Денацифікація по-справжньому: як Німеччина і німці очищалися від гітлеризму

Денацифікація по-справжньому: як Німеччина і німці очищалися від гітлеризму

Укрінформ
Злочинці на лаві підсудних, ревізія «великої» історії, позбавлення ореолу винятковості – все це може знадобитися для «дерашизації» рф. Але й у німців це було складно, довго…

Після того, як Третій Рейх у 1945 році безславно впав, почалася нова війна – за свідомість поневолених нацистською пропагандою людей – тобто, самих німців, які спочатку привели нацизм до влади, виплекали,а потім до останнього підтримували Гітлера і його злочинний режим. Союзники одразу взялися за денацифікацію Німеччини – своєрідну операцію з олюднення країни, повернення її в коло цивілізованих народів. Нацистських злочинців судили. Німецькі очільники вибачалися за скоєне. Німці впродовж десятиліть виплачували грошові компенсації жертвам нацизму. Невизнання Голокосту в країні прирівнюється до кримінального злочину.

Але чи був цей процес безболісним і швидким? Через що довелося пройти німцям, щоб досягти такого вражаючого результату – фактично з нуля, на руїнах нацистських міфів і поразки у війні сформувати нову громадянську свідомість?

…І – основне нині – чи зможе цей досвід знадобитися колись для «дерашизації» рф?

Примус до покаяння, або перші кроки на довгому шляху

Після закінчення Другої світової війни до рук союзників потрапила картотека, яка нараховувала 8 млн облікових карток з даними про членів і кандидатів у члени нацистської партії. Цих людей почали арештовувати і відправляти у табори.

Денацифікація проводилася в усіх чотирьох зонах окупації. Американці ділили німців на дуже поганих, поганих і менш поганих (погодьтеся, багато в чому співпадає з нинішнім наративом щодо класифікація росіян). Американці тоді заарештували понад 100 тисяч «дуже поганих німців». Американці були прискіпливими, намагалися покарати; англійці одразу ж зробили акцент на перевихованні, а французи, які не тільки були в німецькій окупації, але й певним чином у колаборації з німцями – когось посадили, когось відпустили, когось і взагалі «не помітили» (французька зона була найкорумпованішою).

У радянській зоні денацифікація завершилася раніше ніж в інших – у 1947 році – певно поспішали комунізм будувати. СРСР покладав провину на всіх німців, особливо ж на вищі верстви. Мовляв, Гітлера до влади привели промисловці, а робітники по природі своїй антифашисти.

Німців – учорашніх звичайних бюргерів, які жили поряд із концентраційними таборами (величезними фабриками смерті), і які говорили, що вони і не здогадувалися, що насправді тут відбувається – водили на примусові екскурсії. Вони байдужими очима дивилися на ще теплі печі крематоріїв і демонстративно відверталися від куп людської золи та фото трупів. Їм показували і моторошні кадри кінохроніки. Більшість на цих кіносеансах, у темноті кінозалу, просто заплющували очі...

Одразу ж почалися суди. Одним із перших і найголосніших був Нюрнберзький процес (1945-1946). На ньому судили головних нацистських злочинців, кількох з них повісили. «Нюрнберзький процес знизив напруження мстивих почуттів, що панували зі зрозумілих причин у військах союзників, і приборкав антинімецькі настрої, провівши межу між жменькою ватажків режиму і переважною більшістю населення, їх пасивними учасниками», – зауважив один із істориків. Однак, не Нюрнбергом єдиним: лише до 1949 року німецькі суди розглянули 3,6 млн справ щодо залучення рядових німців у злочини націонал-соціалізму. І там також були страти, особливо начальства таборів смерті.

Нюрнберзький процес — міжнародний судовий процес над колишніми керівниками гітлерівської Німеччини
Нюрнберзький процес — міжнародний судовий процес над колишніми керівниками гітлерівської Німеччини

Варто зауважити, що денацифікація торкнулася не тільки безпосередньо людей, а також німецької історії та культури, адже саме на цих двох стовпах і висився зловісний міф націонал-соціалізму. Параграфи у підручниках історії про «славетні перемоги німецької зброї» було прибрано, а велично-похмурі опери Вагнера замінив американський джаз.

