Збиватимемо до 95% цілей: як летючий радар SAAB 340 підсилить Україну

Збиватимемо до 95% цілей: як летючий радар SAAB 340 підсилить Україну

Укрінформ
Це справді історичний момент, наголошують експерти, ЗСУ прагнули отримати цей літак від початку незалежності України

Дням Швеція оголосила про найбільший пакет військової допомоги для України на суму $1,3 млрд. Він містить, крім усього іншого, два літаки радіолокаційної розвідки та управління Saab 340 AEW&C (простіша назва – ASC 890), які значно покращать спроможність нашої держави виявляти повітряні, наземні та морські загрози на великих відстанях. Задачі, які вирішує цей літак подібні до тих, які вирішує знаменитий американський AWACS. Хіба що антена локатору у них не обертається на 360 градусів, тож сектор обзору «шведа» залежить від положення літака в просторі. Але, як кажуть спеціалісти, то не є проблемою.  

До слова, країна-агресор РФ літаки такого типу давно має – А-50. ( Три з них ЗСУ знищили – два в повітрі і один в ангарі) Втім, за словами експертів, шведські машини перевершують російські аналоги.

То що можуть ці «пташки», як конкретно вони підсилять нашу обороноздатність – детальніше в матеріалі.

ASC 890: ЩО ВІДОМО ПРО ЦЕЙ ЛІТАК

Що стосується авіаційних комплексів радіолокаційного виявлення та наведення, у звичній термінології використовується абревіатура ДРЛВ, у західній - AWACS.

ASC 890 (Airborne Surveillance and Control) - це бортова бойова платформа управління та повітряного спостереження. Представляє собою літак Saab 340 з довгою антеною радару на «даху». Крім Швеції, вони експлуатуються у Таїланді та Польщі.

Saab 340 оснащений двома турбогвинтовими двигунами General Electric CT7 потужністю 1 800 кінських сил кожен і має такі характеристики:

  • екіпаж – 6 осіб;
  • довжина – 19,73 метра;
  • ширина – 6,7 метра;
  • висота – 6,97 метра;
  • вага порожнього – 10 300 кілограмів;
  • максимальна злітна вага – 13 155 кілограмів;
  • розмах крил – 21,44 метра;
  • максимальна швидкість – від 502 до 524 кілометрів на годину;
  • тривалість безперервного польоту – від 5 до 7 годин.
  • практична стеля  – 7,62 кілометра.

Ціна літака ASC 890 достеменно невідома. Проте минулого року Польща уклала контракт зі Швецією на купівлю двох літаків, вартістю близько 58 мільйонів доларів. Ця вартість включає також і обслуговування. Тобто можна припустити, що приблизна вартість одного такого літака з повним пакетом обслуговування становить 29 мільйонів доларів.

ЧИМ ШВЕДСЬКІ ЛІТАКИ КРАЩІ РОСІЙСЬКИХ А-50

Якщо порівнювати характеристики радарів російських А-50 і вже українських ДРЛВ ASC 890, то вони майже однакові: і ті, й інші дозволяють військовим бачити цілі в середньому на 300 км. Щоправда, варто враховувати, що А-50 набагато старші і більше Росією не виробляються (хоча й були поодинокі спроби їхньої модернізації – той же А-50У), а Швеція модернізує радар до Saab регулярно.

Оглядачі також зазначають, що шведський Saab легший у підйомі, ніж російський А-50, який був створений на основі транспортного Іл-76.

ASC 890 може перебувати в повітрі довше за А-50 окупантів - до 5-7 годин.

ASC 890
ASC 890

Проте головне в літаку дальнього радіолокаційного – саме система виявлення ворожих цілей: радар та антена.

Літак ДРЛВ А-50У, за заявами росіян, нібито здатен виявляти бомбардувальники на відстані 650 кілометрів, винищувачі – за 300 кілометрів, крилаті ракети – за 215 кілометрів. Втім, що б там росіяни не заявляли, після того, як Україна знищила такий літак над Азовським морем, вони бояться застосовувати ці борти.

Натомість ASC 890, згідно із заявлених характеристик може виявляти за сприятливих умов літаки, гелікоптери, ракети, ударні та розвідувальні дрони на відстані до 450 кілометрів.

