Black Hawk (чорний яструб) вже виконує бойові місії ГУР МО України
UH-60 Black Hawk — багатоцільовий гелікоптер виробництва американської компанії Sikorsky Aircraft, яку заснував Ігор Сікорський (1889-1972), видатний авіаконструктор, уродженець Києва і випускник КПІ . Цей вертоліт стоїть на озброєнні близько 30 країн світу.
На початку 1970-х років військове командування Сполучених Штатів заснувало програму по створенню багатоцільового тактичного транспортного гелікоптера. Новий гвинтокрил мав прийти на заміну знаменитому символу війни у В’єтнамі - Bell UH-1.
17 жовтня 1974 року експериментальний екземпляр вертольота вперше піднявся в повітря. Через два роки, 23 грудня 1976 року, вертоліт був визнаний переможцем конкурсу і запущений в серійне виробництво. З того часу UH-60 «Black Hawk» виробляється і досі. З 1977 року було випущено понад 5 тисяч «Чорних яструбів» у різних модифікаціях.
Тоді головними причинами вибору багатоцільового Sikorsky UH-60A були менші витрати на експлуатацію впродовж 20-річного розрахункового терміну та надійніша конструкція, що зменшувала ризики.
Суцільнометалевий фюзеляж гелікоптера виготовлений з легкого сплаву. Кабіна екіпажу, двері, обтічники, ліхтарі та капоти двигунів - з композитних матеріалів, на основі кевлара і скловолокна. Ці легкі елементи бронювання допомагають захистити екіпаж та життєво необхідні елементи конструкції гелікоптера. Фюзеляж має протиударну конструкцію, яка може витримати перевантаження до 10g при вертикальному і до 20g фронтальному ударі.
Лопаті гелікоптера також виготовлені з композитних матеріалів. Графітова основа дозволяє знизити вагу лопатей та збільшити їх надійність. Досить легкий гвинт здатен витримувати попадання з 23-мм зенітної гармати.
Пневмогідравлічна система амортизації, встановлена на вертольоті, поглинає енергію удару при аварійних чи швидких приземленнях. Підвіска витримує перевантаження у 40g. Навіть при такому максимальному перенавантаженні, шасі гелікоптера витримає і фюзеляж не торкнеться землі. Для прикладу, перевантаження від 20-30 g і більше людина може витримувати без втрати свідомості трохи більше 1-2 секунд залежно від величини навантаження.
Два турбовальних двигуна General Electric T700-GE-701C потужністю 1880 кінських сил забезпечують гелікоптеру досить серйозну вантажопідйомність і кращу живучість (у випадку відмови одного двигуна, Black Hawk може продовжити політ на другому). Розробка цих двигунів була проведена з урахуванням вимог, отриманих на основі досвіду експлуатації вертольотів у В'єтнамі.
Гвинтокрил має основний паливний бак об'ємом 1361 літрів і два додаткових, об'ємом по 700 л у кожному.
Крейсерська швидкість «Чорного яструба» становить 282 км/год (максимальна швидкість - 361 км/год). Гелікоптер може набирати висоту зі швидкістю 7,87 м/с. Максимальна висота польоту складає 5835 м, а максимальна відстань, яку може пролетіти без дозаправки - 2222 км. Проте реальна дальність польоту становить 584 кілометри через витрати палива на маневри та повернення назад, при цьому гелікоптер може перебувати у повітрі до 2 годин 6 хвилин.
Вантажний відсік гелікоптера легко вміщає 11 бійців зі зброєю або 6 поранених на ношах.
Гелікоптери Black Hawk призначені для різних завдань - військові, пошуково-рятувальні та спеціальні операції. Деякі модифікації можуть також виконувати функції вертольотів вогневої підтримки, санітарних служб та постановки перешкод.
Також ці машини використовуються для перевезення особового складу і різних військових вантажів, а також евакуації поранених.
Усі вертольоти UH-60A Black Hawk можуть оснащуватися комплектом озброєння, що складається з двох 7,62-мм шестиствольних кулеметів М134 та двох 12,7-мм гармат GAU-19. Також на 4 зовнішніх підвісах можна закріпити ракети класу «повітря-поверхня» AGM-114 Hellfire та/або ракети «повітря-повітря» FIM-92. Крім того, вертоліт може бути озброєний некерованими 70-мм ракетами Hydra 70 або їх аналогами.
На зображенні, що опублікувало ГУР МО, можна побачити UH-60A Black Hawk - основний варіант вертольота, що виготовлявся для армії США в період з 1977 по 1989 роки.
Гелікоптер, зображений на фото ГУР МО, має нетипову для ЗСУ ліврею чорно-синього кольору, яку чомусь не стали перефарбовувати, а лише нанесли на неї українські знаки розпізнавання. Це свідчить про те, що вертоліт міг бути придбаний на цивільному ринку США.
Без будь-якого перебільшення, «Чорний яструб» - це бойова машина XXI століття, хоча їй вже більше 40 років. Перевірена у багатьох військових конфліктах, машина дозволяє ефективно виконувати поставлені задачі та рятувати життя. Розробка цього вертольота привела до створення універсальної платформи для всіх видів військ, яка завдяки своїм характеристикам займає провідні позиції у світі.
Богдан Тузов, Київ
Інфографіка Олександр Шингур