Конституційний суд почав розгляд справи про “люстраційний” закон
КСУ розпочав у формі письмового слухання розгляд справи за конституційним поданням ВСУ щодо відповідності Конституції частини третьої статті 4 Закону України „Про очищення влади“.
Зазначене положення стосується того, що чиновники мають бути звільнені, якщо відповідно до закону про люстрацію не написали у визначений строк заяву, в якій повідомляють про те, що до них не застосовуються відповідні заборони, або ж коли написали заяву про те, що до них застосовують деякі визначені Законом заборони.
Як повідомляє кореспондент Укрінформу, пленарне засідання КС розпочалося у присутності 13 суддів під головуванням в.о. голови КСУ Віктора Кривенка.
“Згідно з вказаною нормою Закону неподання заяви у строк, передбачений частиною другою цієї статті, є підставою для звільнення особи із займаної посади не пізніш як на третій день після спливу строку на подання заяви та застосування до неї заборони, передбаченої частиною третьою статті 1 цього закону (абзац перший); подання заяви, у якій особа повідомляє про те, що до неї застосовується заборона, зазначена у частині третій або четвертій статті 1 цього закону, є підставою для звільнення особи із займаної посади не пізніш як на третій день після подання такої заяви та застосування до неї відповідної заборони (абзац другий)”, - заявив у ході свого виступу суддя-доповідач у справі Олександр Литвинов.
Він зазначив, що автор клопотання стверджує, що оспорювані положення Закону, за якими посадові особи звільняються з посади не за результатами перевірки, а лише за фактом неподання чи на підставі подання заяви, “порушують гарантоване Основним Законом України право громадян на рівний доступ до державної служби та конституційні принципи презумпції невинуватості й індивідуального характеру юридичної відповідальності, а тому суперечать приписам статті 38, частини другої статті 61, частини першої статті 62 Конституції України”.
У ході відкритої частини засідання Литвинов зачитав низку відповідей на запити, отриманих Конституційним судом, зокрема, від голови Верховної Ради України та ряду провідних вітчизняних наукових установ стосовно їх бачення ситуації. Після цього суд пішов на перерву, після якої розпочнеться закрита частина розгляду справи.
Як відомо, згідно із Законом України “Про очищення влади” від 16.09.2014 р. особи, які перебувають на посадах в органах державної влади та місцевого самоврядування, подають керівнику чи органу власноруч написану заяву, у якій повідомляють про те, що до них застосовуються заборони, або повідомляють про те, що до них не застосовуються відповідні заборони, і про згоду на проходження перевірки, згоду на оприлюднення відомостей щодо них.
Заява подається не пізніше ніж на 10 день із дня початку проведення перевірки у відповідному органі, на підприємстві згідно з планом проведення перевірок. Неподання заяви у визначений строк є підставою для звільнення особи із займаної посади не пізніше як на 3 день після спливу строку на подання заяви та застосування до неї заборони.