Дві Німеччини і два підходи до важкого історичного минулого

Ставлення до нацистського минулого у ФРН (Федеративна Республіка Німеччина) і НДР (Німецька Демократична Республіка) було різним. ФРН під тиском західних союзників змушена була визнати себе правонаступницею Третього Рейху і взяти на себе всю відповідальність за те, що сталося. Також ФРН змушена була виплатити Ізраїлю чималі компенсації. Це викликало величезне невдоволення німців. Перший канцлер ФРН Конрад Аденауер і правлячий Християнсько-демократичний союз проводили дуже обережну внутрішню політику й наголошували на тому, що більшість німців ні в чому не винні. Але болісні процеси денацифікації там все ж відбувалися. Суди над нацистськими злочинцями тривали аж до середини 60-их років, зокрема і Франкфуртський суд над адміністрацією Аушвіца, який відбувся у 1963-1965.

У НДР була інша ситуація. Там вважали, що вони, на противагу західним німцям, «ні в чому не винні». З подачі СРСР східні німці позиціонували себе «антифашистами». Навіть Берлінський мур офіційно називався «Антифашистським оборонним валом». І байдуже, що переважна частина співробітників таємної поліції штазі (та й не тільки її) були вчорашніми есесівцями.

Про масштаби Голокосту в східній Німеччині теж намагалися не говорити, так само, як про це не говорили в СРСР. Не згадувалося навіть те, що коїлося в таборах смерті. Всі загиблі вважалися безликими «жертвами гітлерівського режиму». Все це було витримано в дусі радянської пропаганди, яка якщо й згадувала масові вбивства радянських громадян, то без зазначення національності.

Згодом, після об’єднання Німеччини, стало зрозуміло, що процеси, які відбувалися на заході Німеччини – дали непогані результати. Натомість ідеологічний тиск з боку держави на Сході виявився менш ефективним. Тому й не диво, що саме на Сході Німеччини неонацистська ідеологія почала знаходити більшість прихильників. Яскравий приклад – неонацистська банда Націонал-соціалістичне підпілля, яка вбивала людей – була з Саксонії.

Перший злам. Коли німецьке суспільство почало усвідомлювати власну відповідальність за скоєні злочини

Майже до кінця 50-их років німці були впевнені – Гітлер був непоганим керівником. І він зробив Німеччину «великою країною». Проблема полягала тільки в тому, що його оточували «погані», «не ті» люди. Вони вводили його в оману. Підсовували неправдиві відомості, спотворену інформацію і давали «не ті» поради. Понад 70% німців заперечували спільну відповідальність за війну. Про минуле воліли не згадувати, а денацифікація наштовхувалась на ворожість і спротив німецького суспільства.

Але, як кажуть, крапля камінь точить. Почали з’являтися перші літературні твори в яких були зроблені спроби переосмислення трагічного минулого. Звісно, віршів Інгеборг Бахман чи «Жерстяний барабан» Гюнтера Грасса пересічні німці не читали, але їх жваво обговорювали німецькі інтелектуали. До дискусії долучилися історики і філософи. Були запущені механізми суспільної дискусії: спочатку в доволі вузьких колах, а потім у ширшому діапазоні, на рівні ЗМІ.

Втім, в офіційний дискурс теми колективної відповідальності і причетності звичайних німців до злочинів Гітлера потрапила тільки після студентських протестів кінця 60-их. Можна сказати, що саме молоде покоління німців, народжене в перші післявоєнні роки, проломило кригу мовчання про трагічне минуле. Молодь звинувачувала своїх батьків у замовчуванні проблемних епізодів німецької історії та приховуванні підтримки націонал-соціалізму. Влада змушена була реагувати. На офіційному рівні почали обговорювати нацистське минуле і розвивати в національній свідомості компонент розкаяння. З кінця 60-их у школах починають викладати історію непростого періоду Другої світової війни. Німецькі вчителі, дивлячись дітям у вічі, казали: «Так, ці злочини зробила Німеччина».

