Сергій Файфура, артист, режисер, автор пісні «Бандера»
Не написав би жодної своєї пісні, якби не навчався в семінарії
- Знаєте, ображає. Але це не підходяще в даному випадку слово. Що значить «ображає»? Тебе вбивають, а я словом ображаю? Тому оцей біль мусимо пережити. І все одно перемогти. Я зараз на завершальній фазі чергової пісні «Бандера-2». Дуже крута буде історія. Тобто, зберігається той самий агресор-ватник і наш світлий українець. Але вже навпаки. Там історія починається з іншого. Агресор-ватник вже йде нібито на примирення: «Алё, бандэра, ты чё обиделся, да? Какого х..ра? Короче, давай мириться. Какая на фиг, между нами граница. К тебе приду я и обниму. Я от пиндосов лично спасу». Я кажу: «В твоїй башці гудуть не ті колокола. В своїй душі спалив ти людяність дотла. А під вікном моїм цвіте калина, і хоче спокою моя родина. А під вікном моїм цвіте калина. Та й не простить тебе моя родина». (Співає). Не буду розповідати всю історію. Хай буде такою маленькою інтригою. Мені, до речі, надсилали листи з Москви: «Сергей, пожалуйста. Мы приглашаем на телепередачу на программу «Время покажет» в качестве эксперта по международным отношениям. Оплачиваем перелет, гостиницу, суточные». Я кажу у відповідь: «Дуже вдячний. Я вас запрошую з камерой та програмою «Время покажет» на Майдан. Дам всі оцінки, всі необхідні коментарі. А в додаток поведу по бруківці, де пролита кров, де ваші снайпери стріляли в наших хлопців та дівчат. Буде вам програма «Файфура покажет». Вони зникали, потім знову з'являлися.
- Ви їздите в зону АТО з об'єднанням Музбат. Як атошники вас сприймають?
- Мене вразило найбільше, що у хлопців внутрішній спокій. Вони всі такі усміхнені. Я вперше як приїхав, згадалася мені повість «Тарас Бульба» Гоголя. Вони такі увішані кулеметами, пістолями з боку на штанях і т.д. Але є внутрішній спокій, правда, є усмішки. Вони відкриті люди, розумієте. І це дуже приємно, що є от така душевність.
- Я деколи думаю, чому вас не беруть на телеканали? Ви ж на таких екстрімах і з таким натхненням будуєте ідентичність?
- Канали в приватних руках. Ніхто не може наполягати. Але держава, безумовно, повинна бути більш активною, наше слово повинно приникати, протискатися, литися звідусіль. От ми колись сиділи з Орестом Лютим чи Антоном Мухарським та з Компанійченко у міністра культури, тоді був Кириленко, обговорювали для українських пісень квоти. Антон підтримував, був дуже обгрунтований виступ. Здорова нормальна ініціатива міністра. Чому її не сприйняли? Хіба ми багато просимо. За що так на Кириленка напали?
- А ви з Орестом Лютим знайомі?
- Так. Я навіть запропонував йому спільний маленький проект - куплети. Якщо проект дозріє, то буде пекуча форма. Але Орест і сам робить. А у мене глибинно-філософська куплетна форма.
- Я Ореста теж слухаю. Але у раннього Ореста трошки перебір з матом... Трохи перебір.
- Ну, Лано. Ну, кацап без мату - не кацап.
- Коли я слухала вашу пісню про солдата, його клінічну смерть та СМС, то згадувала правдиві слова одного комбата: машину розбило градами, він знає, що в трьохсот метрах його побратими, у яких дзвонять мобільні. Далі гатять гради - забрати неможливо. А йому надзвонює мама померлого: каже, він десь має бути, просто слухавки не бере. Ви цей сюжет знали? І де ви берете сюжети?
- Їх не треба придумувати, вони є. Від них треба відкидатися, їх треба відсікати насправді навіть від себе, щоб зберегти чистою і психіку, і розум, і т.д., серйозно. Війна - це дуже великий каток, який валить на нас. Ця пісня, сни солдата та СМС - довга, для пісні шість з половиною хвилин, то забагато. Але це така композиція. Але там не можна було не викинути ні дитиночку, ні його кохану, ні маму, ні того, що в ньому там стан клінічної смерті і т.д. От такі якісь речі.
- В пісні цей солдат помер.
- Ні, потім він воскрес. І він каже - я вже сію жито і овес. Тобто йде вже далі, ну образно. Жито, овес, тобто все, що для життя. Для духовного і для тілесного.
- Ви навчалися у Росії, як ви відчули так свою ідентичність?
- Я народжений на Поділлі, Хмельниччині. Але в Києві жив з дитинства. Я в Москві, чи в Ленінграді, не задумуючись і не для показухи, ходив у вишиванці собі.
- А це нормально сприймалось?
