Михайло Радуцький, голова Комітету ВР з питань здоров’я нації

Реформування військово-лікарської комісії триватиме до кінця року           

Український парламент активно долучається до реформування медичної галузі. Наразі одні з найактуальніших питань порядку денного – внесення змін до діяльності військово-лікарської комісії та легалізація медичного канабісу. Про це Укрінформ поговорив із головою Комітету Верховної Ради з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайлом Радуцьким.

ЩОНАЙМЕНШЕ СІМ МІЛЬЙОНІВ УКРАЇНЦІВ ПОТРЕБУЮТЬ ПРЕПАРАТІВ ІЗ МЕДИЧНИМ КАНАБІСОМ

- До повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну Верховна Рада намагалася ухвалити законопроєкт щодо легалізації медичного канабісу, але тоді він не отримав підтримки народних депутатів, у тому числі через неоднозначне сприйняття суспільством.  Які нині перспективи ухвалення відповідного проєкту закону? Коли парламент може розглянути його в залі? 

- Зараз на розгляді в парламенті перебуває урядовий законопроєкт. Попередній депутатський проєкт закону дійсно не пройшов перше читання і був відхилений через популістські спекуляції деяких політичних сил. Вони апелюють до того, що медичний канабіс – це наркотик, хоча згідно з резолюцією Організації Об'єднаних Націй, у 1960-х роках канабіс виключено з переліку наркотичних речовин. 

Після того, як на опитуванні, яке ініціював Володимир Зеленський, більшість громадян висловились за легалізацію, уряд розробив законопроєкт, який був внесений і зареєстрований у Верховній Раді. Він пройшов наш комітет та всі інші, які мали погодити. Були зауваження від аграріїв, від Міністерства внутрішніх справ. Усі недоліки, які були в тексті, уже відкореговані. Отже, до першого читання законопроєкт готовий. Сподіваюсь, що на найближчому засіданні Верховної Ради розглянемо його.

До речі, у законопроєкту стало більше прихильників серед депутатів, але деякі політичні сили продовжують стояти на своїх позиціях і намагаються критикувати, блокувати ухвалення цього документу. 

Зауважу, що Рада Церков підтримала законодавчу ініціативу щодо легалізації медичного канабісу. Не підтримали лише представники однієї релігійної організації, яка  зараз в усіх новинах (йдеться про УПЦ МП).

Для підтримки законопроєкту потрібно 226 голосів парламентарів. За нашими підрахунках, ще трішки не вистачає, але зараз міністр охорони здоров'я, міністр внутрішніх справ, Міністерство ветеранів проводять бесіди з колегами-депутатами та аргументують їм важливість ухвалення відповідної законодавчої ініціативи для українців. 

Упевнений, що здоровий глузд все ж таки переможе в боротьбі з популізмом, адже на сьогодні ми вже маємо приблизно сім мільйонів українців, яким необхідно боротися з ПТСР. Як відомо, у всьому світі одним із найдієвіших способів лікування ПТСР є препарати, що містять медичний канабіс. 

- Розкажіть про особливості нової редакції законопроєкту.

- З особливостей: посилений контроль національної поліції за обігом препаратів, які містять канабіс.

Ще варто згадати про технічні коноплі. Історично в Україні вже більше тисячі років існує культура вирощування технічних конопель. Це одне з національних надбань України. Раніше аграрій мав отримувати дозвіл у Міністерства охорони здоров'я на вирощування технічної коноплі, яка в своєму складі не має тетрагідроканабінолу, що наявний в медичному канабісі. Лише в одній лабораторії можна було перевірити наявність цього компоненту і отримати певну квоту. 

У проєкті закону зазначається, що підтвердження вмісту тетрагідроканабінолу в медичному канабісі мають відбуватися лише в державних лабораторіях або Міністерства охорони здоров'я, або Міністерства внутрішніх справ України. 

Щодо технічного канабісу, то аграрій може звернутися до будь-якої сертифікованої лабораторії, яка може підтвердити вміст канабінолу. Технічний канабіс має інше насіння, тобто з нього неможливо виростити медичний канабіс, це зовсім різні сорти. 