У 1969 році до влади у ФРН прийшли соціал-демократи (СДПН) на чолі з Віллі Брандтом, на офіційному рівні було проголошено програму «подолання минулого», яка мала стати основою демократизації німецького суспільства. Розкаяння за злочини, здійснені німцями при націонал-соціалізмі, потрапили у центр німецької історичної свідомості. Одним із найяскравіших актів стало колінопреклоніння Віллі Брандта в 1970 році перед пам’ятником героям Повстання у Варшавському гетто (див. перше фото). Більшість населення назвало цей символічний жест зайвим і непотрібним. Декому з правих і взагалі це здалося «актом капітуляції». Однак важливо, що новий тренд підтримали два провідних ЗМІ: журнал Spiegel і газета DieZeit. Саме на їхніх шпальтах незабаром розгорнулась знаменита «суперечка істориків», яка остаточно розставила крапки над «і» щодо минулого.

Американські солдати змушують німців дивитися на жертв нацистських злочинів
Американські солдати змушують німців дивитися на жертв нацистських злочинів

Варто також зауважити, що величезну роль у «пробудженні» німців зробило масове мистецтво, зокрема, американський серіал «Голокост», який вийшов на німецькі телеекрани в 1978 році. Його подивилися понад 20 мільйонів німців – майже половина дорослого населення тогочасної Німеччини. «Про це» почали говорити, табу було зняте.

Чому Німеччині вдалося очиститися від нацизму?

На успіх денацифікації вплинув ще один чинник – економічний, адже завдяки плану Маршалла німецька економіка почала швидко відроджуватися. Західні німці з кожним роком жили все краще. Якби було навпаки, то невідомо, як би люди реагували на денацифікацію. В Австрії віра в «нове економічне диво» і взагалі, фактично витіснила будь-які рефлексії на тему минулого – країна майже ввела на нього мораторій.

А ще у німців були чудові історики та філософи. Зокрема Карл Ясперс і Юрґен Габермас. Перший написав у 1946 знамениту працю «Питання про провину». За Ясперсом є кримінальна провина, політична, моральна і навіть метафізична. Крім того, варто розрізняти поняття «провини» і «відповідальності». Ясперс стверджував, що «Кожна людина відповідає разом з іншими за те, як нею правлять».

Спочатку книжка викликала величезний негативний резонанс у німецькому суспільстві. Студенти бойкотували лекції Ясперса, колеги звинувачували його зокрема й у тому, що він начебто «продався НАТО». Однак виявилося, що ідеї філософа були слушними і вкрай потрібними німецькому суспільству. Нині Карла Ясперса називають не інакше, як «батьком нової Німеччини».

Наступником Ясперса був Юрґен Габермас. Історик за фахом, один із головних учасників «суперечки істориків» кінця 80-х, він розвивав ідеї Ясперса. Вчений наголошував, що німці зобов’язані пам’ятати про страждання тих, хто був убитий їхніми попередниками. Патріотизм – це чудово, але він має бути «здоровим». Габермас запропонував німцям проєкт постнаціонального «констутиційного патріотизму», пов’язаного з універсальними цінностями прав людини, демократії та ліберальної свободи.

Тож можна сказати, що денацифікація – спочатку примусова, а потім вже добровільна, була для німецького суспільства вдалою. Однак все це непросте диво переродження стало можливим лише після закінчення війни, після перемоги об’єднаних сил союзників над нацизмом. І це не було просто й легко. Німцям довелося пройти дуже довгий і складний шлях очищення від дурману нацистської пропаганди, який завів їх на манівці історії. Процес переосмислення нацистського минулого триває в ФРН і по сьогодні. Передовсім, на особистісному, громадянському рівні.

Можливо, у майбутньому, щось із німецького досвіду знадобиться і під час «депутінізації» Росії. Щоправда, скопіювати все від «а» до «я» не вдасться хоча б тому, що Росія набагато більша за Німеччину країна. Денацифікувати декілька десятків мільйонів німців – не те саме, що сотні мільйонів росіян, які так само свято вірять у вождя і власне месіанство, як колись вірили німці. Але те, що кожен, хто безпосередньо чинив злочини проти України і українців повинні опинитися (і таки опиняться!) на лаві підсудних – це однозначно.

Світлана Шевцова, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-