Маніпулюють рашисти не краще, ніж воюють
Оскільки кривавому диктатору та його поплічникам не вдалося реалізувати початковий план своєї злочинної «спеціальної операції» та отримати бажану для них перевагу на інформаційному фронті.
Інформація розглядається як стратегічний ресурс, а цілеспрямоване маніпулювання громадською думкою із застосуванням різноманітних технологій інформаційного впливу стає одним із найважливіших та найбільш небезпечних проявів війни, яку держава-агресор веде проти України. Сьогодні цілком очевидно, що саме маніпулятивні інформаційно-психологічні впливи значною мірою сприяли здійсненню рф анексії території АР Крим, розпалюванню інспірованого агресором збройного протистояння на Сході нашої держави та підготовці нинішньої злочинної «спецоперації».
Усю путінську нечисть дуже дратує те, що Україна не скорилася рашистським окупантам, а російську пропагандистську брехню не сприймають у цивілізованому світі. Тому вони продовжують закидати купу дезінформації та фейків з метою маніпулювання свідомістю громадян, щоб переконати всіх у «величі» московії. У межах реалізації маніпулятивних технологій, задля більшої переконливості кремлівські пропагандисти удаються до різноманітних прийомів «бутафорщини». Так, наприклад, на різноманітні ток-шоу в якості презентації «авторитетної думки» запрошують так званих «експертів», нашвидкуруч «зліплених» із нікчем, яких перевели в ранг «знавців». Фактично такими «експертами» виступають аморальні істоти з низьким інтелектом, зорієнтовані на самопрезентацію. Відсутність знань вони компенсують алогічними емоційно-неадекватними виступами «на підвищених тонах». Вони нікого, крім себе, не чують, говорять усе, що їм скажуть за кадром, а за необхідності – «обливають брудом» опонентів і доносять до аудиторії замовні наративи.
На широкий загал брехливі кремлівські пропагандисти закидають купи вигідного путінській владі інформаційного сміття та неправдивих матеріалів. Зокрема, на російському телебаченні постійно намагаються перекладати відповідальність за обстріли українських територій на ЗСУ чи Захід; кричати про «руський мір», який чомусь має «панувати» в українських містах та селах і який усі мають незрозуміло чому обожнювати; істерити про майбутні «важливі» референдуми на тимчасово окупованих українських територіях, виливати велчезну кількість інших маразматичних, брудних та брехливих нібито «розвідданих» про Україну та інші цивілізовані країни, які виступають проти агресивної політики кремля й нинішньої ганебної рашистської війни.
Тож зрозуміло, що найбільш поширеним методом психологічного впливу, що використовується російською пропагандою, є маніпулювання. Воно дає змогу здійснювати вплив на підсвідомість особистості задля формування в неї певних поведінкових чи комунікативних реакцій, вигідних маніпулятору. Сутність маніпулювання полягає в тому, що в межах певної інформації, яку сприймає людина, їй посилається прихований сигнал, що має забезпечити створення в її свідомості потрібних образів, стереотипів та мотивів до певних дій. Наприклад, рашисти в окупованих населених пунктах Херсонщини, особливо в сільській місцевості, де наразі більшість людей немолодого віку, які ще пам’ятають радянський союз, вивішують радянські прапори. Це робиться саме з маніпулятивною метою, щоб мешканці нібито в ностальгії за минулим думали, що рашисти їм повернуть «ті часи». Але недолугі російські пропагандисти прорахувалися, оскільки це, можливо, росіянам краще жилося в срср, але ж не українцям, які за часів незалежності України в більшості стали жити набагато краще і заможніше.
Під час маніпулювання засобами різноманітних інформаційно-психологічних технологій створюється ілюзія об’єктивності, достовірності, важливості, значущості та можливості власного вибору. Зокрема, активний піар росіянами референдуму на тимчасово окупованих ними українських територіях має продемонструвати нібито «власний» вибір мешканців. Але зрозуміло, що рашистів абсолютно не хвилює їх думка, а просто створюється маніпулятивне підґрунтя подальших наративів на кшталт: «Це ж було волевиявлення народу!!!» Тому, щоб протистояти маніпулятивним впливам, треба, насамперед, розуміти, що, по-перше, вони здійснюються приховано і непомітно для людини (вона нічого взагалі не повинна відчути і усвідомити), але наслідком має стати нібито її власне рішення щодо конкретних дій та вчинків; по-друге, маніпулятивний вплив завжди здійснюється в інтересах маніпулятора та без урахування інтересів об’єкта впливу.
На російських телеканалах та Інтернет-ресурсах путінські пропагандисти з урахуванням дієвих ознак маніпулювання створюють такі інформаційні продукти, які зорієнтовані на конкретне соціальне середовище та виступають «своєрідною зброєю» проти мирного співіснування. Загалом маніпулятивний метод має приховано-цілеспрямований характер впливу на підсвідомість людей, оскільки покликаний змінити їхні почуття, думки, мотиви, поведінку й комунікативну стратегію. Досвідчені маніпулятори, як правило, комбінують методи впливу та корегують прийоми їх реалізації у процесі розробки інформаційних продуктів, намагаються активізувати в цільової аудиторії певний інтерес до інформації, знизити критичність мислення та зорієнтувати його в потрібному їм напрямку.
Щоб максимально нейтралізувати зусилля путінських маніпуляторів, або й взагалі звести їх нанівець, необхідно: навчитися розпізнавати методи маніпулятивного впливу; намагатися бути максимально об’єктивним та слідкувати за достовірністю аргументації; актуалізувати мисленнєві операції; зберігати нейтральне ставлення до отриманої інформації, аналізувати її та перевіряти джерела витоку; концентруватися на фактах; прогнозувати мету появи в ЗМІ певних повідомлень та приховані мотиви їх авторів; перевіряти інформацію на достовірність.
І як би не намагалися маніпулювати путінські пропагандисти, українці обов’язково вистоять у цій інформаційній війні, оскільки вони добре озброєні знаннями з протидії дезінформації, фейкам та різноманітним маніпулятивним прийомам. Українці переможуть рашистів і на інформаційному фронті!
Національна академія СБУ
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама