Ігор Бураковський, доктор економічних наук, професор
Можемо говорити про ознаки певної економічної стабілізації
- Сьогодні ми можемо говорити про попередні ознаки економічної стабілізації, з 2012 року українська економіка перебувала в кризі. В 2012 році валовий внутрішній продукт практично не зростав, лише 0,2%, після чого економіка практично покотилася під укіс.
Зараз на макроекономічному рівні ми бачимо перш за все гальмування кризових явищ. Економічні агенти якось адаптувались до нових умов. Економічна криза так чи інакше впливає на всіх, але економіка - це така матерія, яку вбити дуже складно. Вона завжди буде розвиватися. Інше питання - як, якими темпами, хто буде отримувати від цього відповідні здобутки.
В цілому, я думаю, що ми «вийдемо» в цьому році на зростання ВВП на рівні 1-1,5 відсотка. Тут можна провести певну медичну аналогію: стан хворого стабілізується, треба переходити до більш інтенсивного лікування.
Але якщо говорити про наші економічні перспективи, то нам треба мати досить високі темпи економічного зростання - не менше 5-7 відсотків протягом наступних десь приблизно 5-7 років. Тоді ми вийдемо на якісь відчутні масштабні економічні зміни.
ЕКОНОМІКА - ЦЕ РЕСУРСИ, НАСТРОЇ ТА ІНФОРМАЦІЯ
- Скажіть, якщо є зміни економічної ситуації і ніби покращення, то що з цього є результатом дії влади, а що є здатністю економіки самовідтворюватися?
Владі вдалося реструктуризувати зовнішній борг. Боргова ж криза фактично готувалася попередніми поколіннями влади
- Дуже важко розділити ці два фактори. Є у нас широко розповсюджений міф: у нас все дуже добре, бо очільники все щось правильно робили, але коли у нас погано, ми говоримо про те, що влада щось там не врахувала, неправильно визначила і просто не зробила.
Проте для адекватого розуміння ситуації слід врахувати три моменти. Ми увійшли в кризу з традиційно нереформованою економікою. Водночас уроки попередніх світових фінансових криз у світі однозначно свідчили, що ті економіки, які входили в кризу нереформованими, як правило, переживали їх більш гостро, ніж економіки, які були реформовані.
Другий аспект проблеми - нинішня українська криза збігається з фундаментальними змінами в світовому господарстві. І найвища мудрість економічної політики полягає в тому, щоб адекватно зрозуміти ці тенденції та відповідним чином будувати свою економічну політику в рамках глобальних тенденцій.
Сьогодні багато хто говорить - давайте щось спочатку розвинемо, а потім на світовому ринку будемо продавати. Це абсолютно контрпродуктивно! Бо виграє той, хто не боїться глобалізації та конкуренції, хто дуже активно намагається включитися в ті чи інші виробничі ланцюги, процеси руху капіталів на різних рівнях.
І, нарешті, є третій момент, пов'язаний з економічною політикою. Позитивним сьогодні є те, що все ж таки Україна намагається жити по можливостях. Ми не можемо витрачати більше, ніж заробляємо, тобто скільки збираємо податків. Тому ми просто змушені переглядати напрямки фінансування тих чи иінших потреб.
Ще один позитив: владі вдалося реструктуризувати зовнішній борг. Ситуація з зовнішнім боргом була в Україні надзвичайно складною, боргова криза фактично готувалася попередніми поколіннями влади, і тут ми повинні чітко розуміти, що будь-яка влада багато в чому стоїть на плечах попередників.
В Україні також були здійснені масштабні спроби очищення української банківської системи. Світові фінансові кризи постійно доводять одну просту річ - якщо ви не очищуєте свою банківську і фінансову систему, то рано чи пізно фінансові «метастази» йдуть по всій економіці. Остання фінансова криза показала, що таке очищення повинно стосуватися не тільки маленьких банків і маленьких фінансових установ. Мова йде про те, що за певних умов простіше реструктуризувати або, навіть, і ліквідувати, ніж «закачувати» туди мільйони для того, щоб їх підтримувати на плаву, хоча всі розуміють, що клієнт швидше помер, ніж живий.
Ми також повинні віддати належне першим спробам боротьби з корупцією. Це певний сигнал, хоча ясно, що цей сигнал поки що досить слабкий. Якщо ми будемо з одного боку боротися з корупцією, а з іншого боку корупція буде процвітати в якихось нових форматах, то тоді ясно, що цей позитив швидко нівелюється.
НАМ ПОТРІБНІ ІСТОРІЇ УСПІХУ ТИПУ СИСТЕМИ PROZORRO
- З 1 серпня запущено майданчик ProZorro. Чи не є перебільшеними очікування суспільства? Чи зможе ця система стати ефективним інструментом забезпечення прозорості?
- Сама ідея створити неперсоналізований механізм відбору постачальників товарів і послуг за державні кошти - є абсолютно класною. Це, свого роду, вічна проблема, над вирішенням якої постійно б'ються всі країни. Всі уряди мають ті чи інші проблеми з державними закупівлями, всі хочуть, щоб вони були максимально прозорими та ефективними. Зловживання державними коштами в розвинених демократіях - це один із найбільших злочинів, який тільки може бути.
Без змін у суміжних сферах сама по собі система електронних торгів не виправдає всіх наших сподівань
Повторюсь, що сама ідея - це абсолютно правильний крок, але ми повинні розуміти, що електронний «механізм» державних закупівель ефективно запрацює тоді, коли він стане елементом більш загальної системи державного управління. Ми можемо мати абсолютно класний мобільний телефон, де буде 154 тисячі всіляких різних функцій, але якщо не буде зв'язку з Інтернетом, то багатьма функціями ми просто не зможемо скористатись. Те саме стосується і системи ProZorro - без змін у суміжних сферах сама по собі система електронних торгів не виправдає всіх наших сподівань.
Тому ми маємо йти далі, враховуючи уроки функціонування системи ProZorro. Один із перших уроків - кодифікація (опис) товарів. З метою отримання прибутку окремі постачальники називають мітли і віники «інструментами для вологого чи напіввологого прибирання». І це дає можливість одразу маніпулювати механізмом закупівель.
Другий важливий момент - умови закупівель, які визначаються замовниками товарів та послуг.
Третій момент - саму систему слід удосконалювати та рухатись далі. Так, система потребує ефективної ідентифікації контрагентів. Ми маємо бути впевненими в тому, що компанія-постачальник є реальною, не має якихось темних плям і потім не зникне. Сюди я б відніс і питання відповідальності постачальників за якість товарів та послуг.
Тема окремої бесіди - закупівлі для потреб Збройних Сил України.
Ну й останнє, що я хотів би сказати. Нам потрібно активно інформувати про історії успіху системи ProZorro, адже, дійсно, закупівля товарів та послуг через цю систему веде до реальної економії грошей. Така інформація також потрібна для того, щоб подолати недовіру українського малого і середнього бізнесу до системи ProZorro.
МОЖЛИВО, МВФ НАС НЕ РОЗУМІВ, АЛЕ МИ БАНАЛЬНО НЕ ВИКОНУВАЛИ СВОЇХ ЗОБОВ'ЯЗАНЬ
- Ми вже рік не співпрацюємо з МВФ. А перший досвід співпраці й реструктуризацію 2015-го окремі експерти називали колоніальною рентою. Як би ви схарактеризували історію наших відносин із Фондом за останні два роки?
- У нас стосунки з Міжнародним валютним фондом ніколи не були простими. Незалежно від того, чи була у нас політична криза, чи була на сході агресія російська, чи не була. Якщо говорити коротко, то ми не маємо жодної повноцінно реалізованої програми співпраці з МВФ. Ми підписували меморандуми, ми починали співпрацю, ми щось робили, ми один одного в чомусь переконували. В даному випадку ми - це Україна і Міжнародний валютний фонд. І потім на якомусь етапі все помирало. Співпраця гальмувалася, призупинялася, переформатовувалася, тобто починалися проблеми. Можливо, в чомусь і МВФ нас не розумів, але головна проблема полягала в тому, що ми банально не виконували своїх зобов'язань.
Модель нашої поведінки була дуже проста. Спочатку ми підписували документи, обіцяли, навіть починали працювати, а потім на другому, третьому транші ми починали розповідати, які ми - а) унікальні, б) що для нас це все не підходить, і закінчували тим, що ви нам давайте гроші, а там далі подивимося.
Але МВФ - не ті кошти, які можна просто так взяти та витратити на свої потреби. Це гроші, які даються під конкретні зміни економічної політики. Врешті-решт, це ті самі реформи, про які ми говоримо, і тому я в принципі був і залишаюся прихильником співпраці між Україною та Міжнародним валютним фондом. Є банальні та небанальні аргументи, для чого це потрібно робити. Але, якщо ми самі не можемо забезпечити внутрішню економічну дисципліну, ну тоді давайте користуватися зовнішніми обмеженнями, які визначаються нашими домовленостями з Міжнародним валютним фондом. Зрештою, нас ніхто не примушує з ним співпрацювати. Це наш вибір.
