Серцево-судинні захворювання є найпоширенішою причиною передчасної смерті українців - експерти
Про це повідомили учасники експертне обговорення на тему «Результати інформаційної кампанії «Стань на варті свого серця». Чи знають українці, як запобігти серцево-судинним захворюванням?», що відбулось в Укрінформі.
«Саме серцево-судинні захворювання є причиною №1 передчасної смерті українців. Щороку ССЗ забирають життя понад 450 тисяч людей», - поінформувала телеведуча каналу 1+1 Україна, героїня інформаційної кампанії Марічка Падалко.
Водночас фахівчиня із профілактики неінфекціних захворювань Центру громадського здоров'я МОЗ України Наталія Гриб зауважила, що наразі 64% випадків смертей в Україні припадає на серцево-судинні захворювання.
«У воєнний час особливо важливо зберегти кожне людське життя, тому важливо працювати над посиленням політик, покликаних скорочувати поширеність поведінкових факторів ризику. Не менш важливо, щоб громадяни також були обізнаними та відповідальними у ставленні до свого здоров'я, а саме дотримувались здорового способу життя та своєчасно консультувались із сімейним лікарем», - наголосила фахівчиня.
Аби запропонувати цільовій аудиторії здорові моделі поведінки, команда ГО «Життя» розробила серію відеороликів соціальної реклами, які розповідають про ключові поведінкові фактори ризику ССЗ, та розвінчали найпоширеніші міфи про здоров'я серця та судин.
«Реалізація проєкту «Діємо для здоров'я» стала великою інвестицією у зміцнення здоров'я українців. Інформаційна кампанія «Стань па варті свого серця» як компонент проєкту не лише поінформувала про важливі аспекти запобігання серцево-судинним захворюванням, а й посприяла формуванню свідомого та відповідального ставлення до свого способу життя», - підкреслила директорка Благодійного фонду «Здоров'я жінки і планування сім'ї», менеджерка проєкту «Діємо для здоров'я» Галина Майструк.
У межах кампанії також було створено вебресурс з основною інформацією про СС3 і можливістю провести базовий самоконтроль хвороб, плакат та євробуклет для поширення у медичних, освітніх й адміністративних закладах, а також три хвилі публікацій у соціальних мережах.
«Ключові повідомлення інформаційної кампанії «Стань на варті свого серця» спрямовані саме на підвищення обізнаності населення про поведінкові фактори ризику серцево-судинних захворювань - тютюнокуріння, вживання алкоголю, нездорове харчування та недостатня фізична активність. Кампанія «Стань на варті свого серця» допомогла українцям зробити вибір на користь свого здоров'я», - підкреслив виконавчий директор громадської організації «Життя» Дмитро Купира.
У межах кампанії було проведено тренінги для журналістів про висвітлення теми ССЗ у медіа, а також дні здоров'я та медичні профогляди на підприємствах, які активізували увагу громадськості до переходу на здорові моделі поведінки.
Загалом матеріали інформаційної кампанії «Стань на варті свого серця» отримали близько 30 млн переглядів, які включають покази на Youtube, Google, Facebook, Instagram, телебаченні, радіо, у приміщеннях медичних закладів, у вагонах потягів Укрзалізниці та на екранах залізничних вокзалів Києва, Львова, Дніпра, Харкова та Луцька.
Своєю чергою дослідник, координатор проєктів Київського міжнародного інституту соціології Олександр Щербатюк розповів про результати опитування щодо оцінки ефективності матеріалів та каналів комунікації кампанії.
Опитування, яке було проведено у січні - лютому 2024 року, охопило 1052 респондентів віком 35-54 роки із Львівської, Рівненської, Дніпропетровської та Полтавської областей.
«Матеріали кампанії пригадали 13% серед усіх опитаних, тоді як 21% за останні два місяці помічали будь-яку соціальну рекламу про СС3», - поінформував він.
Учасники опитування, які бачили цільові матеріали раніше, найчастіше помічали їх на YouTube (39%), в Instagram (31%), в Facebook (26%), а також на інших сайтах або соціальних мережах.
За словами Щербатюка, опитування продемонструвало, що усі матеріали інформаційної кампанії отримали позитивну оцінку, адже «загалом у середньому 69-79% опитаних позитивно оцінювали їх за зазначеними характеристиками (зрозумілість й новизна, мотивація для роздумів над зміною поведінки)».
«Окрім цього, абсолютна більшість респондентів зрозуміла матеріали як заклик до здорового способу життя та засторогу про те, що нездорові моделі поведінки та залежності шкодять здоров'ю. Найчастіше після перегляду відео і плакату респонденти замислювалися над тим, щоб припинити вживати тютюнові вироби (79%), щоб розказати комусь про ці матеріали (72%) та про те, щоб змінити своє харчування на більш збалансоване (68%)», - підкреслив експерт.
Інформаційну кампанію «Стань на варті свого серця» реалізувала громадська організація «Життя» у партнерстві з Центром громадського здоров'я МОЗ України за фінансування україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров'я».
Мета кампанії - сприяти зниженню поширеності серцево-судинних захворювань в Україні шляхом підвищення обізнаності населення про поведінкові фактори ризику ССЗ.
Кампанія «Стань на варті свого серця» проводилась протягом червня 2023 року - лютого 2024 року у пілотних регіонах - Львівській, Полтавській, Рівненській та Дніпропетровській областях.