Вакцинація, мільйон доларів, Дракула і пиво
У світі є, на жаль, чимало людей, які бояться робити щеплення від ковіду через можливі побічні ефекти. Або не вірять у вакцини. Або взагалі не вірять у пандемію. Тож, попри те, що загроза від вірусу залишається величезною, темпи вакцинації не такі швидкі, як хотілося б. А отже питання – як заохотити своїх громадян щеплюватися – стало актуальним для урядів і громадянського суспільства багатьох країн. І кожна з них шукає свої стимули.
Ось деякі з них.
► ГРЕЦІЯ
Греція запропонує молоді готівкову картку на суму 150 євро в обмін на отримання першої дози вакцини від коронавірусу до кінця року.
"З першим уколом вакцини (вони) отримають картку зі 150 євро на рахунку", – сказав прем'єр-міністр Греції Кіріакос Міцотакіс на зустрічі міністрів.
"Це борг перед молоддю, подарунок із вдячності", – додав він.
► ПОЛЬЩА
У Польщі запустили лотерею з призами у розмірі до 1 мільйона злотих ($ 273 000). Такий крок покликаний заохотити людей робити щеплення проти COVID-19.
«Ми проводимо ще одну рекламну кампанію... у нас залучені спортсмени, залучені актори, залучені впливові особи. Поряд з цими традиційними формами... ми додаємо цю додаткову пропозицію», – сказав відповідальний за програму імунізації Міхал Дворчик.
Конкурс буде проводитися за допомогою державних компаній і оператора лотерей Totalizator Sportowy.
Кожна 2000-а особа з тих, що беруть участь у лотереї, виграє 500 злотих, двоє учасників виграють мільйон злотих і гібридний автомобіль.
Муніципалітетам також буде запропоновано змагатися за те, щоб отримати найвищі показники вакцинації. Перші 500, які досягнуть 75% вакцинації жителів, отримують 100 000 злотих.
► США
Президент Джо Байден 2 червня оголосив початок "місяця дії" для проведення масової вакцинації від коронавірусу. Влада планує вакцинувати до 70% населення країни до Дня незалежності, 4 липня, і хоче заохотити громадян зробити щеплення через низку програм від приватних компаній.
Для популяризації кампанії щеплень проти коронавірусу в Білому домі планують підтримати низку ініціатив від приватних компаній, які заохочують вакцинацію серед населення. Зокрема компанія Anheuser-Busch, що виробляє пиво Budweiser, 2 червня повідомила, що безплатно роздаватиме пиво, якщо до 4 липня у країні досягнуть рівня у 70% вакцинованого населення, анонсованого адміністрацією.
Учасники акції від Anheuser-Busch, що досягли 21-річного віку, мають змогу отримати купон на п'ять доларів, якщо зареєструються на сайті компанії. Купон на пиво буде доступний лише для 200 тисяч учасників, які першими відгукнуться після того, як рівень у 70% вакцинованого населення у країні буде досягнутий.
Також влада планує підтримати й інші програми. Зокрема, заохочувати до щеплень американців планують через грошові винагороди, квитки на спортивні поєдинки, надання оплачуваних відпусток та через безоплатне надання послуг по догляду за дітьми.
Американська служба доставки їжі DoorDash витратить два мільйони доларів на подарункові карти, які центри здоров'я надаватимуть пацієнтам за щеплення від COVID-19, а CVS розіграє серед вакцинованих низку призів, зокрема безкоштовні круїзи і квитки на Суперкубок.
У Вищій лізі бейсболу організують клініки з вакцинації й роздаватимуть квитки на ігри, а мережа супермаркетів Kroger щотижня впродовж місяця розігруватиме мільйон доларів серед вакцинованих людей.
Адміністрація Байдена у травні домовилась із сервісами таксі Uber та Lyft, щоб ті безкоштовно возили до пунктів вакцинації охочих зробити щеплення. Білий дім надаватиме їм дані про 80 тисяч пунктів щеплення, щоб сервіси таксі безкоштовно возили всіх охочих вакцинуватися. Однак безоплатно з'їздити на щеплення можна буде лише до 4 липня.
Деякі сервіси в окремих містах вже пропонували поїздки – зі знижкою або безкоштовні – на щеплення, однак тепер така можливість є в усіх жителів США.
У Західній Вірджинії розгорнули програму, що дозволить заощадити 100 доларів молодим людям, які зроблять щеплення. Облігації запропонують усім людям віком від 16 до 35 років, хто вже вакцинувався.
Мешканці Детройта можуть отримати передоплачену дебетову картку в розмірі 50 доларів за кожен раз, коли підвозять когось на вакцинацію.
У Мериленді вирішили платити за щеплення усім держслужбовцям по 100 доларів.