Також нашою законодавчою ініціативою було введено певні обмеження, щоб українському бізнесу було вигідно вирощування медичні та технічні коноплі. У запропонованому законопроєкті наявна заборона на імпорт такої сировини в Україну строком на п'ять років, але громадянам України дозволено ввозити на територію нашої держави препарати, які містять медичний канабіс, якщо вони придбані за електронним рецептом в аптеках інших країн. 

На нашу думку, такий документ набагато жорсткіший, ніж в Європейському Союзі. В ЄС норма лікарські засоби, які містять до 0,3% тетрагідроканабінолу, вважаються технічним канабісом, все, що більше, –  медичним. Але наразі багато країн Європейського Союзу, у тому числі  Швейцарія, вже давно збільшили норму до 0,8%. Попри це нами було ухвалено рішення залишити 0,3%, бо це відповідає європейським нормам. 

Ще раз хочу наголосити на тому, що війна не закінчилася і наразі сім мільйонів громадян України, а саме наші військові, цивільні з ПТСР вже сьогодні потребують таких препаратів, бо постійні обстріли, бомбардування країною-терористом мають свої наслідки для здоров’я людей. 

Звісно, цих препаратів також потребують люди з онкологічними захворюваннями, для яких ухвалення законопроєкту про легалізацію медичного канабісу дає право вибору, чим знеболюватись: справжніми наркотиками як морфін чи промедол або ненаркотичним препаратом, який в своєму складі містить медичний канабіс. Це гуманно і важливо для людей, які не можуть терпіти біль при онкологічних захворюваннях, епілепсії.

- Як буде забезпечено контроль за використанням медичного канабісу та його вирощуванням?

- Ці препарати будуть відпускатися тільки за електронним рецептом, щоб Національна поліція могла це контролювати. Відповідальність за незаконний продаж, обіг медичного канабісу ніхто не знімає, але якщо це придбано в аптечній мережі за електронним рецептом, за направленням лікаря, то який ще має бути контроль?

Електронний рецепт дуже важко купити, підробити, тож це – найкращий спосіб контролю. По-перше, лікар знає, якщо він виписав електронний рецепт людині, якій не показаний цей препарат, він понесе відповідальність. І це стосується не лише канабісу. В системі eHealth зберігається вся інформація про хворого, лікаря і про аптечну мережу, де було придбано певний препарат. eHealth допоможе легше відслідковувати та контролювати всі процеси. 

Також медичний канабіс має вирощуватися тільки в теплиці, де має бути відеоспостереження, GPS навігація при перевезенні – таким чином Нацполіція матиме можливість відслідковувати переміщення сировини до виробника.

- Які вимоги будуть встановлені для отримання медичного канабісу?

- Лише електронний рецепт. Людина з наявними показаннями для призначення має прийти до лікаря і той має призначити ліки на основі медичного канабісу. 

- Це має бути сімейний лікар?

- Не обов’язково. Це може бути невропатолог, онколог, але лікар, який має доступ до системи електронного здоров'я та право виписувати електронні рецепти.

- На вашу думку, з якими ризиками може зіштовхнутися Україна після легалізації медичного канабісу?

- Тільки з одним – Скабеєва і Соловйов ще більше будуть казати, що Україна – це погана країна, бо там навіть канабіс можна в аптеці купити. Це єдиний ризик, який ми вбачаємо. 

Але, чесно кажучи, я б дуже хотів, щоб російські пропагандисти критикували уряд, Верховну Раду та Україну в цілому. Мені дуже подобається, коли Україну порівнюють зі США та ЄС, коли говорять, що в нас так, як в них. Це показник того, що наша держава у своєму розвитку рухається в правильному напрямку.

- Як легалізація медичного канабісу може вплинути на економіку країни?

- Тільки позитивно. Якщо ми знімемо зарегульованість вирощування технічних конопель, надходитимуть великі інвестиції у вигляді податків в економіку. Сьогодні в Україні 100% канабісу вирощується в тіні. Країна з цього не отримує ні копійки податків.

Що стосується технічного канабісу, сьогодні з нього виготовляються харчовий посуд, який безпечний для екології, який розкладається в ґрунті дуже швидко. І наскільки я знаю, у США або готується, або вже ухвалений закон про те, що країна з 2030 року відмовиться від пластику, а весь харчовий посуд виготовлятиметься з технічних конопель. 

- На завершення теми, на вашу думку, які кроки потрібно зробити для успішної імплементації легалізації медичного канабісу в Україні? 

- Проголосувати за відповідний законодавчий акт. Це єдиний необхідний крок, який залишилося зробити. Фармацевтичні компанії підготовлені, лікарі обізнані, аграрії готові. Лишилось дочекатися ухвалення документу.

Окремі популістичні політичні сили в парламенті, які виступають проти ухвалення законопроєкту, наголошують на його непотрібності, адже є постанова про дозвіл на використання певних імпортних ліків, яка була ухвалена урядом за часів, коли міністром охорони здоров’я був Максим Степанов. 

Ми вважаємо, що цей закон необхідний, адже хворі українці не мають обмежуватися лише імпортними препаратами, які дозволені постановою, та коштують 370 доларів. Отже, має бути закон, який відповідає європейським нормам, про легалізацію медичного канабісу.

Не треба плутати медичний канабіс з рекреаційним. Відповідний проєкт закону не передбачає створення та діяльність “кофешопів”, як в Голландії. У законопроєкті йдеться лише про медичний та технічний канабіс. 

E-STOCK МОЖЕ СТАТИ МЕДИЧНОЮ “ДІЄЮ” 

- У січні цього року Кабінет Міністрів схвалив постанову, якою передбачено впровадження в експериментальному режимі електронної системи управління запасами лікарських засобів та медичних виробів “e-Stock”. Розкажіть детальніше про цю програму. 

- Сьогодні держава за програмою “Доступні ліки” закуповує дуже великі об'єми медикаментів. 

Кожна лікарня, яка долучилась до e-Stock, може розміщувати на платформі свої потреби, зокрема, які  саме ліки необхідні, в якій кількості та в які терміни. 

Система може отримувати інформацію від Національної служби здоров'я, від eНealth, щоб зробити аналітику, які ліки мають найбільший попит серед медиків та пацієнтів. Наприклад: МОЗ вирішило, що треба закупити анальгин, а статистика показує, що даний препарат лікарями практично вже не використовується, а їм потрібен, умовно, парацетамол. 

На нашу думку, система e-Stock може стати медичною “Дією”. Планується, що ця програма налічуватиме понад 10 тисяч користувачів. У першу чергу, це медзаклади. 

- А чим ця система буде корисною  українцям?

- Кожна лікарня і кожен громадянин зможе перевірити на e-Stock наявність медикаментів, скільки їх у залишках, за який час вони можуть бути доставлені до конкретного лікарського закладу. Чому це важливо? Бо часто деякі лікарі, головні лікарі, медсестри, домовляючись із непорядними аптечними підприємствами, продають ліки, які держава закупила через аптеку в лікарні, і кажуть: “У нас немає, бо держава не закупила, але в нашій аптеці є, придбайте там”. Це злочин, але таке часто відбувається, на жаль.

Е-Stock створена у тому числі для боротьби з таким явищем. Кожен громадянин зможе на цій платформі побачити, які медикаменти закуповувала держава, в якій лікарні вони в наявності, скільки їх у залишку, чи отримала саме ця лікарня конкретний медикамент. Це дуже важливо як для наших користувачів, пацієнтів, так ще й для планування закупівель. 

- На жаль, в Україні та світі існує така проблема, як підробка препаратів. Е-Stock сприятиме вирішенню цього питання? 

-  Це питання буде вирішувати інша електронна система, яка наразі розроблена та імплементується, – 2D кодування.

Передбачено, що на кожній партії медикаментів буде унікальний цифровий код, який міститиме інформацію навіть про людину, яка поставила живий підпис під якістю саме цієї упаковки, партії, яка була відправлена в Україну. МОЗ зараз імплементує цей сервер.  Зараз українські постачальники і виробники, а також постачальники імпорту мають створити громадську організацію, яка буде володіти програмою обліку цих унікальних цифр.

РЕФОРМУВАННЯ ВЛК ТРИВАТИМЕ ДО КІНЦЯ РОКУ

- Військовослужбовці, які проходили або потребують лікування після поранень, отриманих під час виконання бойових завдань із захисту та оборони України, висловлюють обурення через неналежну діяльність військово-лікарських комісій. У зв‘язку з цим почалося реформування ВЛК. На якому етапі ця реформа? 