Ще однією перевагою шведського літака є потенційна можливість інтегрувати його в систему обміну інформацією Link 16, яку використовують багато західних повітряних і наземних систем. F-16, які Україна, ймовірно, отримає вже зовсім скоро, також можуть підключатися до такої системи та отримувати інформацію від радара, що значно покращить їхні бойові можливості.

ВІЙСЬКОВІ ЕКСПЕРТИ: СИТУАЦІЯ В НЕБІ РАДИКАЛЬНО ЗМІНИТЬСЯ, SAAB 340 В ПАРІ З F-16 ЗБИВАТИМЕ 95% ПОВІТРЯНИХ ЦІЛЕЙ

Експерт із питань авіації, провідний науковий співробітник Державного музею авіації Валерій Романенко називає передачу таких літаків революційною подією: «Нарешті ми отримаємо повноцінну європейську протиповітряну оборону, таку як у більшості країн. Ми були з європейських країн єдиною, ну ще Білорусь, але вона під російським ковпаком, яка не мала літаків радіолокаційної розвідки та управління».

Американські літаки AWACS — це основа натівської ППО. Зверху вони бачать усе, а ми до останнього часу, до отримання цих шведських літаків, виявляємо цілі, крилаті ракети, шахеди - лише з наземних радарів.

«Ворожі засоби нападу можуть ховатись за рельєфом місцевості, летіти в долинах річок і ми не можемо гарантувати високого рівня знищення боєприпасів, які летять по наших об’єктах, містах, бо не моніторимо їх безперервно, а бачимо час від часу. Але ця машина радикально змінить ситуацію в повітрі», – каже Романенко.

За словами експерта, використання цих літаків радіолокаційного спостереження дає нам паритет із росіянами.

"Якщо росіяни використовували літаючі радари, і заглядали глибоко на нашу територію, і могли управляти з цих літаків діями своєї авіації й ЗРК, то тепер і ми маємо таку можливість, і не гіршу, ніж у росіян. З отриманням винищувачів F-16, а вони будуть працювати в парі, можливості нашої ППО зростуть по аеродинамічних цілях, гелікоптерах, крилатих ракетах, "шахедах". Ми зможемо збивати понад 95% цілей. Крім балістики, по балістиці вони безпорадні", - зауважив Романенко.

Що стосується роботи з винищувачами F-16…

"Льотчик F-16 не на слух, а на екрані тактичної обстановки бачитиме, до якої цілі прямувати, на яку відстань, яку зброю застосувати і як краще підійти до цілі - використовуючи активні чи пасивні системи. Наприклад, з пасивними до ворожого винищувача можна підкрастися так, що той його й не побачить", - пояснює Валерій Романенко.

Як уже було згадано раніше, дані передаються через тактичну мережу Link 16, яка використовується США та країнами НАТО. Ця комунікаційна, навігаційна та ідентифікаційна система підтримує обмін даними між командуванням, літаками, кораблями та наземними військами на ультрависокій частоті. Умовно кажучи, інформація з Link 16 від літака ASC 890 передається на винищувач, від нього до ракети і - "пішло-поїхало". Такого не можна зробити з українськими МіГами, але це є актуальними для F-16.

 З отриманням винищувачів F-16, які працюватимуть в парі з ASC 890, можливості нашої ППО зростуть по аеродинамічних цілях, гелікоптерах, крилатих ракетах,
З отриманням винищувачів F-16, які працюватимуть в парі з ASC 890, можливості нашої ППО зростуть по аеродинамічних цілях, гелікоптерах, крилатих ракетах, "шахедах"...

Причому цілевказівку здатна прийняти не лише бойова авіація, а практично усе, що завгодно - ракети ATACMS (запускаються з РСЗВ HIMARS, - ред.), авіаційні Storm Shadow, наземні засоби протиповітряної оборони та все ракетне озброєння.

«Шведські AWACS є універсальними машинами. Які дозволяють керувати не лише зенітними комплексами та ППО загалом, а й засобами радіоелектронної боротьби (РЕБ)», - підкреслив Валерій Романенко.

Про важливість цих літаків розповів також військовий оглядач групи «Інформаційний спротив» Олександр Коваленко: «AWACS – бажані для України, оскільки вони посилять ефективність F-16. Річ у тім, що літаки F-16, які будуть передаватися Україні, не останніх модифікацій. Щоб забезпечити ефективне використання в зоні бойових дій, їм необхідна буде підтримка потужного радара».

