Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

«Рускій солдат, иди на х*й»  - чи порушують ЗМІ журналістську етику (рішення Комісії)

«Рускій солдат, иди на х*й» - чи порушують ЗМІ журналістську етику (рішення Комісії)

Щодо скарги на ТОВ «5 канал» через використання фрази-відповіді українських солдатів з острова Зміїний
Опис ситуації

До Комісії з журналістської етики 1 березня 2022 року надійшла скарга Гордишева Сергія Ігоровича на випуск новин ТОВ «5 канал» від 1 березня 2022 року, у якому транслювалася плашка «Рускій солдат, иди на х*й».

Як видно з прінскріну, на який скаржиться заявник,  йдеться про сюжет ТОВ «5 канал» на тему «Згоріло 130 робіт Марії Приймаченко: окупанти спалили краєзнавчий музей під Києвом». Сюжет супроводжується на екрані плашкою червоного кольору з написом «Рускій солдат, иди на х*й». Заявник вважає, що таким чином телеканал порушив етичні і моральні норми, прийняті в українському суспільстві. «Зокрема, використання брудних, похабних лайливих слів та висловів, характерних для представників московії, які називають їх “матьєрщьіна” неприпустимо», – йдеться у скарзі.

З огляду на воєнний стан та те, що українські медіа зараз перебувають в напруженому робочому режимі, наживо висвітлюючи російську воєнну агресію в Україні, Комісія не буде звертатися до телеканалу за його думкою щодо вказаної скарги. Вважаємо за необхідне розглянути цю скаргу в односторонньому порядку.

Відповідні етичні стандарти

Пункт 15 Кодексу етики українського журналіста: «Ніхто не може бути дискримінований через свої стать, мову, расу, релігію, національне, регіональне чи соціальне походження або політичні уподобання. Вказувати на відповідні ознаки особи (групи людей) слід лише у випадках, коли ця інформація є неодмінною складовою матеріалу. Необхідно утримуватися від натяків або коментарів, що стосуються фізичних недоліків чи хвороб людини, уникати вживання образливих висловів, ненормативної лексики».

Щодо порушень вимог Кодексу

Кодекс етики українського журналіста закріплює вимоги до необхідності утримуватися від вживання образливих висловів та ненормативної лексики. В той же час, дотримання цього стандарту необхідне передовсім у конкретному контексті.

Редакційні настанови Редакційні настанови Бі-Бі-Сі починаються з такого: «Якби світ був досконалий, “Редакційні настанови Бі-Бі-Сі” складалися б з однієї фрази: керуйтеся власною думкою. Жоден набір правил чи настанов не може замінити потребу продюсерів, редакторів і менеджерів скористатися мудрістю, яка є наслідком досвіду, здорового глузду, а також редакційних та етичних норм, при зіткненні зі складними редакційними проблемами».

Так само в цьому конкретному випадку використання ненормативної лексики набуває зовсім іншого значення ніж звичайне побутове порушення мовних норм. І от чому.

Вранці 24 лютого 2022 року Росія розпочала широкомасштабне вторгнення в Україну по всій довжині спільного кордону і з території Білорусі. Україна чинить запеклий опір.

24 лютого російський військовий корабель підійшов до українського острова Зміїний, на якому перебували українські прикордонники. Росіяни двічі оголосили гарнізону: «Я — русский военный корабль. Предлагаю сложить оружие и сдаться во избежание кровопролития и неоправданных жертв. В противном случае по вам будет нанесен бомбово-штурмовой удар». Один з прикордонників на це відповів: «Русский военный корабль, иди нахуй!».

Фраза-відповідь українських солдатів з острова Зміїний стала одним з символів боротьби українського народу з російськими окупантами. Сміливу відповідь прикордонників українці сприйняли з захопленням. Фраза стала мемом, який підтримує згуртованість та єдність українців під час воєнного стану. Фразу часто скорочують до: «Русский корабль, иди нахуй». Висвітлення події потрапило на сторінки видань «Reuters», «The Guardian», «Politico», «The Daily Mail» і багато інших. Використовується англомовний переклад «Russian warship, go fuck yourself».

Як зазначається в тих же Редакційних настановах Бі-Бі-Сі«Образлива мова є одним з найчастіших приводів для скарг. Зокрема, вони можуть бути особливими джерелом образ у субтитрах чи в Інтернеті. Судження про використання такої мови складні, бо залежать від тону і контексту. Немає єдиної думки про те, які слова є припустимими, коли і ким мовлені. Різні слова викликають різний ступінь образи в різних частинах світу».

У цьому випадку ТОВ «5 канал», як і багато інших телеканалів, радіо, газет і онлайн-видань обрали фразу-відповідь українських солдатів з острова Зміїний головною темою своїх випусків та передач. Це було зроблено на виконання п.6 Кодексу етики українського журналіста: «Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста», а не з метою поширення нецензурних слів заради самого факту поширення.

Висновок та рекомендації

З огляду на це, Комісія не бачить підстав звинувачувати телеканал у порушенні Кодексу етики українського журналіста та доходить висновку, що «5 канал» діяв в рамках свободи вираження поглядів. Відповідно, оскаржуваний матеріал не містить порушень етичних стандартів журналістики.

Водночас, Комісія засуджує вживання нецензурних слів в медійному контенті та радить медіа:

  1. Утримуватися від вживання образливих висловів, ненормативної лексики, якщо тільки це не виправдане контекстом, але і в цьому разі слід уникати частого вживання такої мови. Бути здатні обґрунтовувати використання образливої мови. Звичайно для цього також потрібна чітка інформація про зміст.
  2. У будь-якому разі не включати образливу мову та нецензурні висловлювання в програми чи веб-сайти для дітей дошкільного та шкільного віку.
  3. Бути особливо пильними щодо дотримання стандартів журналістики і журналістської етики під час воєнного стану в Україні. У разі необхідності звертатися за порадами до Комісії з журналістської етики.

Комісія з журналістської етики  

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-