Павло Ковтонюк, заступник міністра охорони здоров'я

Пацієнтам немає чого хвилюватися, а ось лікарям варто замислитися

Хочу наголосити, що пацієнту немає про що хвилюватися, тому що гроші за них і так йдуть у лікарні. Просто йдуть вони у неправильний спосіб, тобто розподіляються доволі неефективним чином: по місцю реєстрації й на підставі централізованих нормативів, а не на підставі того, скільки реально пацієнтів і куди прийшло. Відчує зміни лікар, тому що кошти підуть до нього відповідно до того, скільки людей до лікаря приходить. Що стосується пацієнтів, вони відчують необхідність реєструватися у лікаря і, відповідно, відчують, що до них більше уваги, тому що лікарі стануть більш зацікавленими в пацієнтах.

- Якщо для пацієнта завдання полягає тільки в тім, щоб обрати лікаря та укласти з ним угоду, то у самих лікарів мабуть буде більше клопоту? До того моменту, як кожен лікар первинної ланки буде розуміти, скільки пацієнтів у нього і скільки він отримає за їх обслуговування від держави, він буде отримувати звичайну зарплату?

- До лікарів нововведення дійдуть трохи раніше, але той самий принцип, що й із пацієнтами. Ми будемо максимально готувати лікарів до такого переходу. Перелік кроків, які потрібно зробити, не є дуже великий. Вони зможуть працювати в поліклініках, де працюють, якщо мають таке бажання. І не потрібно буде отримувати якісь ліцензії. Із нового, що їм потрібно буде зробити, це обов'язково мати електронні цифрові підписи і вміти користуватися комп'ютером, тому що ми плануємо працювати з електронним реєстром пацієнтів, і реєструвати пацієнтів потрібно буде лише в електронному вигляді. Це вимога, яку ми хочемо запровадити. У всьому іншому якоїсь паперової тяганини не буде. Тому що нашим гаслом є спрощення роботи лікаря, а не ускладнення.

- Так, у будь-якому разі за рахунок збільшення бюджету на охорону здоров'я зарплата зросте. Але в результаті нового механізму фінансування, який ми запровадимо, зростання зарплати буде значно відчутнішим у тих лікарів, які реально популярні, до яких ідуть люди. А тим лікарям, до яких пацієнти не йдуть, варто подумати, що вони робитимуть. Але хочу зауважити, що боятися якогось масового звільнення лікарів не варто, тому що насправді в Україні є нестача лікарів первинної ланки, в деяких регіонах їх істотно замало. Тому ми не очікуємо, що якось сильно постраждають лікарі, крім тих, які насправді не дбають про своїх пацієнтів.

ПАЦІЄНТ ЗМОЖЕ ОБРАТИ ПРИВАТНИЙ МЕДЗАКЛАД, І ДОДАТКОВИХ ГРОШЕЙ З НЬОГО ВИМАГАТИ НЕ ПОВИННІ

- Що потрібно для підписання угоди з лікарем: паспорт, медична картка, ідентифікаційний код?

- На перший раз потрібен документ, коли ви будете укладати угоду, щоб верифікувати, що це дійсно ви. Потім дані про пацієнта будуть занесені до єдиного електронного реєстру пацієнтів. І при візиті до лікаря не потрібно буде носити з собою ні паспорт, ні договір, все буде в електронному вигляді, всі дані про пацієнта будуть у системі. Але на перший раз (при укладанні угоди) потрібно буде перевірити - чи дійсно це та людина, яка прийшла до лікаря, і потрібно буде мати з собою документ.

- Як бути тим пацієнтам, яким важко дістатися до лікаря: літнім людям, або людям з обмеженими можливостями? Що робити, якщо, наприклад, договір з лікарем загубили?

- Як і зараз, буде така річ, як виїзд лікаря до пацієнта, який не може пересуватися. Оскільки буде електронний реєстр пацієнтів, договори буде неможливо загубити, вони будуть в електронному вигляді. Тобто в паперовому вигляді пацієнту договір на руки дадуть, але його не потрібно буде носити кожен раз до лікаря, і боятися, що він десь загубиться, тому що всі відомості про нього і пацієнта будуть внесені в єдину базу, і страхова система буде знати про вас.

- Якщо людина з якихось причин не укладає договір, чи зможе вона отримати безкоштовно допомогу на первинній ланці, в тій же поліклініці?

- Лише на перехідному етапі, а коли вже масово люди укладуть договори, така можливість припиниться, тому що потрібно, щоб кошти ходили за реальним пацієнтом. І якщо пацієнт не хоче свідомо себе ідентифікувати, лікар йому пропонує, а людина не укладає договір, тоді держава не зможе за нього заплатити лікарю, і йому доведеться це робити самостійно.

- У приватних клініках на ці послуги є свої прайси. Але раніше казали, що люди зможуть укладати угоди і з приватними медзакладами?

Тарифікується не прийом, не візит, тарифікується ведення людини лікарем

- Цифра тарифу, в середньому 210 грн., буде прикріплена до однієї особи на рік. Коли людина приходить до лікаря, за нею іде певна вартість. Вона буде відрізнятися залежно від вікового коефіцієнту. За ведення дітей, старших людей тариф буде вищий. Тарифікується не прийом, не візит, тарифікується ведення людини. Якщо приватним закладам підходить працювати за такими правилами, запрошувати до себе людей і укладати контракт з національним страхуванням, обмежень для цього не буде. Навпаки, якщо люди до них ходять, звертаються, ніяких застережень щодо того, щоб платити приватним клінікам немає.

