Пластикове посвідчення водія для поїздок в ЄС: на нове міняти не потрібно

Аналітика

Інформацію про водійські права нового “європейського” зразка журналісти... перекрутили

В українському сегменті інтернету активно поширюється інформація для водіїв, що нібито тим, хто збирається їхати в Європу за кермом, до кінця поточного року потрібно замінити права старого зразка на нові — європейського зразка. Це ж саме стосується і національних — пластикових, які з 1 січня 2018 року також вважатимуться недійсними на території ЄС.

Якщо коротко, то про нові права пишуть таке:

1. Щоб отримати права нового європейського зразка, не потрібно заново здавати іспит на водіння та ПДР, лише пройти медогляд;

2. Нові права видаватимуться максимум на 15 років, а для водіїв вантажівок цей термін скоротиться до 5 років;

3. Вартість нових водійських посвідчень буде на кілька відсотків дорожче, ніж нинішні права, що коштують 201 гривню.

Укрінформ спробував розібратися, чи насправді це так? Але як з’ясувалося потім, інформація поширена у ЗМІ про нові водійські права не відповідає дійсності. Власникам національних прав — пластикових, виданих після 2011 року, змінювати нічого не потрібно. Їхні документи вже приведені до міжнародних стандартів. Щодо тих, хто досі користується безстроковими правами - старими радянськими або ламінованими - для виїзду на автомобілі за кордон потрібно оновити права на пластикові, де вказано термін дії.

Нові водійські права: звідки все таки “ростуть вуха”?

У підписаній в 2014 році Угоді про асоціацію між Україною та Європейським Союзом міститься положення щодо приведення Україною водійського посвідчення у відповідність до стандартів ЄС. А саме — впровадження відповідного закону ЄС — Директиви Ради № 91/439/ЄЕС від 1991 року, модернізованої 2006-го іншою директивою, 2006/126/EC. Вона постановляє, наприклад, що водійські посвідчення для категорії В можуть бути чинними максимум 15 років, для професійних категорій — 5 років. Крім того, передбачається електронний чіп як запобіжник від підробки, а також... йдеться і про необхідність регулярного медогляду.

Владислав Криклій, керівник Головного сервісного центру МВС України

Свого часу на цей документ посилався начальник Головного сервісного центру МВС України Владислав Криклій, який вказав, що “ми розглядаємо рекомендовані в директиві норми, їх імплементацію та форму введення в Україні”. Але ЗМІ перекрутили його слова, розуміючи під словом “розглядаємо” - “запровадимо”. Згодом чиновник пояснив, що поширена інформація є недостовірною, заявивши, що Україна не зобов’язана запроваджувати норми щодо посвідчення водія, прописані у згаданому документі. “Директива носить суто рекомендаційний характер”, - підкреслив Криклій.

Керівник прес-служби головного сервісного центру МВС Інга Вишневська, до якої журналіст Укрінформу звернувся по коментар, також підтвердила, що поширена у ЗМІ інформація про заміну водійських посвідчень не відповідає дійсності.

Вишневська: “Ми розглядаємо рекомендовані норми, їх імплементацію та форму введення в Україні, але коли і як вони будуть сформовані – поки невідомо. Але точно не з 1 січня 2018 року. Все це — дезінформація! Коментувати нічого.... Як тільки такі пропозиції нами будуть сформовані, ми одразу поінформуємо суспільство, що саме пропонуємо для впровадження в Україні та у якій формі”.

Національний “пластик” міняти не треба, з ним — за кордон пустять

Власнику пластикового водійського посвідчення національного зразка виданого після 2011 року поїхати в Європу немає жодних проблем. Змінювати його не потрібно, адже, як повідомили у головному сервісному центрі МВС, документ приведений до міжнародних стандартів (тобто, відповідає вимогам Віденської конвенції): має термін дії (рожевий — 50 років, блакитний — 30), а також переклад (всі дані, внесені до посвідчення, дублюються транслітерацією латинськими літерами).

Вишневська: “...національним посвідченням водія можна користуватися як в Україні, так і на території ЄС. Воно містить повну інформацію про власника, дату видачі та термін дії”.

На сайті сервісного центру є перелік країн в які можна їхати виключно за національним посвідченням міжнародного зразка, а також вказані країни, що вимагають так зване “міжнародне” посвідчення водія (має вигляд книжечки з відповідними сторінками на кожній із мов перекладу), яке є додатковим документом і діє лише у поєднані з національним посвідченням.

“Міжнародне” посвідчення знадобиться, наприклад, щоб пересуватись такими країнами Європи, як Мальта, Кіпр, Андорра, Албанія, Ісландія, Ірландія і Туреччина, у всіх інших країнах ЄС та Східної Європи, в тому числі РФ та Білорусії, достатньо національного посвідчення водія. Найбільшими країнами інших континентів, де обов’язково потрібно мати міжнародне посвідчення водія є: Австралія, Аргентина, Гонконг, Єгипет, Індія, Канада, Китай, Малайзія, Нова Зеландія, Сінгапур, США, Тайвань, Туніс, Японія.

Міняй на пластик: зі старим радянським і ламінованим за кордон не пустять

Безстроковий паспорт старого зразка (червоний радянський або на ламінованій основі) не дає права керувати транспортним засобом у жодній із закордонних країн (АЛЕ в Україні він залишається дійсним). Тому, щоб уникнути неприємностей, як ото — штраф, відсторонення від керування тощо, Інга Вишневська наполегливо рекомендує оновити старе посвідчення водія на нове. За її словами, при обміні водії не будуть перескладати іспити і водіння. Автолюбителям необхідно лише оплатити вартість бланка.

Вишневська: “...потрібно звернутися до одного з сервісних центрів МВС (перелік адрес — тут). При собі обов’язково потрібно мати паспорт громадянина України, ідентифікаційний код, старе посвідчення водія, медичну довідку, а також 201 гривню, щоб оплатити вартість бланка... Переоформлення водійських посвідчень здійснюється протягом п’яти діб. Іспити з водіння і ПДР здавати не потрібно”.

Як бачимо, вся ця історія з заміною паспортів виявилася трохи перекрученою. Принцип простий: не так зрозумів або не те почув, або взагалі просто повторив те, що вже чув від інших. Тим не менш, розуміючи, що інформація про нові паспорти не відповідає дійсності, співробітники прес-служби сервісного центру МВС, аби уникнути невірного трактування і не давати приводів для спекуляцій, повинні максимально швидко і точно пояснити людям, що це неправда.

Мирослав Ліскович, Київ