Пластикове посвідчення водія для поїздок в ЄС: на нове міняти не потрібно
Інформацію про водійські права нового “європейського” зразка журналісти... перекрутили
В українському сегменті інтернету активно поширюється інформація для водіїв, що нібито тим, хто збирається їхати в Європу за кермом, до кінця поточного року потрібно замінити права старого зразка на нові — європейського зразка. Це ж саме стосується і національних — пластикових, які з 1 січня 2018 року також вважатимуться недійсними на території ЄС.
Якщо коротко, то про нові права пишуть таке:
1. Щоб отримати права нового європейського зразка, не потрібно заново здавати іспит на водіння та ПДР, лише пройти медогляд;
2. Нові права видаватимуться максимум на 15 років, а для водіїв вантажівок цей термін скоротиться до 5 років;
3. Вартість нових водійських посвідчень буде на кілька відсотків дорожче, ніж нинішні права, що коштують 201 гривню.
Укрінформ спробував розібратися, чи насправді це так? Але як з’ясувалося потім, інформація поширена у ЗМІ про нові водійські права не відповідає дійсності. Власникам національних прав — пластикових, виданих після 2011 року, змінювати нічого не потрібно. Їхні документи вже приведені до міжнародних стандартів. Щодо тих, хто досі користується безстроковими правами - старими радянськими або ламінованими - для виїзду на автомобілі за кордон потрібно оновити права на пластикові, де вказано термін дії.
Нові водійські права: звідки все таки “ростуть вуха”?
У підписаній в 2014 році Угоді про асоціацію між Україною та Європейським Союзом міститься положення щодо приведення Україною водійського посвідчення у відповідність до стандартів ЄС. А саме — впровадження відповідного закону ЄС — Директиви Ради № 91/439/ЄЕС від 1991 року, модернізованої 2006-го іншою директивою, 2006/126/EC. Вона постановляє, наприклад, що водійські посвідчення для категорії В можуть бути чинними максимум 15 років, для професійних категорій — 5 років. Крім того, передбачається електронний чіп як запобіжник від підробки, а також... йдеться і про необхідність регулярного медогляду.
Свого часу на цей документ посилався начальник Головного сервісного центру МВС України Владислав Криклій, який вказав, що “ми розглядаємо рекомендовані в директиві норми, їх імплементацію та форму введення в Україні”. Але ЗМІ перекрутили його слова, розуміючи під словом “розглядаємо” - “запровадимо”. Згодом чиновник пояснив, що поширена інформація є недостовірною, заявивши, що Україна не зобов’язана запроваджувати норми щодо посвідчення водія, прописані у згаданому документі. “Директива носить суто рекомендаційний характер”, - підкреслив Криклій.
Керівник прес-служби головного сервісного центру МВС Інга Вишневська, до якої журналіст Укрінформу звернувся по коментар, також підтвердила, що поширена у ЗМІ інформація про заміну водійських посвідчень не відповідає дійсності.
Вишневська: “Ми розглядаємо рекомендовані норми, їх імплементацію та форму введення в Україні, але коли і як вони будуть сформовані – поки невідомо. Але точно не з 1 січня 2018 року. Все це — дезінформація! Коментувати нічого.... Як тільки такі пропозиції нами будуть сформовані, ми одразу поінформуємо суспільство, що саме пропонуємо для впровадження в Україні та у якій формі”.
Національний “пластик” міняти не треба, з ним — за кордон пустять
Власнику пластикового водійського посвідчення національного зразка виданого після 2011 року поїхати в Європу немає жодних проблем. Змінювати його не потрібно, адже, як повідомили у головному сервісному центрі МВС, документ приведений до міжнародних стандартів (тобто, відповідає вимогам Віденської конвенції): має термін дії (рожевий — 50 років, блакитний — 30), а також переклад (всі дані, внесені до посвідчення, дублюються транслітерацією латинськими літерами).
Вишневська: “...національним посвідченням водія можна користуватися як в Україні, так і на території ЄС. Воно містить повну інформацію про власника, дату видачі та термін дії”.
На сайті сервісного центру є перелік країн в які можна їхати виключно за національним посвідченням міжнародного зразка, а також вказані країни, що вимагають так зване “міжнародне” посвідчення водія (має вигляд книжечки з відповідними сторінками на кожній із мов перекладу), яке є додатковим документом і діє лише у поєднані з національним посвідченням.
“Міжнародне” посвідчення знадобиться, наприклад, щоб пересуватись такими країнами Європи, як Мальта, Кіпр, Андорра, Албанія, Ісландія, Ірландія і Туреччина, у всіх інших країнах ЄС та Східної Європи, в тому числі РФ та Білорусії, достатньо національного посвідчення водія. Найбільшими країнами інших континентів, де обов’язково потрібно мати міжнародне посвідчення водія є: Австралія, Аргентина, Гонконг, Єгипет, Індія, Канада, Китай, Малайзія, Нова Зеландія, Сінгапур, США, Тайвань, Туніс, Японія.
Міняй на пластик: зі старим радянським і ламінованим за кордон не пустять
Безстроковий паспорт старого зразка (червоний радянський або на ламінованій основі) не дає права керувати транспортним засобом у жодній із закордонних країн (АЛЕ в Україні він залишається дійсним). Тому, щоб уникнути неприємностей, як ото — штраф, відсторонення від керування тощо, Інга Вишневська наполегливо рекомендує оновити старе посвідчення водія на нове. За її словами, при обміні водії не будуть перескладати іспити і водіння. Автолюбителям необхідно лише оплатити вартість бланка.
Вишневська: “...потрібно звернутися до одного з сервісних центрів МВС (перелік адрес — тут). При собі обов’язково потрібно мати паспорт громадянина України, ідентифікаційний код, старе посвідчення водія, медичну довідку, а також 201 гривню, щоб оплатити вартість бланка... Переоформлення водійських посвідчень здійснюється протягом п’яти діб. Іспити з водіння і ПДР здавати не потрібно”.
Як бачимо, вся ця історія з заміною паспортів виявилася трохи перекрученою. Принцип простий: не так зрозумів або не те почув, або взагалі просто повторив те, що вже чув від інших. Тим не менш, розуміючи, що інформація про нові паспорти не відповідає дійсності, співробітники прес-служби сервісного центру МВС, аби уникнути невірного трактування і не давати приводів для спекуляцій, повинні максимально швидко і точно пояснити людям, що це неправда.
Мирослав Ліскович, Київ