Українські F-16 не мають на озброєнні такого радара. Тому, щоб максимально корисно використовувати засоби ураження такі як, наприклад, ракети AIM-120 AMRAAM із дальністю ураження об’єктів на відстані до 100 і понад 100 км, їм потрібна підтримка.

«Радіус дії ASC-890, залежно від обладнання, яке було встановлено, може становити до 500 км. Це дасть змогу використовувати їх, наприклад, у повітряному просторі на Заході або в центральній частині України для підтримки дій F-16 на Сході України», - додав експерт.

За його словами, коли говорилося про передачу F-16 для України, то дуже часто поставало складне питання, а саме – як ці літаки будуть використовуватися: «Тому що на Півдні, у повітряному просторі Румунії, курсував би американський AWACS, або, наприклад, над Болгарією, або в повітряному просторі над нейтральними водами Чорного моря, можливо, навіть, у повітряному просторі Молдови. Звідти AWACS допомагав би працювати F-16 у Криму, у Херсонській області, у Приазов’ї. А як забезпечити таку допомогу на Сході України? Американський літак мав би для цього залітати в повітряний простір України, а це зробити неможливо. Отже, відтепер Україна матиме літаки ASC-890, які значно підвищать ефективність F-16 на Сході України, нададуть можливість ЗСУ саме там завдавати удару як по повітряних, так і по сухопутних цілях», — зазначив Олександр Коваленко.

А це – Михайло Самусь, директор New Geopolitics Research Network: «Від цього (передачі Україні ASC-890, - Ред.) виграють, звісно, не лише Повітряні сили. Тобто цілевказання на 500 кілометрів в реальному масштабі часу буде корисно для ЗСУ загалом— для наших Ракетних сил, для авіації, для зенітно-ракетних комплексів…».

Експерт наголошує, що це радіолокаційна розвідка дуже високого класу, яка не у всіх є: «Я думаю, це дуже погана новина для росіян. Вони завжди тримали свою перевагу над нами за рахунок літаків А-50 і відповідних можливостей авіації, ракетних сил. Ми наближаємося до того, щоб вийти на паритет».

Звісно, буде багато залежати від наших партнерів, чи зможемо ми це витримувати саме в ресурсному плані, але факт є фактом — це прорив з погляду забезпечення бойових спроможностей Збройних сил України на багатьох рівнях.

«І це суттєво підвищить ефективність і F-16 не просто як платформи, а як високоточного, високотехнічного інструменту, який отримає одразу набагато більше інформації і по цілевказанням, і для використання будь-якої зброї. Політичне рішення щодо використання поза територією України західної зброї буде лягати якраз в ту саму «лузу», - підкреслив Михайло Самусь.

До слова, уже понад 10 країн дозволили бити їх зброєю по території РФ. Зокрема, і важковаговики – Велика Британія, Франція, а також США і Німеччина. Останні дві, правда, дозволили з «певними обмеженнями» – лише по прикордонню, а також, у випадку зі Штатами, без ударів ракетами ATACMS. Нічого, крига потроху скресає…

Та повернімося до ASC-890, адже варто звернути увагу на ще один важливий момент. За словами військового експерта, генерал-лейтенанта у відставці Ігоря Романенка, ці літаки розширять наші можливості й на морі: «Чорноморський флот Росії вже дещо посунутий з акваторії. Треба й надалі пригнічувати спроможність росіян – морську, повітряну та загалом в Криму».

А тепер найголовніше питання – коли ми отримаємо ці літаки?

Терміни впираються у те, наскільки швидко можна підготувати персонал. Літак Saab 340 не є якоюсь новинкою для України. Цивільні версії використовувалися, наприклад, авіакомпанією «Мотор Січ», зазначає Валерій Романенко.

«Анонс передачі ASC 890 від Швеції означає початок підготовки до таких постачань. Льотчиків для них можна підготувати приблизно за 2-3 місяці, тому що у нас багато пілотів, які літали на Saab 340. Щодо операційного екіпажу, офіцерів бойового управління, напевно, достатньо перевчити операторів наземних систем. Це може зайняти 3-4 місяці», - резюмував авіаексперт.  

Мирослав Ліскович. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-