У нідерландському місті діє школа за місцевою та українською системами освіти
Чому українській школі у Бреді загрожує закриття
Після повномасштабного вторгнення Росії в Україну у нідерландському місті Бреда було створено українську школу вихідного дня «Просвіту», а через 1,5 року було відкрито вже регулярну школу для українських учнів віком від 10 до 18 років. Унікальність цього закладу полягає у дотриманні програми міністерства освіти України. Усі оцінки дітей приймають українські школи, в яких вони навчалися до 24 лютого 2022 року.
Цей унікальний проєкт народився та був реалізований завдяки титанічним зусиллям небайдужих нідерландців та українців, Посольства України в Нідерландах, мерії міста Бреди, місцевої освітньої адміністрації та керівництва нідерландської школи, де навчаються українські діти та викладають українські вчителі.
Отже, як відбувається навчання в унікальній школі в місті Бреді та чому її можуть закрити вже цього літа?
ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ УКРАЇНСЬКО-НІДЕРЛАНДСЬКОЇ ШКОЛИ
Українка Оксана де Конінг, учителька вищої категорії, математикиня за освітою, в українській школі в місті Бреда викладає математику, а також є координатором школи. Час від часу вона переходить з української на нідерландську, щоб допомогти дітям швидше опанувати іноземну мову й освоїтись у чужій країні. Уже п’ять років українка Оксана де Конінг проживає в Нідерландах. Каже, що після повномасштабного вторгнення Росії вирішила допомогти українським учням продовжити навчання за кордоном.
«Коли почалася війна, я вже три роки працювала в нідерландських школах. Викладала математику в екзаменаційних класах. Я побачила, скільки дітей прибуває сюди з України та, знаючи зсередини систему освіти в Нідерландах, зрозуміла, що вона їм не підходить, бо дуже відрізняється від української. Тож я ініціювала спочатку відкриття суботньої школи у Бреді. Там викладали три предмети: математику, англійську та українську мови. Увесь цей час я вела переговори з мерією, освітніми закладами, знайомила педагогів з директорами шкіл, і через півтора року наполегливих зусиль нам усе вдалося. Була відкрита школа, де навчають повністю за українською програмою. Іще два предмети – нідерландську мову та громадянство Нідерландів – у нас викладають нідерландською. Згідно з чинним законодавством, третина предметів – нідерландською мовою і дві третини – українською», – розповідає Оксана де Конінг.
За її словами, так навчальний рік зараховують і в українській системі освіти, і в нідерландській.
«Усі наші оцінки приймають в навчальних закладах в Україні. Тож діти зможуть продовжити навчання у своїх українських школах чи перейти у суто нідерландську», – каже де Конінг.
Однак, попри свою унікальність, українська школа може припинити своє існування.
«Діє закон про тимчасові заклади освіти для українських дітей у Нідерландах. І чинність цього закону завершується в липні цього року», – пояснює де Конінг.
ШКОЛА ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ УЧНІВ І ВЧИТЕЛІВ
Нідерландець Яап Омен – керівник проєкту української школи. Діти називають його директором школи. Яап каже, що дуже важливо продовжити роботу унікальної школи принаймні ще на рік.
«Ми відрізняємося від інших навчальних закладів, де навчаються школярі з України, оскільки наша система пов’язана з українською. Ми викладаємо нідерландську мову, щоб учні згодом могли перейти до наших шкіл. Але потрібен принаймні ще один рік, бо тепер рівень нідерландської мови в українських дітей не такий високий, щоб вони могли перейти до нідерландських шкіл, вільно спілкуватися там нідерландською, засвоювати навчальну програму нідерландською, писати, читати нідерландською. Тому ми просимо про додатковий рік для нашої української школи», – каже нідерландець Яап Омен.
За його словами, зараз в українській школі навчаються 94 учні з України віком від 10 до 18 років. Також тут викладають педагоги з України, які через повномасштабне вторгнення Росії стали біженцями в Нідерландах..
