Економіка Росії: коли збігається курс рубля і корабля

Економіка Росії: коли збігається курс рубля і корабля

Укрінформ
Економіка країни-агресора зазнає краху та перебуває на межі колапсу. Світова спільнота наполегливо виключає РФ з міжнародної економічної системи

Валюта загарбників пішла за «русскім корабльом» та впала до історичного мінімуму. Наразі країну-агресора усі обкладають економічними санкціями, як мисливці вовків червоними прапорцями. Акції та інші цінні папери не торгуються, бо їх ціна падає майже до нуля. Країни відмовляються від купівлі російського газу і нафти. Авіакомпанії припинили сполучення й відкликають літаки російських компаній, що працюють там на умовах лізингу. Для російських кораблів закриті Босфор і Дарданелли, а також порти Великобританії, Канади. Транснаціональні гіганти закривають свій бізнес в Росії та відмовляються постачати туди продукцію, інвестиційні фонди позбуваються російських активів. Міжнародні платіжні системи відкликають ліцензії банків. Процес самознищення Росії триває… Ще кілька тижнів – і вона опиниться за залізною завісою та в економічному вакуумі. Росіяни, поспішайте придбати туалетний папір. Або зупиняйте Путіна.

Російські фінанси співають заупокійні романси

Росія напала на Україну в ніч на четвер, 24 лютого, розраховуючи, напевно, до завершення вихідних влаштувати бліц-криг з повною перемогою. Та Україна встояла. А світ політично та економічно згуртувався навколо нас. І російська економіка одразу рушила під укіс.

Пакет нищівних санкцій з боку США та Європи обвалив фондовий і валютний ринки. Росію поки що не від’єднали повністю від глобальної платіжної системи SWIFT, але натомість Сполучені Штати вдалися до не менш ефективних заходів впливу – заборонили громадянам США здійснювати будь-які операції за участю Центрального банку РФ, Фонду національного багатства та російського міністерства фінансів.

«Ми вжили таких дій, щоб порушити здатність Росії використовувати свої міжнародні резерви для нівелювання впливу наших санкцій, а також щоб не дати РФ отримати доступ до її фонду багатства для використання у війні проти України», – заявили у Білому домі.

Отже, стратегічно Байден вирішив не просто виключити Росію з міжнародної торгівлі, а, що головне, знищити накопичену Путіним фінансову подушку – валютний резерв, який до моменту вторгнення в Україну становив 640 мільярдів доларів.

Очікується, що завдяки світовим санкційним заходам путінська валютна подушка швидко схудне до $145 млрд.

Аби врятувати банківську систему від краху, Центробанк РФ почав одразу вливати в неї трильйони, що знецінювало рубль просто на очах. Мінфін і Банк РФ навіть підняли норму обов'язкового продажу 80% валютної виручки, аби стримати катастрофічний обвал рубля. Однак у понеділок у деяких російських банках долар можна було придбати за 150 рублів – більш ніж удвічі дорожче, ніж до початку агресії проти України. На ринку Forex у вівторок, 1 березня, курс становив 117 рублів за долар.

У середу торги на Московській біржі почалися з укріплення російської валюти. Утім, тренд швидко змінився і рубль пішов на... самі знаєте куди. Торговельна сесія завершилася на показниках 108,73 рубля за долар і 121,04 – за євро.

При цьому банки продають “зелений” у середньому по 120-140 рублів, є й пропозиції по 150-160.

Надалі ж картинка в обмінниках “долар по 200” стане цілком реальною для росіян, – вважають експерти. До таких цифр наближатимуться й біржовий та офіційний курси. Це може бути наслідком впровадження цивілізованим світом більш жорстких санкцій проти Кремля – зокрема, повного відключення Росії від SWIFT та заморожування валютної частини російських золотовалютних резервів.

Як відомо, поки що Європа і США на таке не йдуть: SWIFT стане недоступним лише для деяких російських банків. Хоча й системних. Мовляв, Путіну хочуть залишити шанс, аби повністю не заганяти “звіра” в кут. Хоча у випадку з російським диктатором, звір і без “кута” має всі симптоми сказу. Тому Україна наполягає не на напівкроках, а на повному від’єднанні агресора від міжнародної міжбанківської системи передавання інформації та здійснення платежів.

Хоч би як там було, та ми вдячні партнерам і за те, що маємо: Євросоюз відключає від системи SWIFT сім російських банків та забороняє громадянам і компаніям передавати Росії банкноти євро. Під санкції потрапили банки "Откритие", "Новикомбанк", "Промсвязьбанк", "Банк Россия", "Совкомбанк", "ВНЕШЕКОНОМБАНК" (ВЕБ) та ВТБ БАНК. Заборона набуде чинності на десятий день після публікації в Офіційному журналі ЄС (тобто, з 12 березня). Вона також поширюватиметься на будь-яку зареєстровану в Росії юридичну особу чи організацію, чиї майнові права на понад 50% належать цим банкам.

Відключення від SWIFT означає, що банки не зможуть здійснювати міжнародні розрахунки, грошові перекази з Росії або в Росію (зокрема, від трудових мігрантів). Найбільше це, як очікується, вдарить по російській промисловості. На жаль, європейці так і не дійшли згоди щодо від'єднання від SWIFT головної кредитної установи РФ – "Сбербанка". Але після того, як вартість його акцій на західних біржах упала на 99,9%, а провідні партнери почали відмовлятися від співпраці («обложилі дємона»), банк сам заявив про вихід із європейського ринку.  

Також Євросоюз забороняє продавати, постачати, передавати або експортувати євробанкноти до Росії або будь-кому для використання в Росії.

Експерти зазначають, що санкції повернули валютну політику РФ на початок 1990-х років. На Росію чекають інфляція у 30-40%, безробіття і значне падіння доходів.

Вже після перших санкцій Центробанк РФ підвищив ключову ставку більш ніж удвічі: з 9,5% до рекордних 20% річних. Нове значення стало абсолютним рекордом в історії країни-агресора. Досі максимумом вважалися 17% – на цьому рівні ключова ставка була наприкінці 2014-го – на початку 2015-го років.

Оскільки за даними Банку РФ, загальна закредитованість громадян Росії становить 24 трлн руб, борги за кредитами мають 43 млн людей, рівень закредитованості громадян перевищує 12%, після підвищення облікової ставки та відповідного зростання вартості позик у банках росіянам стане важче перекредитувати старі борги.

Наприклад, найбільші російські банки – Сбербанк та ВТБ – різко підвищили ставки за споживчими та іпотечними кредитами з 13−22% до 22−30% річних.

Visa та Mastercard відключили від своїх мереж російські банки, що потрапили під санкції. Їхні картки не працюватимуть за кордоном і при оплаті в закордонних інтернет-магазинах, але поки що продовжують діяти в Росії. 2 березня такі ж обмеження щодо росіян впровадила американська платіжна система American Express.

Фондовий ринок довелося повністю зупиняти. Російський регулятор заборонив професійним учасникам продавати вітчизняні цінні папери на Московській біржі, аби розпродаж іноземцями акцій не призвів до катастрофічного зниження їх вартості. Та загалом це не врятувало. За даними Bloomberg, за останні два тижні вартість акцій найбільших російських компаній, які торгуються на Лондонській фондовій біржі, впала на 98%. Капіталізація найбільших компаній (поміж яких Газпром, Сбербанк, Роснефть) сумарно зменшилася на 570 млрд доларів. Зокрема, акції "Газпрома" й "Лукойла" втратили у ціні по 98%, металургійної компанії "Северсталь" – майже 100%, "Роснефти" – 65%.

До того ж, за різними оцінками, від 300 до 400 млрд доларів нині заморожені через санкції США та їхніх партнерів проти Центробанку РФ. Він не зможе використати їх для стабілізації рубля.