- Так. Абсолютно. Воно мені як, з одного боку пасувало, бо я такий є всередині. А вишиванка ще й татова була. Її вишивала мама. Потім я дуже багато гастролював у свій час і в Європі, багато років, і в Японії, сумарно півтора роки наїздив. І навіть з митрополитом всієї Японії Феодосієм, познайомившись у храмі, я просив ще в ті часи гроші на побудову церкви у своєму селі Сварогах. І він навіть пообіцяв, він російською говорив. Митрополит Феодосій казав: «Ну, запишитесь на аудиенцию к Алексию, и мы решим. 20 тысяч долларов - это не вопрос». І тоді це були хороші гроші, я думав, що це буде старт для храму.
- І ви взяли гроші у митрополита на храм?
- Ні. Не вийшло... Люди збудували своїм коштом. Я кажу до того, що і укрїнське, і духовне - воно є, завжди було і зберігається в мені. Такими якимись крупними мазками. Ніякої показухи тоді не було, і зараз немає. І так само, що зараз, скажімо, на Майдані, в мене з'явилися оці жовто-блакитні вуса самі по собі.
- А де ви взяли перший молитвослов?
- У мене був у шухляді в старому столі ще від родичів. Я боявся брати в руки, бо такий затертий був, незрозумілі слова і т.д. Він давно був. А потім, вже коли я гастролював і ще по всьому Совєтському Союзі, а потім вже по світу, скрізь, знаєте, найбільше приваблювали храми. Будь-які храми: православні, католицькі. А в семінарію вступив чотири роки тому, в 47 років. І зразу відчуття отого абітурієнства, тих ляків пацанячих, знаєте, уже в 47 років, але все одно з'явились. Тому, що перед тобою професори, солідні.
- Різні там є професори.
Я через пісню даю меседж, посил, цю інформацію, це одкровення, якщо хочете
- Різні є, згоден. Але в мене, якось так вдається, що я в усіх педагогів просто влюбляюся. Ну, вони мене примагнічують. По-перше, тим, що вони більше знають. І до того тягнешся, липнеш. Я пам'ятаю, першу лекцію. За вікном сніг, в підрясниках молоді студенти, такі, знаєте, «грачи прилетели» на білому снігу, прочищали доріжки. А професор Чернишов у семінарії каже нам: дивіться, на всіх старезних схилах колись розпочали рити свої перші печери Преподобні Антоній, Феодосій, і вже пройшли віки, які вже досягнення, духовні, а вони завжди з нами. Вам зараз дається така благодать від Господа: почерпнути дещо, в духовній школі. І в мене отакі потьоки, пацьорки сліз, бо неможливо це стримати. Думаєш: Господи, дійсно, яка благодать. Більше скажу, Лана, я чітко усвідомлюю, я не написав би жодної своєї пісні, якби я не навчався в семінарії. То дало такий поштовх, вони не просто мною придумуються, так як ми з вами говорили, де черпаєш сюжети. Не черпаю, вони от є, їх треба просто брати і зафіксувати. Тому я просинаюсь і серед ночі, і запишу, а потім зранку читаю, думаю. Семінарія - це і оновлення життя, і спонукання до того, щоб запрацювали по-іншому твої глузди. І щиросердечно скажу: запрацювало. Тепер з'являються слова, словосполучення, мелодії, часто вночі. Потім я їх для себе розшифровую, ті слова зранку і сам дивуюсь. Я через пісню даю меседж, посил, цю інформацію, це одкровення, якщо хочете. Для того, щоб воно капнуло в мозок. Я прошу, наприклад: ти вбий в собі звіря - кацапа. Кацап хто такий? Кацап з тюркського - вбивця, різник. Ти повинен у собі вбити його. Ти. І воскреси в собі людину. Я спеціально звертаюся російською: «Воскреси в себе человека». І далі вже українською: «Ось тобі моя права рука».
- Ми можемо сказати вашим друзям, що пісня «Бандера» - це благовєствованіє, бо теж народилася після навчання у семінарії?
- А й слухайте, там так смішно в семінарії... Бо якщо у такому поважному віці прийти в семінарію і писати доноси митрополиту на Файфуру, шо вот, какой нєнадьожний.
- Серйозно?
- Серйозно. Це так смішно. Але керівництво семінарії каже: «Сергій, все добре. Робіть, пишіть, творіть. Все нормально». Ви уявляєте, от яка дивина. Що ті, хто прийшли навчатися і зрозуміти для себе, і відкрити оте зерно духовне, і ще комусь згодом щось, бодай, пояснити, втолкувати, вони прийшли кляузнічати.
- Ви хотіли би бути священиком?
- Я не знаю, чи на то буде ласка Божа, бо якщо бути вже священиком, то я вже не заспіваю такі пісні, як у другій частині Бандери. "Ты чё обиделся, да какого х..ра?" Бо я священик тоді буду, наприклад. Я зараз паламар у храмі в дуже грамотного священика з великої букви.
- Це священик Олег Скнарь при храмі у центральному госпіталі. Всі знають, в якому храмі ви паламарите.