- У нас, окрім ВЛК, є ще одна біда під назвою медико-соціальна експертна комісія (МСЕК). Нам необхідно провести цю реформу, бо це абсурдно, коли людина без кінцівки має раз на рік проходити МСЕК.

МСЕК – це найбільш корумпована історія, яка тільки може бути. Я взагалі вважаю, що медико-соціальну експертну комісію потрібно перетворювати на якусь іншу, більш дієву систему. Нинішній МСЕК має припинити своє існування. Я вважаю, що це одна з найгірших спадщин Радянського Союзу, яка залишились в Україні. Тому для реформування цих двох інстанцій створена робоча група при уряді України. 

Уже на найближчому засіданні Верховної Ради буде розглянуто законопроєкт №9154 “Про внесення змін до статті 70 Основ законодавства України про охорону здоров’я (щодо роботи військово-лікарських комісій)”. Ми хочемо, щоб він був ухвалений якнайшвидше, бо наші військові не заслуговують на те, щоб із пораненнями о п’ятій ранку йти на ВЛК, стояти в черзі, і не факт, що в них вдасться пройти комісію за один день. Це катастрофа. 

- Що змінює цей законопроєкт? 

- Це перший крок до реформи. До речі, у сесійну залу буде винесено два законопроєкти - наш та оборонного комітету. Оборонний комітет вносить зміни до Закону “Про військовий статут”. Наш проєкт вносить зміни до 70-ї статті Закону “Основи законодавства про охорону здоров'я”, якими розшириться можливість утворювати ВЛК не тільки при військовому шпиталі, а ще й у комунальних або державних медичних закладах. 

Цей законопроєкт дозволить Національній службі здоров’я України розробити пакет, за яким такі послуги будуть сплачуватися державою. Це збільшує можливість для військових пройти ВЛК там, де їм зручно, та не стояти в чергах. Також розробляється цифровізація цього процесу.

Законопроєкт №9154 від нашого комітету та проєкт закону №9158 “Про внесення змін до Статуту внутрішньої Служби Збройних Сил України щодо удосконалення питань оформлення документів та лікування військовослужбовців під час дії воєнного стану”, який запропоновано оборонним комітетом, підтримані всіма стейкхолдерами, командуванням медичних сил Збройних Сил України, Міністерством оборони та Міністерством охорони здоров’я. Отже, ми розраховуємо, що законопроєкти будуть ухвалені на найближчому засіданні ВР.

Очікуємо, що наші військові відчують суттєві зміни після ухвалення цих двох документів, та проходження ВЛК вже не буде викликати в них стільки злості, роздратування та розчарування. 

- Як відомо, планується максимальна цифровізація процесів діяльності військово-лікарських комісій. Розкажіть детальніше про цей аспект.  

- Очікується, що за два місяці Мінцифри має повністю закінчити розробку проєкту та презентувати його. Мета сервісу в тому, щоб людина могла отримувати через умовну “Дію” всі потрібні цифрові документи та довідки, щоб вони автоматично вносилися в систему та були доступними для лікарів.  

- Чи передбачає така цифровізація створення електронного реєстру довідок про причини отримання поранень? Як відомо, захисники часто місяцями чекають такі довідки, тому не отримують лікування вчасно… 

- Це одна з речей, чому почали займатися реформою ВЛК. Це дійсно принципово.  Мета застосунку така, щоб за декілька кліків військовий міг отримати певну послугу. 

- Трапляються випадки, коли через недбалість лікарів військові отримують хибні результати ВЛК. Як із цим боротися? Яку відповідальність мають нести медики за такі дії?

- Щойно ВЛК сплачуватиметься як пакет медичних гарантій, на боці наших військових опиниться НСЗУ з правом моніторингу. Тобто, ще одна інституція, яка контролюватиме, щоб права військовослужбовців не порушувались.

Тепер лікарю потрібно буде добре думати, чи достатня в нього кваліфікація, щоб працювати у ВЛК, адже якщо він буде  недбало ставитися до своїх обов’язків, то понесе відповідальність. 

- Загалом, як довго може тривати процес реформування ВЛК?

- Максимально, до кінця 2023 року. Не думаю, що хтось матиме намір затягувати цей процес, адже це стосується військової справи та ВЛК. Будемо намагатися зробити це якнайшвидше. 

Марина Шикаренко, Київ
Фото – Руслана Канюки