Перший удар по ПП-2. «Північний потік-1» – приготуватися?

Прем’єр-міністр федеральної землі Мекленбург-Передня Померанія Мануела Швезіг (СДПН) оголосила про розпуск фонду «Захист клімату та навколишнього середовища MV», створеного у 2021 році за участю Nord Stream 2 AG. Він відкривався для підтримки будівництва газопроводу «Північний потік – 2».

1 березня компанія Nord Stream 2 AG, оператор газопроводу «Північний потік-2», визнала, що є неплатоспроможною.

Радниця уряду швейцарського кантону Цуг, де зареєстрована Nord Stream 2 AG, Сільвія Тальман-Гут заявила: «довелося починати процедуру банкрутства компанії, і всі 106 працівників звільнені».

Тим часом Варшава закликає сусідів піти далі: польський перм’єр Матеуш Моравецький під час візиту до Берліна звернувся до німецького керівництва з пропозицією припинити прокачування газу і через "Північний потік-1"."Ми повинні зупинити "Північні потоки", перший і другий, та нарешті стати незалежними від російського газу, відрізати фінансові установи Росії від ринків капіталу, конфіскувати активи олігархів та від’єднати РФ від SWIFT… Розглядати потрібно усі можливі варіанти. Ми несемо відповідальність за довіру до ЄС, який є не тільки економічним блоком, але й блоком, що відстоює певні цінності. Ми усі несемо історичну відповідальність за те, як зараз відреагуємо", – сказав Моравецький.

Також Варшава закликає ЄС відмовитися від імпорту російського вугілля. За словами Матеуша Моравецького, сама Польща готова вдатися до ембарго у будь-який момент, не чекаючи на рішення Євросоюзу. Водночас польський прем’єр додав, що ембарго – це компетенція Єврокомісії. Тому Варшава хоче почути запевнення від Брюсселя, що її не покарають за такий крок.

Літаки – за кораблями: закриті небо і море

Одразу після агресії 8 європейських країн закрили авіапростір для російських літаків. Станом на 28 лютого у світі таких було уже 32. 1 березня про закриття для російських літаків повітряного простору США повідомив Джо Байден. «Я оголошую, що ми приєднуємося до союзників та закриваємо американський повітряний простір для всіх російських рейсів», – сказав президент США, звертаючись зі щорічним посланням «Про становище країни» до Палати представників і Сенату Конгресу США. Загалом російська цивільна авіація вже не може виконувати польоти в повітряному просторі майже чотирьох десятків країн.

Паралельно світові авіакомпанії змінюють маршрути, аби оминати територію РФ і не платити їй за використання повітряних коридорів та за диспетчерські послуги. Приміром, 1 березня авіакомпанія United Airlines і логістична компанія United Parcel Service повідомили, що припиняють польоти у повітряному просторі Росії, приєднавшись до інших великих авіакомпаній США – Delta Air Lines і American Airlines. Європейських авіаперевізників Путін вирішив «покарати» сам, заборонивши їм використовувати російський повітряний простір.

При цьому всі літаки світових виробників Airbus та Boeing покинуть територію Росії, адже використовуються, здебільшого, на умовах лізингу й належать компаніям з Ірландії. Постачання будь-яких запчастин до них та їх технічне обслуговування під забороною. Неможливо й застрахувати повітряне судно для використання перевізниками з Росії. Йдеться про 64% всіх літаків, що використовуються російськими авіакомпаніями, і 36% гвинтокрилів.

Нині Ірландія вимагає від російської авіакомпанії «Побєда» повернути 10 пасажирських літаків Боїнг-737. Один літак «Побєди» затримали у Стамбулі.

Літак «Аерофлоту», що летів з Москви до Нью-Йорка, розвернули в небі над Ірландією.

Boeing закрив російським авіаперевізникам доступ до своєї технічної документації. А виробник авіадвигунів CFM почав сповіщати російські авіакомпанії про припинення співробітництва, в тому числі – в частині поставок, обслуговування й техпідтримки.

