вигідних умовах – на строк до 20 років під фіксовану відсоткову ставку 7% річних у гривні на весь період кредиту, – ред.). Іпотекою більше користуються люди, які можуть собі дозволити її виплатити. Чи тепер пріоритизувати таких громадян, чи тих, у кого немає геть нічого, – це відкрите питання. Іпотекою займається Мінекономіки. Соціальним житлом – Міністерство інфраструктури й частково Міністерство соціальної політики. Імовірно, їхня політична вага менша, і це впливає на рішення.

ЯКА РОЛЬ МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ, І ЯКІ МАЮТЬ БУТИ ПІДХОДИ НА ЦЬОМУ РІВНІ?

Соціальне житло – це насамперед відповідальність місцевої влади. Роль держави й національного уряду – створити законодавчу рамку. Однак потрібне місцеве лідерство. 

Досвід останніх двох років показує, що в багатьох громадах є вільні приміщення, де можна облаштувати тимчасове житло щонайменше для внутрішньо переміщених осіб. У цьому процесі є технічні, фінансові, адміністративні складнощі (наприклад, якщо це колишній заклад освіти, то наявні обмеження мети використання цієї будівлі), однак, у принципі, це можливо. Водночас є так звана відумерла спадщина – вже тепер один зі способів наповнення житлового фонду соціального призначення. Муніципалітети мають право брати собі на баланс приміщення, де немає живих власників чи спадкоємців, і облаштовувати там соціальне житло.

Фото: depositphotos.com/ua/

Автори:

Ксенія Алеканкіна, лідерка проєкту «Індекс реформ», старша аналітикиня

Іван Вербицький, директор аналітичного центру Cedos

Головні тези подкасту зібрала Іванна Швець, стажерка проєкту «Індекс реформ»

Вокс Україна

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-