У штаті Нью-Йорк вирішили "відловлювати" тих, хто не проти вакцинуватися, але все ніяк не дійде до пунктів щеплення, на станціях метро. Там відкрили тимчасові пункти вакцинації й пропонують безкоштовно та, звичайно, добровільно щепитися препаратом Johnson&Johnson.
Вибір невипадковий, адже для повного захисту від вірусу достатньо лише однієї дози вакцини, тож шукати імпровізований пункт, щоб отримати другу дозу, не доведеться.
На додачу щеплені люди можуть отримати безкоштовну семиденну карту метро або два квитки на залізницю.
У самому Нью-Йорку мерія роздає вакцинованим квитки у ботанічний сад, акваріум та на спортивні заходи. Схожі пропозиції пропонують заклади культури та спортивні команди в інших містах і штатах.
Також у Нью-Йорку 20 квітня, що вважається неформальним днем канабісу, на Мангеттені активісти роздавали самокрутки з марихуаною. Охочим отримати їх треба було показати підтвердження щеплення – електронне чи паперове. Усе легально: влада штату легалізувала продукти конопель для рекреаційного вжитку в кінці березня.
В Нью-Джерсі люди, яким виповнився 21 рік (і це теж не випадково, бо "винагорода" – алкогольна) та які отримали першу дозу вакцини в травні, можуть випити безкоштовного пива в одній з пивоварень, які беруть участь у "заохочувальній" програмі.
► СЕРБІЯ
Всі громадяни Сербії віком від 16 років, які були щеплені від коронавірусу, або які були щеплені щонайменше однією дозою до 31 травня, отримують фінансову допомогу в розмірі 3000 динарів (майже 26 євро).
Наразі в країні вже діє кілька пакетів фінансової допомоги громадянам та підприємствам, зокрема й прямі матеріальні виплати, і ця "премія за щеплення" буде додатковою формою допомоги.
Президент Сербії також повідомив, що уряд країни розгляне рішення, згідно з яким працівники державних компаній та державних органів – солдати та поліцейські, якщо вони не були щеплені та заразилися коронавірусом, не отримуватимуть лікарняні виплати, хоча держава й буде лікувати їх безкоштовно, як і всіх інших.
"На мій погляд, це більш ніж справедливо", – сказав Александар Вучич, додавши, що він, як верховний головнокомандувач сербської армії, був щеплений, і що немає жодної логіки для солдата вважати себе розумнішим і відмовлятися від вакцинації .
► НІМЕЧЧИНА
Фінансові бонуси для співробітників, які пройшли вакцинацію від COVID-19, з'явилися й у Німеччині. Так, гамбурзька мережа супермаркетів Edeka Nord пропонує подарункову карту на 50 євро для своїх магазинів – як бонус співробітникам, які проходять вакцинацію.
Ось уже кілька місяців конкуренти Lidl і Aldi пропонують аналогічну угоду. З кінця січня Lidl видає по 200 доларів за вакцинацію від COVID-19 співробітникам, які щепилися першою дозою вакцини. Aldi пропонує співробітникам оплату, еквівалентну оплаті за дві години роботи, за кожну дозу вакцини, і покриває всі пов'язані з цим витрати.
► РУМУНІЯ
Румуни вирішили одразу вбити двох зайців – розвинути туризм, популяризувати історичні місця, куди туристи практично перестали їздити, і вакцинувати населення. Центр вакцинації там відкрився в замку Дракули, за 170 кілометрів від Бухареста, побудованому в XIV столітті. Кожних вихідних, зокрема в травні, будь-хто охочий міг прийти сюди на екскурсію без попереднього запису та отримати в подарунок безплатний вхід на виставку середньовічних тортур. Але тільки за умови, що відвідувач погодиться зробити щеплення. Креативні медики носять маски зі шприцами замість іклів і обіцяють "вкусити" відвідувачів у центрі вакцинації, відкритому просто в замку. Приємний бонус: якщо раніше побічним ефектом від укусу Дракули був вампіризм, тепер максимум – легке нездужання або біль у руці, які проходять, щоб звільнити місце для суперсили, крутішої за вампіризм: імунітету до коронавірусу.
► ІЗРАЇЛЬ
У Ізраїлі, який є світовим лідером за кількістю вакцинованих, громадянам з консервативної єврейської громади, члени якої відмовлялися від вакцинації через релігійні переконання, за зроблене щеплення роздавали продукти та соки.
У школах також проводилися акції: поміж вакцинованих дітей проводився конкурс, за підсумками якого можна виграти квитки на культурні та спортивні події, якими можна скористатися після зняття обмежувальних заходів.
► КАНАДА
М'ясопереробна компанія у Квебеку Olymel видає співробітникам по $25 за зроблене щеплення. Завдяки програмі, за повідомленням cbc, вакцину вже отримали 350 співробітників фірми.
За публікаціями ЗМІ