Гендерний вимір у матеріалах про війну і відновлення України: роль медіа
7 березня, 11:00 - експертне обговорення «Гендерний вимір у матеріалах про війну і відновлення України: роль медіа».
Організатори: Міністерством культури та інформаційної політики України, ГО «Жінки в медіа».
Спікери та спікерки: Катерина Левченко - Урядова уповноважена з питань гендерної політики; Тарас Шевченко - заступник Міністра культури та інформаційної політики з питань європейської інтеграції; Ярослав Юрчишин - голова Комітету Верховної Ради з питань свободи слова (TBC); Ліза Кузьменко - голова ГО «Жінки в медіа», членкиня Комісії з журналістської етики; Ірина Славінська - виконавча продюсерка Радіо Культура, голова Редакційної ради Суспільного; Яна Гончаренко - директорка з комунікацій та сталого розвитку Starlight Media; Тимур Левчук - радник з питань гендерної рівності та соціальної інклюзії USAID Transformation Communications Activity; Роман Кіфлюк - національний радник по Україні International Media Support (IMS); Анастасія Руденко - шеф-редакторка онлайн-видання «Рубрика» та «Східний варіант», співзасновниця медіамережі «Вікно Відновлення»; Артем Захарченко - к.н.із соц. комунікацій, голова ГО CAT-UA.
Чому це важливо?
Напередодні 8 березня – Міжнародного дня боротьби за права жінок, ГО «Жінки в медіа» у співпраці з Урядовою уповноваженою з гендерної політики, Міністерством культури та інформаційної політики України, міжнародними партнерами, проведуть експертне обговорення у форматі круглого столу, щоб привернути увагу до важливості гендерної рівності в українських медіа під час війни.
Зокрема, будуть презентовані результати Дослідження присутності сексизму в онлайн-медіа та національному телемарафоні «Єдині новини», характеристика висвітлення в медіа теми гендерно зумовленого насильства та теми сексуального насильства, пов’язаного з війною (СНПК).
Крім того, планується представити Коаліцію «Гендерна рівність в українських медіа». Мета коаліції — сприяння діалогу та координації для просування гендерної рівності та інклюзивності в українських медіа, зокрема під час відновлення та відбудови України, а також посилення гендерного мейнстримінгу як принципу належного врядування.
Ініціатори коаліції: Громадські медійні та правозахисні організації та медіа: ГО «Жінки в медіа», Асоціація жінок-юристок України «ЮрФем», Центр прав людини.ZMINA, Інститут розвитку регіональної преси (Повага. Кампанія проти сексизму в медіа і політиці), Центр демократичних реформ і медіа, Громадське радіо, Рубрика, Східний Варіант, Детектор медіа, Медіагрупа Накипіло, Дівоче медіа, Укрінформ, Суспільне мовлення.
Формат заходу – офлайн (Зала 2).
Журналісти зможуть поставити питання офлайн (Зала 2).
Прохання до журналістів прибувати за пів години до заходу.
Реєстрація та акредитація представників ЗМІ - за посиланням.
Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/@UkrinformTV.
Адреса Укрінформу: м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 8/16.
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Під час демонстрації ролика в ході прямого ефіру необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
Читайте Пресцентр Укрінформу в Telegram.
Підсумкові матеріали:
Експертами з різних тем у медіа в більшості виступають чоловіки - дослідження
Спікерами-високопосадовцями та експертами з різних тем у медіа в більшості виступають чоловіки аніж жінки.
Про це свідчать результати дослідження присутності сексизму в онлайн-медіа та національному телемарафоні «Єдині новини», які були презентовані в Укрінформі.
"Чоловіки набагато частіше є спікерами загалом, тому що цитують часто топпосадовців, а вони значною мірою у нас чоловіки. Яскраво ілюструється ситуація тим, що коли цитують наші медіа якісь західні інформприводи, там, де жінки активно представлені, то непомітно, що вони якось недооцінювали жінок...Якщо ж у нас якісь внутрішньоукраїнські інформприводи, то наше суспільство набагато більш відстале в дотриманні гендерного балансу в суспільному житті, то, відповідно, і медіа значною мірою є дзеркалом цієї ситуації", - зазначив голова громадської організації CAT-UA Артем Захарченко під час презентації результатів дослідження.
Згідно з дослідженням, жінки зовсім не коментували тему «Наука і технології» в медіа (100% спікерів – чоловіки), в темі “Спорт” та “Війна” відповідно лише 9% та 7% спікерок.
Також найпомітніше домінування чоловіків у категорії високопосадовців (понад 90%) через те, що саме вони в Україні здебільшого обіймають керівні посади.
Урядова уповноважена з питань гендерної політики Катерина Левченко зауважила, що такі дослідження мають допомагати відходити від спрощення сприйняття реальності, бо воно не дає можливості реалізовувати політику забезпечення рівних прав та можливостей. Вона наголосила, що гендерні підходи мають бути у будь-якій сфері життя.
"Нам такі дослідження потрібні на регулярній, постійній основі. Безсумнівно, можна вдосконалювати методологію, можна розширювати коло тих ЗМІ, на яких базується це дослідження. Але для мене цей документ буде базою, бо я пам'ятаю, що в 2023 році серед експертів з будь-якої теми було 83% чоловіків і 17% жінок. Мені б дуже хотілося, щоб наша політика і спільна робота привела до того, що кожного року ця диспропорція ближче підходила до паритету", - сказала Левченко.
Заступник міністра культури та інформаційної політики з питань європейської інтеграції Тарас Шевченко підкреслив, що гендерний мейнстримінг, який зараз просувається і в частині європейської інтеграції України, і в рамках "Ukraine Facility", має входити в звичну практику для міністерств та інших державних органів.
"Дослідження піднімає важливий пласт питань стосовно і стереотипів, і представлення експертів, і питання висвітлення гендерно-орієнтованого насильства, і ця тема у нас особлива актуальна під час бойових дій. На жаль, є припущення, що і після завершення війни, після перемоги, питання насильства не зникне, а може в певних випадках і зростати", - сказав Шевченко.
Він додав, що надзвичайно важливою є роль ЗМІ, які з одного боку можуть формувати позитивні наративи, а з іншого - навпаки поширювати стереотипи і поглиблювати проблеми.
Під час заходу також представили Коаліцію «Гендерна рівність в українських медіа». Мета коаліції — сприяння діалогу та координації для просування гендерної рівності та інклюзивності в українських медіа, зокрема під час відновлення та відбудови України, а також посилення гендерного мейнстримінгу як принципу належного врядування.
Дослідження проведене за підтримки МКІП. Для дослідження було сформовано вибірку з 30 медіа, де обиралися найвідвідуваніші видання з різним ступенем відповідності професійним стандартам журналістики, політичної прихильності редакції, цільової авдиторії, тематики та локальності. Зокрема, до вибірки увійшли такі онлайн-медіа: «Українська правда», «Радіо Свобода», LB.ua, РБК-Україна, «Укрінформ», «Інтерфакс-Україна» та інші.
Для проведення дослідження гендерної рівності, гендерно зумовленого насильства та сексуального насильства, пов’язаного з конфліктом, а також представництва жінок в онлайн-медіа аналізували дані з цих тем за період з 1 січня по 31 липня 2023 року, зібрані моніторинговою системою «Медіатека».
З близько 500 000 повідомлень в онлайн-ресурсах випадковим чином було відібрано 2 000 публікацій, відтак, похибка вибірки не перевищує 2,5%.
Відео:
Video:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк