Тарас Дзюба, полковник
Якщо ми самі не будемо розколювати наше суспільство – нічого у ворога не вийде
11.02.2025 20:02
Тарас Дзюба, полковник
Якщо ми самі не будемо розколювати наше суспільство – нічого у ворога не вийде
11.02.2025 20:02

З початком нової фази війни в лютому 2022 року українці частіше почали зазнавати агресивного впливу російських ІПСО. Окрім запеклих боїв на фронті та повітряних ударів по цивільній інфраструктурі, Україна зазнає постійних атак від Росії й в інформаційному просторі.

Фейкові новини, інформаційні вкиди та маніпулювання на одних українців діють як щеплення й посилюють імунітет. Інших, на жаль, ворожі ІПСО ще продовжують інфікувати та підштовхувати до деструктивних, іноді й фактично злочинних дій. Може, таких і не надто багато, але вони впадають у вічі, погіршують морально-психологічний стан суспільства. 

До чого вдаються росіяни, аби «промивати мізки» українцям та громадянам інших держав, в інтерв’ю Укрінформу розповідає головний спеціаліст Управління комунікацій Командування Сухопутних військ ЗСУ, полковник Тарас Дзюба.

- Тарасе Михайловичу, нині ворог особливо активно застосовує інформаційно-психологічні спецоперації. Їх мета – вплинути на емоції й поведінку людей, змушуючи їх думати, а іноді й діяти так, як потрібно агресору. Наскільки адекватно нині Україна реагує на цей виклик?

- Що таке ІПСО? Інформаційно-психологічна операція – це сплановані дії з поширення інформації на аудиторію задля досягнення певної цілі, впливу на емоції, критичне мислення, почуття та дії цільової групи людей. Отже, це система, комплекс заходів, об’єднаних однією метою та спільним планом. Для реалізації цього комплексу заходів закладаються визначені ресурси і ця робота триває протягом певного часу. Мета ІПСО або досягається, або приймається рішення про її припинення і зосередження на чомусь іншому.

Далі варто наголосити – ці операції не проводяться просто так. Вони завжди супроводжують, допомагають реалізовувати конкретну державну політику або ті чи інші її силові операції.

Залежно від того, як змінювалися у ворога підходи до збройної агресії, відповідно й змінювалися російські інформаційні операції. Пригадуючи лютий 2022 року – нас взагалі як об’єкти таких ІПСО вони не розглядали. Зусилля агресора були націлені виключно на світову спільноту. Це була їхня помилка, якою Україна, а точніше українська спільнота, скористалася більш ніж адекватно.

У перші пів року масштабної війни українці продемонстрували консолідованість суспільства і стійкість до інформаційних вкидів. Росія прорахувалася як у плані «Кієв за трі дня!», так і у своїх розрахунках психологічно впливати на українців за розробленим заздалегідь планом.

НАЙБІЛЬШІ УРАЖЕННЯ ВОРОГОВІ ЗАВДАЛИ СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ FACEBOOK ТА INSTAGRAM

- Чому, на вашу думку, у них на початку Великої війни пішло поза планом?

- Перед початком будь-якої інформаційної операції проводиться аналіз інформаційного середовища, тобто визначаються всі суб’єкти та об’єкти, що взаємодіють в інфопросторі та детальний аналіз цільових аудиторій.

Оцінка цільових аудиторій не була ними проведена належним чином, з квітами ніхто їх не зустрічав, не була проведена і оцінка інфосередовища. Вони зіткнулися з тим, що перших три-чотири місяці їм довелося самим захищатися у власному інформаційному просторі.

Чому захищатися? Ніхто не очікував з нашого боку того, що я називаю інформаційним поривом. Масові матеріали на кшталт транслювання реальних втрат агресора, знищення чи захоплення його техніки, змусила окупантів сильно коригувати свої дії. За тих пів року росіяни зазнали чимало поразок від України в інформаційній війні.

Не спрацювали відверті фейки про втечу керівництва України, повністю знищені українські Повітряні сили чи ППО, масову здачу в полон військових ЗСУ, лояльність до окупаційних військ населення чи інформаційний шум щодо пошуку міток на нашій території для коригування обстрілів.

Вони були не готові – простір їх не був закритий. Найбільші ураження завдали ворогові соціальні мережі Facebook та Instagram. Згодом вони просто заборонили в Росії їх використання, повністю заблокували роботу цих сервісів. Згодом ця доля не оминула і популярний відеохостинг YouTube.

З ЛІТА 2022 РОКУ РОСІЙСЬКІ ІПСО ОБРАЛИ СВОЇМ ОБ’ЄКТОМ НАШИХ ВІЙСЬКОВИХ

- Як змінювався характер російських ІПСО проти України за три роки Великої війни?

- З літа 2022 року вони обрали своїм об’єктом наших військових. Коли дещо стабілізувалася лінія фронту, ворог відступив від Києва, у нашому інфопросторі почали масово з’являтися різного формату матеріали про скарги українських військових на забезпечення, поганих командирів, заклики до залишення своїх позицій тощо. Згодом ІПСО ворога повністю відповідали загальнодержавним російським закликам і замислам військових операцій, що вони намагалися реалізувати на фронті.