По російському авіавиробництву також завдали удару, оскільки заборонено ввозити комплектуючі до машин. Без них жодне російське повітряне судно не буде виготовлене та не злетить.

Велика Британія й Канада першими закрили свої порти для російських кораблів. Туреччина попередила всі іноземні держави про заборону проходження військових кораблів через протоки Босфор і Дарданелли, дотримуючись положень Конвенції Монтре.

Ванька, здесь водки нет

Що найболючіше для путінського режиму, так це те, що Європарламент запропонував обмежити купівлю російської нафти і газу, повністю закрити доступ до фінансового ринку ЄС, закрити усі порти й заборонити продаж еРеФії технологічних товарів. Також Європарламент ухвалив резолюцію, в якій закликав посилити санкції проти Росії та Білорусі, щоб "послабити економіку та промислову базу РФ, зокрема – її військово-промисловий комплекс".

Daimler Truck зупиняє співпрацю з КамАЗом. Credit Suisse, Societe Generale, ING Groep NV, Radobank відмовляються кредитувати та фінансувати угоди із постачання товарів з Росії.

AP Moller-Maersk A/S, одна з найбільших транспортних компаній світу, що контролює 17% контейнерного флоту, планує припинити замовлення в Росію та з Росії.

Intel та AMD, ABB та Schneider Electric зупиняють поставки в Росію.

Росіянам рекомендують оперативно зарезервувати інформацію, що зберігалася в закордонній хмарній інфраструктурі, до якої вони вже не матимуть доступу.

ABB та Schneider Electric припинили поставки в Росію.

Московські транспортники попередили про труднощі з оплатою проїзду картками, через Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay та інші платіжні системи і застосунки.

Російські банки інформують клієнтів, що тепер їхні картки за кордоном не працюють.

Банки різко зупиняють платежі за держконтрактами.

Яндекс припинив приймати оплату через Google Pay.

Російські імпортери та дистриб’ютори алкоголю повністю зупиняють поставки всередину Росії через різкий стрибок валютного курсу. В магазинах ЄС, США, Великобританії, Канади та інших західних країн знімають з полиць російську алкогольну продукцію. Український Nemiroff анулював ліцензію на виробництво своєї продукції в РФ.

General Motors і Harley-Davidson відмовилися від поставок в Росію. Раніше про зупинення постачання повідомили концерни, до яких входять марки Volkswagen, Skoda, Audi, Porsche, Volvo, Daimler Truck та інші.

Exxon Mobil відкликає своїх фахівців з російських нафтогазових проєктів.

Британська компанія Jaguar Land rover заявила про припинення відвантаження автомобілів до Росії. Експерти попередили росіян про зростання цін навіть на вживані авто...

Словом, самий лише перелік санкцій і компаній, які до них вдаються, аби в такий спосіб підтримати нас у боротьбі з агресором, займає кілька сторінок. Детальніше ознайомитися з ним можна, приміром, на телеграм-каналі радника міністра внутрішніх справ Антона Геращенка.

І, як-то кажуть, іще ж не вечір...

«Все хорошо» в кремлівського «маркіза»?

Тим часом путінські придворні продовжують заспокоювати патрона, а головне – російський народ: мовляв, в країні усе гаразд. А оті всі «проблемки» з валютою, масовим скасуванням авіаресів, унаслідок чого тагільські металурги не можуть поніжитися на сонці (в місцях, куди їх іще пускали), – через нову хвилю коронавірусу. І головна проблема, якою переймається зараз влада РФ – це те, що світова спортивна спільнота чомуть раптом «ополчилася» проти російських допінгожерів. «Ми були готові до санкцій, але не очікували, що під їхню дію потраплять спортсмени, представники сфери культури, актори, журналісти», – сказав глава російського МЗС Сєргєй Лавров в інтерв'ю телеканалу Al Jazeera...

І, як завжди, переважна більшість росіян цьому вірить. Як і казкам про навчання у Білорусі, де так підозріло довго перебувають їхні (багатьом уже земля пухом) сини, і про точкову «визвольну» спецоперацію в Україні, і про відсутність підстав для струсів в економіці («нєпріятность ету ми пєрєживьом»...).

Таким пафосом сповнені й російські ЗМІ, й соцмережі. Причому й відверті боти, й цілком реальні, судячи з профілів, росіяни переконані: це не проти них світ санкції запровадив, це він собі гірше зробив. Бо загнеться без Рассєї-матушкі, без її вуглеводнів, без її золота («300 кілограмів на рік же видобуваємо!»), зерна, металу, а головне – без правди від «Russia Today».

А ми, русскіє, на ситуації ще й заробимо! Он дивіться: газ у Європі вже по 2200 «зелених» за тисячу кубів! А не купуватимуть у Європі – продамо Китаю. І нафту на додачу...До речі, Китай теж не поспішає поки що російську нафту купувати.

Заради справедливості маємо визнати: і Європа, і світові компанії, через запроваджження санкції проти держави-агресора справді фінансово втрачають. Але що ті мільйони чи навіть мільярди доларів або євро порівняно із життями українців, котрі зараз захищають Європу і світ від кремлівського зла?.. На щастя, у світі це дедалі більше розуміють й готові терпіти збитки – заради згаданих уже європейських і світових цивілізаційних цінностей.

Ахілесовою п’ятою європейців у їхньому санкційному протистоянні з РФ – усе ще залишається енергетика. Передовсім, сфера газопостачання. Тому, на жаль, поки що неможливі більш жорсткі санкції проти Кремля у цій сфері. Шкода, що й із боку нашої країни, яка, зокрема, продовжує транзит російського газу до Європи, аби, по-перше, не залишити європейців без ресурсу, й по-друге, заробляти гроші для підтримання життєдіяльності країни та для збройної боротьби з агресором. Такі вони, особливості глобальної економіки XXI століття...

Але вже зрозуміло, що події кінця лютого 2022 року стануть каталізатором процесу позбавлення Європи від російських «голок» в енергетиці. Як для нас таким каталізатором свого часу, у 2014-2015-му, стала перша фаза російської агресії проти нашої країни. На жаль, повністю позбутися цих голок (за винятком газової, а відтепер, сподіватимемося, й електричної) нам тоді не вдалося. Будьмо реалістами: вочевидь, не вдаться це повністю і європейцям. Принаймні, в найближчому майбутньому. Але з гегемонією РФ на європейському газовому ринку, схоже, таки буде назавжди покінчено. Навіть у Німеччині, де до останнього вірили в «економічну» сутність газпромівських «Північних потоків», вже заявили про наміри потупово заміщувати російське блакитне паливо сланцевим газом зі США.  

Експерт Інституту Growford Олексій Кущ переконний, що поступово джерела заміщення російських енергоресурсів знаходитимуть і інші їх покупці.

"Розраховувати на швидкий ефект, на жаль, не випадає. Але й далеким він не буде. У газовій сфері на Росію чекає майже повна втрата європейського ринку. Це станеться не одразу. Протягом декількох років.

На початковому етапі буде різке скорочення споживання газу у Європі.

На другому етапі – заміщення саме російського газу з інших джерел”, – вважає економіст. Він прогнозує кризу газовидобувної галузі в РФ: не буде інвестиційних ресурсів, щоб освоювати нові родовища, здійснювати технічну модернізацію. Грошей вистачатиме лише на утримання галузі, а не на поповнення резервів, що стрімко виснажуватимуться.

Щоправда, в самій Росії в такі прогнози не вірять. Мовляв, якщо «холодна й голодна» Європа не прибіжить на поклон до Путіна, підуть іншим шляхом: заллють російськими нафтою й газом безмежні китайські простори. У цьому зв'язку російського обивателя, певно, неабияк потішила інформація про початок проєктно-пошукових робіт для прокладання газопроводу «Союз Восток» на території Монголії. Він має стати стати продовженням газогону «Сила Сибири-2» та дозволить щороку постачати до 50 млрд кубометрів російського газу до Китаю. Приблизно стільки ж Росія зараз експортує до Німеччини.

Але. До введення об'єкта в експлуатацію мине не один місяць (а, сподіватимемося, й не один рік). Куди у цей час РФ подіне надлишки газу, якщо від нього відмовлятимуться європейські споживачі? Певні обсяги закачає у свої ПСГ, деякі свердловини доведеться законсервувати. А це – не лише втрата доходів, а й неабиякий економічний і соціальний стрес для регіонів, які живуть за рахунок газовидобування.

Плюс питання ціни. Китай нині купує російський газ приблизно по 170 доларів за тисячу кубометрів. Тоді як для європейських споживачів він за довгостроковими контрактами коштує не менше 550 доларів, а на спотовому ринку – принаймні у 1,5-2 рази дорожче (це якщо не брати до уваги нинішню аномальну вартість блакитного палива). Тобто, на постачанні 100 мільярдів кубометрів газу до КНР (50 мільярдів – через уже наявні чи майже добудовані потужності та ще стільки ж – у разі втілення проєкту «Сила Сибири-2 – Союз Восток») Росія зможе заробляти 17 мільярдів доларів замість 55-70 мільярдів, як при постачанні такої ж кількості палива до Європи.

При цьому Кремль навряд чи може сподіватися на те, що домовиться з Пекіном про збільшення ціни. Адже на позиції сильного у відносинах РФ – КНР грає Китай. Тим паче – за нинішніх обставин, коли своїх друзів (чи принаймні лояльних до себе гравців Путін може перелічити на пальцях – якщо й не однієї руки, то без «допомоги» ніг точно).

Олексій Кущ переконаний, що Пекін навпаки – може домовитися про більш вигідну для себе ціну – від 100 до 150 доларів.

Те ж стосується й нафти. Хоча КНР і планує збільшити обсяги споживання цього ресурсу, але також, користучись труднощами, які перевживатиме Росія, гратиме на пониження ціни. Звісно ж, РФ спробує дестабілізувати ситуацію на світових ринках і «розігнати» вартість «чорного золота» через створення штучного дефіциту. Приміром, долучивши до цього деяких своїх партнерів. Ту ж Венесуелу, приміром. Але якщо латиноамериканці припинять заробляти нафтодолари, їм доведеться чимось компенсувати втрати. А це – додаткові витрати для російського бюджету. Сполучені ж Штати, певно, зможуть вчасно заспокоювати ринок за рахунок розпродажу своїх резервів і шляхом домовленостей зі стратегічним партнером – Саудівською Аравією. Про продаж частини своїх запасів для заспокоєння ринку вже заявила й Німеччина.

Що там іще в Росії залишається – 300 тонн золота? Непогано. Але. За ціни приблизно у 60 мільйонів доларів за тонну, це – лише 18 мільярдів. Для якоїсь острівної держави – «за щастя». Та цього явно не вистачить для стабілізації підірваної спільними санкціями усього цивілізованого світу економіки такої великої (тільки за розмірами) країни, як агресор-Росія.

Як вишенька на торті – таке попередження аналітиків JPMorgan: міжнародні санкції, запроваджені проти Кремля, значно підвищили ймовірність дефолту РФ щодо свого державного боргу. Цього місяця Росія має здійснити виплати за державними облігаціями на понад 700 мільйонів доларів. "Хоча теоретично вона має достатні резерви для покриття боргів, на практиці заморожування деяких активів та інші заходи можуть вплинути на її здатність здійснювати платежі", – йдеться у повідомленні.

Тож, боремося і стежимо далі…

Владислав Обух, Оксана Поліщук, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-