Між путіним і Гітлером нарешті поставлено знак «дорівнює»
Резолюція, внесена сенатором-республіканцем Ліндсі Гремом і підтримана сенаторами обох сторін, закликала Міжнародний кримінальний суд (МКС) в Гаазі та інші країни націлюватись на російських військових у будь-якому розслідуванні військових злочинів, скоєних під час вторгнення Росії в Україну.
Зазначається, що Сенат рішуче засуджує «насильство, військові злочини, злочини проти людяності», скоєні російськими збройними силами під керівництвом путіна.
«Усі ми в цій залі об’єдналися разом із демократами та республіканцями, щоб сказати, що владімір путін не може уникнути відповідальності за звірства, скоєні проти українського народу», – сказав лідер демократичної більшості в Сенаті Чак Шумер у промові перед засіданням.
Що це означає? Це політичний демарш і не більше?
Експерти кажуть, що не все так просто.
«Путін офіційно прирівняний до Гітлера»
«Це зробив парламент наймогутнішої держави світу, яка вміє й може добитися врахування своїх позицій», - коментує політолог Тарас Чорновіл.
За його словами, за цим стоїть абсолютна ізоляція та пошук способів стимулювати фізичну ліквідацію міжнародного злочинця.
«Більш ніж чіткий сигнал, що будь-яка співпраця з такою особою та пов'язаними з ним суб'єктами тягне за собою жорстке реагування. Навіть ті економічні контакти, які зберігаються з рф стають для учасників небезпечними. Можна припустити, що і ЄС поспішить швидше попрощатися з рашистськими енергоносіями, а скорше всього, путін їм у цьому допоможе своїми контрсанкціями», - запевняє пан Чорновіл.
Переговори зі злочинцем, наголошує він, стають актом сумнівної дії.
«З Гітлером після розв'язання Другої світової вже переговорів не вів ніхто, крім Сталіна. Якщо істоту визнано міжнародним воєнним злочинцем, з нею не домовляються, її знищують. За цим стоїть очікування кардинально іншого рівня воєнної допомоги, - акцентує експерт. - До 13,6 млрд доларів загальної допомоги Байден вчора додав ще мільярд чисто військової. Якби ж вони ще так фатально не боялися московських ракет...»
А ще таке оголошення означає, каже він, що для США важливо, щоб Україна повністю й безумовно перемогла рашу. Тепер це справа принципу, а зворотного шляху нема: «І також Сенат у доволі ультимативній формі вимагає від Міжнародного суду ООН почати ґрунтовне розслідування за фактом воєнних злочинів та злочинів проти людяності з боку московії. Це вказує на розкручування процесу не тільки проти персонально путіна та його верхівки (цим займається Міжнародний кримінальний суд), а проти взагалі рашизму як явища, а ще свідчить, що американські еліти нарешті дозріли до розуміння, що саме існування цієї імперії несе загрозу усьому світу».
Дуже хочеться вірити, що точку неповернення вже пройдено.
«Голосування в Сенаті ряду близьких до президента сенаторів свідчить, що рішення узгоджене з Байденом. Ще раз: це вперше після Гітлера пішла така заруба», - наголосив Тарас Чорновіл.
«Одностайність під час голосування свідчить про двопартійний консенсус політичної еліти США щодо оцінки дій рф та її політичного керівництва»
«Ця резолюція, виходячи з її преамбули, не лише дає оцінку діям росії в Україні після 24 лютого ц.р., але і є прологом до притягнення військово-політичного керівництва рф за гуманітарні злочини в Чечні (починаючи з 1999 р.), Грузії (2008 р.), Криму та Сході України (починаючи з 2014 р.), Сирії (2016-17 рр.) тощо», - акцентує юрист-міжнародник Олександр Калініченко.
Подібна модель оцінки дій РФ, вочевидь, буде застосована державами G7, більшістю держав НАТО та ЄС, а також ключовими союзниками Вашингтону в Тихоокеанському регіоні.
«Адміністрація Байдена, уникаючи ризику прямого втручання в російсько-українську війну, наразі намагається закласти політико-юридичні підвалини для економічного знищення росії та вибудувати потужну світову коаліцію на стримування агресора», - вважає експерт.
В комбінації з економічним пакетом підтримки України на $13,6 млрд, резолюція Сенату США є вагомою частиною нової архітектури стримування та дає президенту США політичний карт-бланш на посилення санкційного тиску на агресора: «А також збільшення обсягу військової підтримки. Це стосується і безпосередньо України, і союзників Вашингтону в Європі, що може бути частиною комбінації з передачі союзниками Україні систем ПРО радянського виробництва».
Пан Калініченко додав, що Україні, на цьому етапі війни, цікава не лише індивідуальна відповідальність політичного керівництва рф, а ще й міжнародно-правова відповідальність рф як держави за скоєні військові злочини з відшкодуванням збитків.
Юридичний вимір: що тепер потрібно зробити та наскільки це реально?
«Основні заходи юридичного характеру вже зроблені. Це насамперед розслідування у Міжнародному кримінальному суді що нині триває. (Перше фундаментальне рішення суду в Гаазі уже є. - Ред.) Україна має ратифікувати Римський статут та імплементувати його приписи у наш Кримінальний кодекс», - розповідає юрист-міжнародник Борис Бабін.
Для того, щоб ухвалити статут, потрібні лише два кроки. Перший - президент направляє у ВРУ відповідний проєкт закону. Другий - голосування депутатів.
«Йдеться про звичайне голосування. Тобто не потрібна конституційна більшість, а – 226 голосів», - додав юрист.
Зрештою, і без ратифікації Римського статуту все буде, але з ним – Україна може значно посилити свої позиції в Суді.
«За нас фактично подали заяви низка інших країн, які є членами організації. Йдеться про 38 держав на чолі з Великою Британією. Не залежно від нас цей процес триватиме. Але для того, щоб нашу позицію там почули – необхідно бути повноцінним членом Римського статуту. Ми зможемо призначати свого суддю в цю організацію, комплектувати штат офісу прокурора, брати участь в асамблеї… Тобто ми отримаємо величезний пласт практичних можливостей, яких на сьогодні не маємо», - наголосив Борис Бабін.
Що ще з цього приводу можна додати?
«Збитки, які росія завдала Україні в результаті військового вторгнення, можуть бути стягнуті у вигляді репарацій. Вони можуть бути грошовими та натуральними», - каже Олександр Калініченко.
Як свідчить досвід Першої та Другої світових воєн, за відновлення територій платить той, хто програв війну. Водночас додав юрист, міжнародне право знає прецеденти, коли для отримання репарацій не було обов’язковим завершення війни.
Звісно, розраховувати на добровільну виплату Росією репарацій за поточного стану справ не доводиться.
«Тому єдиним способом стягнення з країни-агресора компенсацій може стати примусове відчуження раніше заарештованого майна на користь сторони, що постраждала. Найбільш дієвий правовий спосіб відшкодування збитків - позови держави Україна до росії до компетентних міжнародних судів»
На питання, яка економічна перспектива цих юридичних процесів проти Росії, Олександр Калініченко відповів, що на сьогодні росія через санкції США, ЄС та їхніх союзників, які заблокували рф доступ до частини золотовалютних резервів, не може скористатися майже половиною з них.
«А це – близько 300 млрд дол., що становить приблизно половину тих резервів, які були в агресора на початок війни. Заблокованої суми достатньо, щоб компенсувати частину втрат України, завданих війною. За попередніми оцінками міністра фінансів України збитки уже можуть перевищувати 500 млрд дол.», - додав він.
Наразі застосовані Заходом санкційні заходи мають обмежувальний ефект, адже заморожені активи все ще належать рф, яка тимчасово не може ними розпоряджатися, продавати чи використовувати як заставу.
«Це робить юридичний фронт роботи для України надзвичайно відповідальним на найближчі роки. На завершення зазначу: буде чітка позиція держави – будуть шанси на відшкодування Україні як жертві агресії. Тому наша держава не може піти на поступки та домовленості з агресором, що нівелюють міжнародно-правову відповідальність росії за скоєні в Україні військові та гуманітарні злочини», - наголосив Олександр Калініченко.
І, мабуть, найважливіше: чи заскочить путіна доля Мілошевича?
«МКС — це орган, від якого жодна особа не може сховатися під своїми привілеями та імунітетом. Зазвичай, якщо президент однієї держави їде на територію іншої, на нього поширюється імунітет. Його не можуть просто взяти під варту і звинуватити. А якщо є ордер на арешт Міжнародного кримінального суду, такий імунітет та привілей не діє», - каже доктор юридичних наук, фахівець з міжнародного права та права Євросоюзу Віталій Гутник.
Наслідки можуть настати ще до вироку, за місяць-два після початку розслідування. Наприклад, зможуть видати ордер на арешт путіна чи якогось іншого представника вищого політичного чи військового керівництва рф. Це означає, що коли він перетне кордон росії та потрапить у державу, яка входить у договір МКС, там його зобов’язані затримати та доставити до Гааги.
«Це зобов’язання усіх 122 держав, які входять в цей договір. Це усі країни ЄС та інші демократичні цивілізовані держави. Але такі країни як, наприклад, Білорусь, та інші пострадянські диктаторські країни не є учасниками цих зобов’язань», - наголосив Гутник.
«Я не думаю що оточення путіна дозволить йому живим потрапити до Гааги. Також, ймовірно, що живими не знайдуть і керівників російських спецслужб. Але декілька ключових злочинців із російського Генштабу та «міністерств і відомств», російські «дипломати» та пропагандисти, очільники окупаційних адміністрацій Криму та Сходу України, скоріше за все, будуть там підсудними. Це основні виконавці волі «бункерного недофюрера», які у росії будуть нецікаві будь-якій іншій владі, що буде шукати формат співіснування з цивілізованим світом», - вважає Борис Бабін.
Радник міністра внутрішніх справ Вадим Денисенко каже, що ніхто не скасовував у перспективі історію Слободана Мілошевича (колишнього президента Югославії й Сербії, який у 2002 році постав перед Міжнародним трибуналом у Гаазі за звинуваченнями у злочинах проти людяності, геноциді й військових злочинах).
«Мілошевич декілька років ховався у Сербії, поки його не віддали у Гаагу. Такі ж приклади були й в інших країнах. Тому у випадку з путіним… Той, хто говорить, що це далеке майбутнє – нічого страшного. Це далеке, але реалістичне майбутнє», – вважає радник міністра.
…А ми нагадаємо: з камери у Гаазі Мілошевич і відправився у пекло. Чим не варіант для путіна?
Мирослав Ліскович. Київ