AMX-10RC – гібрид танка та бойової машини з гарматою
Президент Франції у телефонній розмові з Президентом України пообіцяв, що Франція поставить в Україну БТР Bastion та Французькі танки AMX-10RC. «Це перші танки західного виробництва, що будуть передані Україні», – сказав президент Франції. Однак AMX-10RC не є класичним танком – він вважається легкою бойовою машиною з гарматою.
Слово «char» у перекладі з французької означає танк, саме це слово використовується у французькій армії, коли мова йде про AMX-10RC. Однак багато західних експертів вважають AMX-10RC броньованою розвідувальною машиною, колісним винищувачем танків. Втім, легким танком цю машину теж називають. Французи також згідні і з іншим визначеннями, адже абревіатура RC у назві бойової машини – це Roues-Canon, тобто гармата на колесах.
AMX-10RC далеко до класичних танків Leopard 2, M1 Abrams, чи навіть Т-72Б3. Основним бойовим танком французької армії є AMX-56 Leclerc, аж ніяк не AMX-10 RC. Але AMX-10RC – це теж досить цікава машина, до того ж це буде перша західна бронетехніка на озброєнні ЗСУ, яка хоч дещо наближається до того, що люди вважають танком.
Розробка цих машин почалася в 1970-х роках. Перші прототипи були випробувані в 1976 році, а серійні моделі AMX-10RC з'явилися в 1981 році. За даними Military Balance, 245 AMX-10 RC все ще використовуються у французькій армії. Крім того, 80 AMX-10RC було продано до Марокко, 12 до Катару, 6 до Камеруну. Всього було випущено 457 AMX-10RC. Броньована машина була створена компанією Satory Military Vehicles, спільним підприємством GIAT (нині Nexter Systems) і Renault.
AMX-10RC був розроблений як мобільна розвідувальна бойова машина для знищення бронетехніки противника. Це досягається за допомогою сучасних методів спостереження та досить великого калібру, як для просто розвідувальної машини.
Сильна сторона AMX-10RC – мобільність. Конструктори, звісно, знали, що колісна техніка ніколи не зрівняється з гусеничною за рівнем бронювання. Тому броня AMX-10RC виготовлена з алюмінію, що значно зменшує вагу машини та підвищує мобільнвсть. Максимальна швидкість по шосе складає 85 кілометрів на годину. До того ж, об'єктивно кажучи, тільки колісна техніка здатна самостійно подолати сотні кілометрів.
Унікальні особливості шасі AMX-10RC включають гідравлічну підвіску, яка дозволяє машині змінювати свій кліренс та покращувати точність стрільби. Крім того, спеціальна трансмісія дозволяє колісному танку крутитися на місці, також машина має високу швидкість заднього ходу. При поворотах самі колеса не повертаються і всі маневри виконуються за рахунок гальмування груп коліс з різних боків корпусу – подібно, до речі, до класичного танку.
Французький легкий танк має солідну історію залучення до бойових дій у великих війнах. AMX-10RC брав участь у війнах у Перській затоці, Афганістані, Малі, Косово, Кот-д'Івуарі тощо.
Машина оснащена потужною нарізною 105-міліметровою гарматою F2 BK MECA L/47, встановленою в зварній алюмінієвій башті. Система керування вогнем COTAC дозволяє прораховувати упередження, необхідне для ураження рухомих цілей. Також танк обладнаний альтернативними засобами прицілювання, такими як лазерний приціл і координатна сітка.
Розміщення екіпажу – теж традиційне для класичних танків. У башті працює командир, заряджаючий та навідник, водій же знаходиться у передній частині бойової машини. Нині на французьких колісних танках AMX-10 RC встановлений дизельний двигун Baudouin 6F11 SRX. Він розвиває 300 кінських сил і був розроблений в середині 1980-х років.
боєприпасами 105×527 мм з не сумісні із стандартними 105-мм боєприпасами 105×617 мм стандарту НАТО. Повний боєкомплект машини складає 38 снарядів; 12 з яких знаходяться у башті, та відразу готові для використання. Решта 26 снарядів зберігаються в стійці праворуч від водія. Важлива деталь: гармата AMX-10RC не обладнана стабілізатором, тобто вогонь на ходу - це не про AMX-10RC.
Легкий танк може використовувати кілька видів боєприпасів:
- OCC 105 F3: кумулятивний снаряд, здатний пробити (не залежно від відстані до цілі) сталеву пластину товщиною понад 350 мм або понад 150 мм під кутом 60°. Вага снаряда 5,7 кг при початковій швидкості 1120 м/с;
- BSCC 105 F3: Bullet Simulated Hollow Charge (BSCC) — тренувальний боєприпас із тією ж балістикою, що й OCC 105 F3;
- OE 105 F3: фугасний снаряд. Маса снаряда 7,2 кг при початковій швидкості 800 м/с;
- ОFUМ 105 F3: димовий снаряд з початковою швидкістю 800 м/с;
- OFL 105 F314: снаряд зі стержнем із вольфрамового сплаву, здатний пробити сталь товщиною 365 мм під кутом 60°. Його початкова швидкість 1400 м/с.
Для нічного бою AMX-10RC оснащений спеціальною системою Thomson-CSF Model DIVT 13 LLLTV, у якій використовується окрема телекамера. Прицільна сітка накладається на екран монітора. Системи керування вогнем COTAC відповідно корегує вогонь з поправкою на нічні умови.
Прогноз: хоча AMX-10RC більше схожий на легку мобільну розвідувальну машину з відносно потужною гарматою, він посилить можливості ЗСУ у саме протидії російській бронетехніці.
Богдан Тузов, Київ
Інфографіка Олександр Шингур