Реформа Конституційного суду: Венеційська комісія прокоментувала законопроєкт
Венеційська комісія позитивно оцінює положення проєкту закону України про конституційну процедуру, що має забезпечити прогрес у процесі реформування Конституційного Суду та відновлення довіри до конституційного судочинства в Україні.
Як передає власний кореспондент Укрінформу, про це йдеться в оприлюднених 22 березня висновках Венеціанської комісії щодо проєкту закону № 4533 «Про конституційну процедуру» та альтернативного законопроекту № 4533-1 «Про процедуру розгляду справ та виконання рішень Конституційного Суду України».
«Венеціанська комісія вітає той факт, що Президент Зеленський відкликав проєкт закону № 4288, який передбачав припинення повноважень усіх суддів Конституційного Суду. Венеціанська комісія також вітає розгляд парламентом проєкту закону № 4533 «Про конституційну процедуру», який ураховує багато рекомендацій комісії у її термінових висновках щодо реформування Конституційного Суду», - йдеться у документі.
Як відзначається, законопроєкт 4533 містить багато прогресивних положень, які суттєво змінюють чинний порядок здійснення конституційних процедур.
Головні новації стосуються подання конституційних скарг, публічності й відкритості конституційного провадження, порядку розподілу справ, доступу до матеріалів справ, дисциплінарної відповідальності суддів та організації внутрішньої діяльності КСУ.
«Ці зміни вітаються», - заявили у Венеціанській комісії.
Водночас, як відзначається у висновках, законопроєкт 4533 має низку недоліків. Найважливішими серед них експерти Венеціанки, зокрема, називають відсутність положень про нову систему конкурентного відбору суддів КС, яка би включала міжнародну компоненту, що рекомендувалося у попередніх термінових висновках.
Серед основних рекомендацій покращення законопроєкту 4533 про конституційну процедуру Комісія пропонує такі:
- Конституційна скарга, за якою суд визнав неконституційними законодавчі положення, має відправлятися на розгляд Великої палати лише за умови наявності на це запитів президента або парламенту.
- Щодо порушення дисциплінарних процедур, то повноваження на це повинні бути передані від виконавчої влади до НАЗК.
- З метою підвищення ефективності дисциплінарної системи відповідні санкції за дисциплінарні проступки мають запроваджуватися простою більшістю суддів.
- Суд має бути наділений повноваженнями переглядати власні рішення у тому разі, якщо один із суддів, який проголосував за таке рішення, був обвинувачений в отриманні неправомірної винагороди, пов'язаної з цим рішенням.
Як повідомляв Укрінформ, 26 січня 2021 року Голова Верховної Ради України Дмитро Разумков направив до Венеціанської комісії запит відносно отримання висновків щодо проєкту закону № 4533 «Про конституційну процедуру» та альтернативного законопроєкту № 4533-1 «Про процедуру розгляду справ та виконання рішень Конституційного Суду України».
Цей запит є продовженням рекомендацій Комісії, висловлених в її двох термінових висновках від грудня 2020 року щодо ситуації з механізмами запобігання корупції та реформи КСУ.
Законопроєкт 4533 передбачає, що КС розглядатиме справи в основному у формі усного провадження, що забезпечить прозорість ухвалення рішень.
Також передбачається, що на формування порядку денного Конституційного Суду може впливати не лише голова суду, а й самі судді, а розподіл справ між суддями КС має відбуватися автоматизовано.