- Так, Олег Скнарь... На такому місці мають бути чистими зсередини і ззовні, і мають бути просвітителями. Хай одне слово скажуть, але світле, ясне. Так як це говорить Олег Скнарь... Треба тягнутися до світла. Такі є - як отець Олег, і такі, як Андрій Дудченко священик, і такий, як Георгій Коваленко. І такі, як митрополит Олександр Дробинко, і так далі. Є ця когорта справжніх священиків-просвітителів. І тому, все нормально, гуртуємося, що називається.
- А у вас немає такого, як у всіх у нас в УПЦ МП було, усвідомлення, що ми канонічні, ми кращі, ніж брати в Київському партріархаті. Тобто у вас є така гординя?
- Ні, такого й бути не повинно. Господь сказав: де троє зібралися в ім'я моє, там вже є церква. Розумієте, оце є вже храм, вже єднання. Яке? Духовне. А то там на папері печаточка - ти такого патріархату чи сякого. Яка це дурниця, і хай мені там не плещуть якісь інші, що це канонічне, то не канонічне. Канонічне все, що від Господа Бога. Це не можна ділити. Це все одно, що сказати "моя ліва рука мені дорожча, ніж права". Чи ось мої сини - оцей мені дорожчий, а той не дорожчий. Ну як це так може бути? Ми всі діти Господа. І зараз по щирості душі своєї маємо робити кожен достойно свою справу, ретельно, є гарне слово "ретельно".
- Скажіть, яка формула потрібна, щоб створити поета, який водночас є громадянином. Ну що треба? Виховання, почуття, політична грамотність, здатність опиратися пропаганді, от яка формула?
- Чому ви запитуєте?
- Бо у моїй юності були улюблені російські виконавці, виступи яких я зараз просто боюсь відкривати чи читати.
Якимось дивним чином кожен народ має свою характерну йому поведінку, відношення до життя, світосприйняття
- Ви знаєте, мені чогось так здається, Лано, що у кожного народу своя закваска. Ми всі - тварі Божі, але все одно, якимось дивним чином кожен народ має свою характерну йому поведінку, відношення до життя, світосприйняття. З огляду на це я відповім, як того громадянина сформувати. В Україні це одна історія. Ми м'якші, душевніші, культурніші, європейськіші. Там у Росії, як би не було, інша закваска. Там вона просто зовсім інша. Я особисто для себе роблю таку оцінку: вони - народ-каїніти, тобто вбивці. Шкода, що це так. Але знаєте, Каїн був чи не був? Був. Він вбив? Вбив. Від нього рід далі пішов чи не пішов. Але гени, хромосоми нікуди не діваються, нікуди. Враховуючи це, ми маємо 140 мільйонів каїнітів - вбивць. Не всі вони такі далеко, але я кажу про підгрунтя, то яке воно дано. Ну що зробиш, на жаль.
- ... богословія Сергія Файфури.
- Ні, так воно не мною придумано. Я для себе його розшифровую. Але разом з тим, маючи отаке колосальне військо дикунів і вбивць, ми повинні відноситися, як до дурненького і хворого - треба його приласкати, дати цукерочок, похвалити, ох який ти.
Якщо ми порівняємо громадянина Росії і громадянина України, і громадянина ЄС, ну це ж абсолютно будуть три різні громадяни. Це різний психотип буде. Але нам зрештою з ними треба навчитись жити, бо серед них є люди. Я колись Шевченка трошечки собі дозволив просто переписати: «Кохайтеся чорноброві навіть з москалями, і серед них є люде». Тому сподіваємося на тих людей дійсно, які якимось чином будуть впливати, якось трошечки буде розсосуватися можливо. Бо нам, зрештою, ми ж не можемо жити постійно в стані війни. Вона раніше була такою скритою, пригладженою. Зараз наявна, відкрита, і невідомо взагалі що далі. Але маємо навчитися. І тільки через мирні якісь угоди, через домовленість, тому що нам же ж Господь дав слово. То ж не куля в лоб переконує в чомусь. В чому куля переконує? Ніколи нікого куля не переконала. Налякати може, і може бути повна матня від тієї кулі, так. А толку?
- Переконувати треба, але так, щоб вони знали, що у нас є куля, погодьтеся.
- Правильно, куля най буде, але базуватися треба на вірі. Вірити треба крепше - це найуставніше. Крепка віра, потім все решта, бо це багатоповерхова конструкція - і нації, і народу, і держави, і різних інтересів, всього. Це багато, багатоповерхова конструкція, але принаймні дуже крепко сподіваюся, що буде справжнє воскресіння нашої нації, тому що попереду тепле файне літо.
Ми зараз як нація перебуваємо в стані весни
Ми зараз як нація перебуваємо в стані весни. Нехай затяжної, але все одно весни. І маємо підготуватися до повноцінного воскресіння. Воно затягнулося. Я не кажу, що це ті 20 років новітньої історії України, ні. Воно затягнулося можливо віками вже. Ця весна, яка ніяк не дозріє до благодатного літа. Але має бути і те благодатне тепле літо, та золота доба, і повноцінно насичена, багатюща осінь, як дари божественні. Обов'язково це має бути.
Розмовляла Лана Самохвалова
Фото: Олена Худякова, Укрінформ