«У нас вісім учителів, що викладають українською мовою математику, англійську мову, географію, історію та інші предмети. Усі вони, крім однієї людини, – біженці», – розповідає керівник проєкту української школи «Просвіта» Яап Омен.
Каже, що ідея поєднати українську та нідерландську освітні системи виникла з двох причин.
«По-перше, прибули діти з України, які не ходили до місцевої школи, бо хотіли і надалі вчитися в українській. Вони робили це онлайн. Але це не те, що справжня школа. Адже школа – це ще й живе спілкування з однолітками, соціум дуже важливий. По-друге, бракувало нідерландських педагогів, щоб забезпечити українцям повний тиждень нідерландської освіти. Тепер непросто знайти тутешніх викладачів. До того ж діти не володіли нідерландською мовою. Отже, наша школа усунула дві проблеми: по-перше, щодо подальшого отримання української освіти та вивчення нідерландської мови, по-друге, тепер нам вистачає педагогів», – пояснює Омен.
Діти мріють, щоб їхня українсько-нідерландська школа продовжила своє існування, адже ніхто не знає, скільки триватиме війна, а переходити на навчання виключно нідерландською учні ще не готові, їм буде складно засвоювати предмети, шукати нових друзів.
ПОРЯТУНОК УНІКАЛЬНОГО ПРОЄКТУ
Переживання дітей і дорослих чудово розуміє посол України в Нідерландах Олександр Карасевич. Він особисто відвідав українську школу в Бреді та поспілкувався з українськими учнями, які не лише розповіли йому про заклад і свої успіхи в навчанні, а й поділилися власним болем через втрату батьків, окупацію рідних міст і селищ.
«У місті Бреді справді унікальна школа, яку створили нідерландці для українських дітей. Учні сюди приїжджають навіть з околиць. Дехто нам розповідав сьогодні, що витрачає кілька годин на дорогу до школи. Діти працюють паралельно за двома програмами. Вони навчаються відповідно до стандартів української системи освіти, а також мають приблизно третину навчального навантаження нідерландською мовою. Так вони можуть не відриватися від нашої освітньої системи: навчаються українською мовою за українськими підручниками і спілкуються з українцями.
Водночас школярі отримують базові знання про Нідерланди та вивчають нідерландську мову. Це дійсно дуже важливо, бо коли ці діти повернуться в Україну, то вони повернуться в той клас, у який і мають піти, а також привезуть із собою досвід і знання про навчання в Нідерландах. Це не тільки буде корисно для нашої системи освіти, але й стане багажем, який допоможе кожному з цих дітей у майбутньому. Однак це – тимчасовий проєкт, він був створений відповідно до національного законодавства на певний час, і цей час спливає цьогоріч улітку. Тож ми разом з мерією міста Бреди, з місцевою освітньою адміністрацією, з очільниками школи будемо працювати з урядом, щоб як виняток вони дали можливість дітям іще рік довчитися в цій школі», – сказав посол.
Також заступник мера міста Бреди Ар'єн ван Друнен каже, що продовжити роботу унікальної школи важливо ще й для того, щоб додатково не травмувати дітей, які вже травмовані війною.
«Ця українська школа справді має велике значення для українських учнів, які перебувають тут. У цій школі вони можуть здобути освіту, якої потребують.
Вони тримають зв’язок з українцями. Також ми бачимо, що у багатьох дітей є чимало проблем, адже психологічно вони дуже багато пережили через війну. І тут ми можемо підтримувати їх якнайкраще, організовуючи різні заходи, забезпечуючи їм нормальне дитинство. Приємно бачити, що діти знову можуть просто сміятися, попри те, що їм довелося пережити», – каже заступник мера Бреди Ар'єн ван Друнен.
Діти сподіваються, що дорослі, які зібралися заради них за круглим столом, щось обов’язково придумають і врятують їхню школу. А щоб усі змогли перевести подих після пошуку рішень і відповідей на складні питання, учні запросили дорослих пограти з м’ячем до спортзалу. Попри костюми та краватки, всі погодилися та відзначили, що це була чудова командна робота.
Ірина Драбок, Гаага