- Якщо людина захоче обслуговуватися в приватному медзакладі, чи не вийде так, що терапевти будуть додатково щось пропонувати, що виходить за межі стандартного обслуговування на первинній ланці?

- По перше, треба сказати, що за той стандарт, який входить у ці 210 грн (базовий набір послуг первинної медичної допомоги) додаткових коштів з пацієнта просити не будуть. І це буде умова, щоб заклад брав участь в програмі страхування. Навіть якщо він приватний, то за ці послуги ніяких доплат не повинно бути. Лікар зможе направити пацієнта, але у нього буде вибір куди звернутися. І якщо пацієнт хоче звернутися в той же заклад, це буде вибір пацієнта. Але знову повторюся, на ті самі послуги, які входять в тарифікований стандарт, додатково не можна буде брати кошти пацієнта.

- Тоді що саме входить у цей стандарт?

- Цей стандарт покриває базовий набір роботи сімейного лікаря, який складається з трьох частин. Перша - профілактика, мається на увазі регулярні огляди. Ця частина буде різною для різних категорій людей, наприклад, для дітей є часті регулярні огляди, для певних категорій людей з різними захворюваннями. Друга - це лікування всіх простих захворювань, які не вимагають додаткового обладнання чи залучення додаткових вузьких фахівців. А це більшість звернень до лікаря первинної ланки - до 80%. І третя складова - це направлення, тобто робота лікаря первинної ланки, якщо він сам не може вилікувати пацієнта, скласти йому чітко план - куди звертатися і також стежити за тим, куди людина звернулася, що їй там зробили. Пацієнт після такого направлення повинен повернутися до лікаря первинної ланки, який буде стежити за тим, як відбувається лікування.

- Договір з лікарем укладається безстроково, і діє до того моменту, поки ви не вибрали іншого лікаря. Один раз на рік людина зможе лікаря поміняти. Це правило буде працювати, коли система вже буде стабільна. В перший рік можна буде частіше це робити, щоб люди могли вибрати собі лікаря належним чином. Як відбуватиметься зміна: людина просто йде до іншого лікаря, реєструється в нього, і якщо вона підписує новий договір, старий анулюється. Тому, що у випадку, коли людина хоче договір розірвати, то це скоріш за все тому, що вона незадоволена лікарем і приходити до нього ще раз, щоб розірвати договір, я думаю, не захоче. Оскільки буде електронна система, то вона просто автоматично це зробить при укладені нового договору.

Якщо пацієнт занедбує своє здоров'я, порушуючи рекомендації лікаря, то лікар і зі свого боку теж зможе розірвати договір з пацієнтом

- А лікар матиме право розірвати договір з пацієнтом?

- У подальшому ми плануємо це запровадити. У пацієнта також будуть певні зобов'язання: дотримуватися призначень лікаря. І якщо пацієнт свідомо й на постійній основі не виконує те, що лікар йому призначає, це буде підставою для того, щоб лікар міг ініціювати розірвання договору. І це буде справедливо, бо якщо пацієнт занедбує своє здоров'я, порушуючи рекомендації лікаря, то тоді лікар не може відповідати за його стан. А відповідальність за здоров'я пацієнта є частиною його страхової програми.

- Часто буває так, що терапевт без зайвих балачок направляє хворого до вузького спеціаліста. Зараз ці звернення в поліклініках пацієнти оплачують так званими благодійними внесками. Після введення нової системи, такі візити будуть входити до тарифікованого пакету, чи це вже спеціалізована допомога, і пацієнт повинен буде платити цим спеціалістам?

Лікарі будуть знати, що від того, чи задоволений їх пацієнт, залежить їхній заробіток

- Це вже спеціалізована допомога, вторинна, а платити чи ні, - це питання буде обговорюватися наступного року, коли ми будемо моделювати перехід на нову систему для вторинної допомоги. Єдине, що хочу сказати, коли лікар буде більш фінансово мотивований дбати про пацієнта, то ви побачите, що у більшості випадків лікарі первинної ланки будуть вирішувати самі всі проблеми. Тому що вони будуть знати, що від того, чи задоволений їх пацієнт, залежить їхній заробіток. Зараз лікар на первинній ланці не мотивований, йому простіше пацієнта відправити кудись і не витрачати свій час.

- Планується, що терапевти будуть виписувати рецепти, наприклад, на інсуліни, ліки від серцево-судинних захворювань тощо. Але чи зможуть лікарі первинної ланки точно діагностувати стан, при якому потрібні такі препарати?

- Ці рецепти будуть виписувати в тому числі й лікарі первинної ланки. Якщо спочатку перше призначення таких ліків робить спеціаліст, то повторне призначення, регулярне може робити й лікар первинної ланки, щоб пацієнту не потрібно було звертатися весь час до вузького спеціаліста. Якщо курс потрібно змінити, тоді пацієнту потрібно знову йти до вузького спеціаліста.

- Як укладати договір щодо новонароджених дітей? Зараз формально відомості про них передають до дільничних педіатрів. Як буде з наступного року вирішуватися питання з наглядом над новонародженими, якщо батьки завчасно не знайшли педіатра?

- Якщо не знайшли спеціаліста завчасно, то будуть іти до дільничного. Якщо сім'ю обслуговує сімейний лікар, то він може здійснювати нагляд над новонародженою дитиною. Але у батьків до народження малюка є час, щоб подбати і знайти спеціаліста. Більшість батьків завчасно шукають педіатра, і вони зможуть просто зареєструвати дитину в нього, і, відповідно, кошти підуть до того спеціаліста.

Наталія Молчанова, Київ.

Фото: Укрінформ; IDEALIST.media; Громадське Телебачення.