Експерти назвали причини "цибульної" кризи в Україні

Експортний ринок цибулі в Україні є несистемним оскільки експортні продажі даної культури не здійснюються протягом 6-8 місяців у році після збору нового врожаю, а позначені, так званими, «рваними» періодами: місяць, тиждень, два місяці.

Таку думку висловив директор Української плодоовочевої асоціації (УПОА) Федір Рибалко, інформує сайт асоціації.

"На цільових ринках, куди поставляється дана продукція існує або конкуренція, або відбуваються девальвації або ж з’являється продукція місцевого виробництва. Всі ці фактори потрібно враховувати експортеру, а враховує він їх або маючи інформацію з цього цільового ринку або ж досвід в розумінні сезонності продукції в тій країні, куди він розраховує її продати", – зауважив Рибалко.

Він також наголосив, що великий вплив на європейський ринок цибулі зробила ще в серпні минулого року інформація про неврожай цієї культури в Голландії. Це пояснюється тим, що Голландія є найбільшим світовим експортером цибулі з щорічним обсягом близько 1,3 млн тонн, продаючи свою продукцію в близько 100 держав. При цьому експортна логістика у голландців організована на високому рівні – відстань від місця виробництва до місця навантаження в одному з найбільших портів Європи становить не більше 100 км.

«Втрата голландцями в результаті неврожаю 30-40% від традиційного експортного обсягу в минулому році, а це в кількісному показнику близько півмільйона тонн, призвела до недопостачання цибулі на світовий ринок, яке почалося вже з вересня 2018 р. Крім того, падіння врожайності відбулося в таких європейських країнах як Італія, Німеччина, Польща. Більш менш нормальний урожай вдалося зібрати лише в Іспанії», – пояснив фахівець.

При цьому, за даними директора УПОА, в Україні врожайність була ще нижчою, ніж в країнах ЄС.

"Більш того, в сезон збирання врожаю, експортери почали продавати цибулю в Євросоюз – покупцями, в основному були румунські компанії. Це пояснюється особливостями логістики – з Херсона і Одеси в Румунію досить близький транспортний шлях. З огляду на це, оператори ринку забирали цибулю у виробників прямо в полі. Підвищений попит на продукцію привів до того, що фермери півдня України почали підвищувати ціни на цибулю", - акцентував експерт.

На певному етапі, у зв’язку з підвищенням ціни на півдні України, оператори почали здійснювати закупівлі більш дешевої продукції в Білорусі. Також Федір Рибалко зазначив, що з введенням українського ембарго на російські товари, в перелік яких потрапила і цибуля, на український ринок, відповідно, не потрапив російський продукт.

«Замість цього в Україні почала поставлятися казахська цибуля. Дії нових людей на ринку, що не знали менталітет місцевих виробників, привели до збільшення ціни», – сказав Рибалко.

Читайте також: Мінагро зацікавлене у поглибленні українсько-польської кооперації в сфері АПК

Він також підкреслив, що ситуацію на українському ринку цибулі вже в листопаді минулого року посилило те, що Україна експортувала занадто великий обсяг цибулі і згодом змушена була імпортувати її, щоб забезпечити внутрішні потреби.