Співпраця починається з того, що ми в МВФ надсилаємо листа, в якому пишемо «шановні колеги, ми хочемо з вами поспівпрацювати, просимо розглянути можливість фінансуванням, шліть місію». І з цього починається діалог щодо програми співпраці. Якщо подивитися документ, який ми підписували з Міжнародним валютним фондом, то там було написано так: ми, Україна, розуміючи і т.д., ми будемо те й те, і підписує купа народу. Підписує і уряд, і Національний банк, Президент підписує. То це дуже така глобальна штука. Це такий момент технічний.
Друге - що стосується, безпосередньо, співпраці з Міжнародним валютним фондом і дефолтом...
- Ну але, може, краще було оголосити дефолт тоді, в 2015-му, коли сума виплат була рекордною?
- Є багато країн, які неодноразово переживали дефолт. Суто в економічному плані дефолт - це засіб економічної політики, і тому його застосування завжди треба розглядати в термінах «за» і «проти» в кожній конкретній ситуації.
Ззовні дефолт виглядає, як заява: «вибачте, платити не будемо, грошей нема». Але це не означає, що нам кажуть «добре, хлопці» і списують всі борги. Після оголошення дефолту починається непростий і тривалий переговорний процес, який має свої чітко визначені правила та процедури.
Ми - частина світового господарства, і гроші, які ми не повертаємо, це гроші когось іншого, інших банків, інших платників податків. Далі починає працювати механізм двосторонніх переговорів - переговорів стосовно приватного боргу, тобто стосовно запозичень держави у приватних позичальників у тих чи інших форматах, і переговорів щодо офіційного боргу, тобто запозичень у інших держав, міжнародних організацій.
Практика свідчить, що з дефолтною країною протягом 2-3 років мало хто має справу на міжнародних ринках капіталу. Люди, які готові купувати наші цінні папери, вимагають дуже жорстких гарантій та пропонують дуже низькі ціни. Фактично на 2-3 роки закривається ринок і довгострокового позичкового капіталу для країни, і позичкового капіталу для компаній. Якщо в економіці дефолт, то компаніям важко жити в цій економіці, а тому - хто ж буде позичати їм гроші? І, нарешті, дефолт ускладнює співпрацю з міжнародними інституціями.
А співпраця між Україною і МВФ за інших рівних умов - це певний сигнал для інших інвесторів. Європейський банк реконструкції та розвитку, Світовий банк, Європейський інвестиційний банк, який сьогодні розширює свою присутність в Україні, - для них принципово важливо розуміти, що відбувається на макрорівні в сфері економічної політики країни. Співпраця з МВФ, це, звичайно, не автоматична, але в усякому разі є важливою його передумовою.
А якщо вже повернутися до результатів співпраці з МВФ, то в ідеалі її механізм виглядає дуже просто: ми беремо на себе зобов'язання і їх виконуємо. На практиці, ми беремо на себе зобов'язання, а отримавши гроші, починаємо пояснювати, чому ми їх не виконуємо, з усіма негативними економічними наслідками.
- Місія приїде восени? Будемо ми співпрацювати далі?
- Будемо сподіватися, але ситуація є непростою. З одного боку, у нас є позитивні зрушення та ознаки стабілізації. Україна зробила багато з того, про що ми домовлялися з Міжнародним валютним фондом. Так, НАК «Нафтогаз» уперше закінчив фінансовий рік з плюсом, здійснені певні зміни в фінансовій системі, формуєтся нова система державних закупівель тощо.
Але залишається велика кількість проблем, пов'язана і з державними фінансами, корупцією, реструктуризацією державних підприємств. Пенсійна, медична та деякі інші реформи гальмують.
- Чому ця реформа не відбувається?
Реформа системи соціальної допомоги є «технологічно» складною та політично небезпечною для реформаторів
- Питання соціального захисту завжди були і будуть непростими. Ми створили надзвичайно складну систему соціального захисту, Сьогодні в Україні нараховується кілька десятків категорій населення, які мають право на ті чи інші види соціальної допомоги. Така система є складною для управління, витратною та неефективною.
Найсвіжіщий приклад. Ми сьогодні воюємо з Росією. Ясно, що ми повинні соціально забезпечити наших військових, так? Є відповідні рішення. Але, на жаль, є проблеми з виплатами. Хоча б, здавалося, що тут немає якоїсь проблеми - конкретна категорія реципієнтів, всі в суспільстві згодні, що цим людям треба допомагати, виділено бюджетні кошти, але гроші не доходить до свого споживача. Очевидно, що в цьому та інших аналогічних випадках система ефективно не спрацьовує. Якщо ми маємо окрему «бухгалтерію» по різних категоріях населення, то така система завжди даватиме технічні збої. Це перший момент.
Другий момент має політичний характер. Будь-які соціальні реформи, особливо в умовах кризи, в умовах війни, тією чи іншою мірою пов'язані з секвестром, скороченням виплат, або зміною правил надання цих виплат. Рівень соціальної напруги в період криз у суспільстві завжди високий. Давайте чесно говорити, що люди в масі своїй все міряють через свій гаманець. І це нормально. Але за таких умов критично важливого значення набуває наведення порядку з виплатами.
Так лише нещодавно ми взагалі створили повноцінний реєстр тих, хто має право на допомогу. Зазвичай, у нас була система, де ми не знали, кому ми платили гроші, у нас не було точного списку людей, де можна було б у режимі реального часу подивитися, хто що отримує. А звідси виникла проблема нецільових платежів та просто зловживань.
Я впевнений, що справжнім реформатором в Україні буде не тільки той, хто подолає корупцію, а той, хто реформує нашу соціальну сферу.
Але крім соціальних виплат є багато об'єктивних обставин, які економічно зрозумілі, але соціально дуже чутливі. Наприклад, наша комунальна нфраструктура - труби, дроти тощо - є зношеною. І хто повинен платити за те, щоб вона була відновлена? Очевидно, що саме ми, споживачі, так чи інакше маємо покрити відповідні видатки - або через податки, або через комунальні тарифи. Це економіка. А в соціальному плані хтось хоче підвищення тарифів?
Є ще одна сторона цієї проблеми - якщо ціни не будуть порівняно високими, ніхто не буде економити воду, ніхто не буде економити електрику, ніхто не буде шукати альтернативні джерела енергії (ставити сонячні батареї) і т.д. Таким чином, реформа системи соціальної допомоги є «технологічно» складною, а з іншого боку - політично небезпечною для реформаторів. До того ж, рівень популізму також є дуже високим.
КОЖЕН ОЛІГАРХ ДУМАЄ, ЩО ДЕОЛІГАРХІЗУЮТЬ НЕ ЙОГО, А СУСІДА
- Я сама була в шоці, коли Яресько прибрала якісь там сніданки в школах чи обіди, дешеві (це ж корупційна діра), нікому вони не потрібні з тих сімей, де діти нормально харчуються – було обурення у Фейсбуці. Я тоді написала статус: чи ви дійсно народжуєте дітей, розраховуючи на шкільні сніданки для них?
- Я думаю, що дітей треба годувати, але організація такого харчування - це вже справа, безпосередньо, самої школи та батьків. І як це буде організовано, залежить від конкретних умов на місцях. Я, особисто, не вірю в спроможність держави створити єдину централізовану систему ефективного забезпечення всіх дітей безплатним харчуванням у школі.
- Ця пільга має діяти тільки для багатодітних родин, три дитини мають право…
- Це абсолютно правильно, треба думати, як допомагати багатодітним родинам, соціально незахищеним верствам населення. Тут два варіанти - давати централізовано молоко в школі чи надавати цільову фінансову допомогу.
Візьмемо, наприклад, американську систему. Для допомоги окремим категоріям населення видаються продовольчі талони. З цими талонами сім'я, наприклад, на суму в 500 доларів в супермаркеті купує те, що потрібно, розраховується цими талонами, а власник крамниці потім отримує від держави відповідну суму грошей. Але використання талонів має обмеження - не можна купувати, наприклад, горілку або мобільний телефон. А за зловживання цими талонами передбачено конкретне покарання. І це називається цільова допомога.
- Рік тому Президент оголосив курс на деолігархізацію. Сьогодні, через рік, чи не головний антикорупціонер країни Сергій Лещенко сказав, що програму провалено. Як по-вашому, що вдалося, що не вдалося?
Деолігархізація є багато в чому суто політичним гаслом, практична реалізація якого не є очевидною
- Сама ідея деолігархізації країни є політично дуже привабливою. Вона відповідає очікуванням суспільства, в тому числі й олігархів. Останні думають, що сусіднього олігарха «деолігархізують», а я залишусь. Мені здається, що деолігархізація є багато в чому суто політичним гаслом, але його практична реалізація не є очевидною. Як би ми особисто не ставилися до олігархів, але, якщо по суду не доведено, що їхні статки були результатом якихось оборудок, хоча може ми й відчуваємо якісь негаразди та навіть володіємо інформацією про зловживання, але приватна власність священна, що ми там не говорили б. До всіх громадян слід ставитись однаково.
