Навчально-бойові F/A-259 - крок до опанування ЗСУ літаків НАТО
Під час візиту до Києва 28 квітня 2023 року президент Чехії Петр Павел оголосив про наміри розвивати співпрацю з Україною у сфері оборони за шістьма напрямками. Президент зазначив, що у рамках цієї співпраці можливе часткове або повне перенесення технологій та виробництв на територію України, а також відповідний рівень їх локалізації.
«У нас підготовлено 6 ключових проєктів спільного виробництва на базі як українських, так і чеських фірм», – сказав Павел.
Один із таких проектів - виробництво абсолютно нових навчально-бойових літаків F/A-259 (також відомий як L-259).
Пропозиція про сумісне виробництво є дуже гарним варіантом з кількох причин. По-перше, якщо така угода буде укладена, українські військові отримають сучасні тренувальні літаки, за допомогою яких льотчики зможуть опанувати майже усі моделі сучасної бойової авіації західних зразків. Слід сказати, що Чехія є батьківщиною навчально-бойових машин. Практично всі військові пілоти-винищувачі ще Радянського Союзу, а потім й незалежних країн, починали шлях в небо на чеських L-29 й L-39.
Україна потребує як бойових, так і тренувальних винищувачів, оскільки існуючий парк машин застарів ще до російської агресії 2014 року. Для забезпечення високого рівня безпеки у повітряному просторі, необхідно мати сучасну техніку та підготовлених льотчиків, які будуть готові пілотувати новіші типи винищувачів. Наприклад, американські F-16. Для цього потрібні й новітні учбові машини. За усі роки незалежності, наші Повітряні сили не отримали жодної, бодай, вживаної одиниці тактичної авіації. Ймовірно, Україна б вже отримала західні винищувачі, якби мала, підготовлених й сертифікованих на ці типи машин, пілотів й техніків.
Підписання чесько-української угоди про співпрацю в галузі оборони та виробництва військової техніки може значно підсилити обороноздатність України, зокрема наші ВПС. Нові тренувальні винищувачі F/A-259 якраз і забезпечать ефективну підготовку українських пілотів до роботи на сучасних бойових літаках НАТО типу F-16, F/A-18, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale та інших. Цей учбовий літак може покласти старт майбутнього переозброєння наших військових авіапарків та переходу на суто західні зразки. Це не секрет, що Україна вже давно потребує абсолютно нових машин, оскільки наймолодші літаки тактичної авіації, що перебувають у нас на озброєнні, експлуатуються вже протягом 30 років.
Якщо угоду буде підписано, українські ВПС стануть універсальними: зможуть продовжувати використовувати радянську техніку, але й навчаться керувати й обслуговувати західну.
Оскільки Україна вже має чималий досвід авіабудування (в Києві, в Харкові), для нас не складе проблем швидко налагодити виробництво. А залучення зарубіжних партнерів дозволить Україні отримати доступ до новітніх технологій та знань.
Нарешті, сумісне виробництво позитивно вплине на політичні відносини між країнами-партнерами та зміцнить подальшу співпрацю в галузі оборони. Взаємна довіра та співпраця у виробництві військової техніки створять фундамент для майбутніх проєктів в різних сферах.
Поки що F/A-259 від чеської компанії Aero Vodochody втілений лише на папері. Але за планом, F/A-259 має стати осучасненим наступником вже існуючої серійної моделі Aero L-159 ALCA. Вперше F/A-259 було представлено у 2018 році на аерокосмічному салоні в британському Фарнборо. Обидва літаки мають ідентичну конструкцію та технічні характеристики, відмінності - лише в електроніці.
F/A-259 отримав декілька базових особливостей, зокрема, повністю цифровізовану кабіну пілота з двома багатофункціональними дисплеями, на які виводиться уся необхідна інформація. Крім того, «відкрита архітектура» бортового обладнання дозволяє замовнику здійснювати будь-які оновлення за власним бажанням. Але найважливішою є опція установки бортової РЛС з фазованою решіткою та нашоломного дисплея, що дозволить пілоту виконувати самостійний пошук повітряних цілей.
Виробники стверджують, що F/A-259 є максимально універсальним учбовим літаком для військових. З одного боку, літак здатний здійснювати зліт та посадку навіть на "польових" аеродромах з ґрунтовими ВПС. Також можлива установка штанги для дозаправки під час польоту, що збільшує бойовий радіус машини та дозволить виконувати складніші місії.
Розуміючи, що F/A-259 - це наступник L-159, то варто відзначити, що сам L-159 має певні технічні характеристики: фюзеляж завдовжки 12,7 метрів і розмах крил 8,7 метрів, максимальна злітна маса до 8 тонн і максимальне бойове навантаження до 2,3 тонн, максимальна швидкість досягає 936 км/год, а бойовий радіус дії становить 790 км. Літаки L-159 стоять на озброєнні Чехії та Іраку.
Літак саме навчально-бойовий, тобто може озброюватись протиповітряними та некерованими ракетами для роботи по наземних цілях, а також керованими та вільнопадаючими бомбами.
Спільне виробництво літаків F/A-259 може стати важливим кроком у розвитку української авіаційної промисловості та зміцненні обороноздатності країни.
Богдан Тузов, Київ
Інфографіка Олександр Шингур