Другий момент полягає в тому, що мова йде про великі підприємства, на які припадає приблизно 50% нашого промислового випуску. З одного боку, це олігархи, яких ми не любимо, з іншого боку, це виробничі комерційні структури, які багато в чому визначають розвиток української економіки. Можна подискутувати, якою має бути структура української економіки, але факт залишається фактом - у ній сьогодні домінують великі підприємства.
З іншого боку, ми також прекрасно розуміємо, що наша економіка будувалася таким чином, коли будь-який успішний, особливо - великий бізнесмен, повинен був мати політичний захист аби розвивати свій бізнес. В найкращому випадку - захист, аби його ніхто не чіпав. У найгіршому для суспільства випадку політичні зв'язки використовувались для того, щоб «тягнути» гроші з бюджету, отримувати преференції, позачергове відшкодування ПДВ при експорті тощо, про які говорили Сергій Лещенко й багато інших людей. Для цього олігархи просто розставляли на ті чи інші посади своїх людей, домовляючись у різний спосіб з політиками та урядовцями.
Коли змінювався уряд та кадри, ми не оцінювали, що міністром чи керівником держпідприємства став Іваненко, який має дипломи Гарварда чи Оксфорда. Ми говорили - опа, прийшов Іваненко, який у олігарха Ікс працював головним скарбником, а тепер очолив компанію, яка надає якісь там послуги, і ясно, куди покотився м'яч, в які ворота. Або, скажімо, прийшла людина, яка багато років працювала з олігархом Ігрек, і, зрозуміло, що, оскільки вони кожний вечір зустрічаються, то й зрозуміло, як будуть вирішуватися всі питання.
Ця система вбивала нормальну економічну конкуренцію. Тому, якщо ми говоримо про деолігархізацію, ми повинні реалізувати багато технічних речей: це й реформа державної служби, і боротьба з корупцією тощо. Це й суспільне телебачення. І прозорість партійних витрат. До речі, вже оприлюднюються фінансові звіти політичних партій, хоча їх достовірність поки що, мяко кажучи, в багатьох випадках сумнівна.
Зрештою, робляться кроки в напрямку розширення публічності в діяльності урядових структур, і цей процес ми з вами, як суспільство, маємо контролювати щодня.
Другий компонент, подобається він комусь чи ні, - це створення нормальної системи декларування своїх доходів і витрат. Адже дуже часто навіть і не олігархи, а дуже скромні люди показують статки, масштаби яких вражають.
І третій момент - між державою і бізнесом повинні бути нормальні партнерські та прозорі стосунки. Держава визначає правила, які всі виконують. Не може бути такої ситуації, коли держава (уряд) формально пропонує певні правила гри, але на практиці з усіма по черзі домовляється, хто куди йде, хто кому та що заносить.
Це - політична частина. В економічному плані українська економіка є високомонополізованою. У нас на сьогодні значна частина українського промислового виробництва і, відповідно, значна частина бюджету наповнюється за рахунок приблизно семи сотень великих підприємств. За таких умов слід говорити про демонополізацію, а це неможливо без ефективної ролі Антимонопольного комітету, і, в більш широкому плані, структурної перебудови економіки.
Ну, і знову треба повернутись до питань боротьби з корупцією. Певний етап деолігархізації ми вже пройшли, адже до цього часу рідко хто з олігархів не був членом парламенту, - і Ринат Леонідович, і Віктор Михайлович. Заради справедливості зазначимо, що Ігор Валерійович Коломойський не був ніколи членом парламенту. Але до Верховної Ради також часто обирались люди, так би мовити, меншого калібру, які прекрасно використовували політичні можливості у власних бізнес-інтересах, хоча цих людей важко назвати олігархами.
Сьогодні у владі, за певним винятком, немає знакових олігархічних фігур, але з іншого боку - вони намагаються зберегти свої позиції через фінансування партій, а тому нам потрібні дуже чіткі закони, правила фінансування партій та політичної діяльності. Давайте чесно скажемо, що перший досвід оприлюднення партійних бюджетів - це просто певна відмазка.
Лана Самохвалова, Київ
Фото: uacrisis.org, ukrlife.tv, youtube.com.