А з літа 2024 року окупанти почали працювати за класичними схемами. Варто підкреслити: у них є своя школа психологічної війни, є багато спеціалізованих інституцій, які цим опікуються. Плюс величезна кількість інформаційних ресурсів, що функціонують по всьому світу та «зарядженні» до використання.

- Які інформаційні кампанії ворога нині мають найбільший ефект і чому? Що можна і треба їм протиставляти?

- Найбільш помітною інформаційною операцією агресора поточного періоду можна назвати дискредитацію мобілізації в Україні. Те, що робить ворог тут можна до підручників вписувати, реалізується фахово... На жаль, тут росіяни правильно оцінили і цільову аудиторію, і наше інфосередовище. А ще вони вчасно використовують інформаційні посили, які їм «дарує» сама Україна. Й вигадувати нічого не треба! Просто масштабувати ці «подарунки» і розкидати по наявних ресурсах.

Не припиняються ІПСО, націлені на обмеження чи призупинення нам партнерської допомоги: про «тотальну корупцію» в Україні, про нашу неготовність до вступу в ЄС, про небажання України йти на мирні переговори, коли Росія їх так прагне. Звісно, нашому ворогу особливо цікавими є конфлікти у вищому військово-політичному керівництві держави.

Багато з перелічених кампаній не приносять росіянам очікуваних результатів, адже їхні злочини в Україні у прямому ефірі бачить весь світ.

НЕ МЕНШ ЯК 1 МЛРД ЄВРО ЩОРОКУ, ПОЧИНАЮЧИ З 2014-ГО, РФ ВИДІЛЯЄ НА РОЗВИТОК ПІДРОЗДІЛІВ СВОЇХ ЗМІ

- Як би можна було оцінити «імунітет» українського суспільства від таких дій ворога? Наскільки ми нині віддалилися від пасіонарного пориву 2022 року? На чому треба робити акцент в нашій роботі зараз?

- Відповідь тут дуже складна. Нам все вдається з медіаграмотністю, з можливістю протидіяти або стійко переносити російські інформаційні впливи, доки це не починає стосуватися кожної людини конкретно.

Якщо комусь не обов’язково йти до Сил оборони України за мобілізацією, то й російське ІПСО просто зникає, як роса на сонці. Тільки-но повістка в руки і треба самому йти до ТЦК – це вже працює інакше, тут вже вмикаються ті речі – «а можливо не треба», «щось тут не правильно», «все не так просто». І починається пошук відповіді, яку вже закладено ворогом.

Що ми можемо зробити на противагу – відповісти непросто. Тому що росіяни по всьому світу працюють через свої ЗМІ, через грантові проєкти того ж «руского міра». Нам відомо, що не менш як 1 мільярд євро щороку ворог з 2014-го виділяє на розвиток підрозділів своїх засобів масової інформації. Зауважу! Не на інформаційне супроводження, а саме на розвиток розгалуженої державної медійної інфраструктури (не варто забувати і за приватні російські ЗМІ, які також працюють із державними в унісон!).

Тут допомога через усвідомлення наших партнерів важливості цієї проблеми не буде зайвою. Адже всі мають розуміти – РФ своїм «профільним» фахівцям дозволила все, вони спокійно нехтують будь-якими правилами, працюючи практично в кожній країні світу. Росія прагне створити альтернативну інформаційну реальність і нав'язати її цивілізованому світу. У такій реальності важко відрізнити правду від неправди.

ЩОДНЯ ПРЕДСТАВНИКИ ТЦК ОПОВІЩАЮТЬ БЛИЗЬКО 10 000 ЛЮДЕЙ, КОНФЛІКТІВ ЗА ЇХНЬОЮ УЧАСТЮ ФІКСУЄТЬСЯ ВСЬОГО ВІД 2 ДО 5

- Повернімося до російського ІПСО з дискредитації мобілізації в Україні, яка не припиняється й досі, провокуючи по наростаючій болючі імпульси. В чому вбачаються причини її «успішності» та що потрібно робити аби виправити ситуацію?

- Цю ІПСО умовно можна назвати «інформаційна кампанія «ухилянт». Росіянам вдалося певною мірою демонізувати образ ТЦК, створити «лякалку» для українців. РФ використала оцінку суспільно-політичної ситуації, втому від війни на фоні втрат, які в України справді є. Разом з інформаційною операцією це дало певний ефект.

Управління комунікацій Командування Сухопутних військ ЗСУ провело дослідження про те, як іде спроба зриву мобілізації. У нас зараз найвищий рівень довіри до ЗСУ і найнижчий – до ТЦК, які теж у складі ЗСУ. Згідно з реальною статистикою, щодня представники територіальних центрів комплектування оповіщають близько 10 000 людей. А конфліктних ситуацій за їхньою участю, які можуть представляти інтерес для органів правосуддя виникає всього від 2 до 5! Де-факто маємо далеко не критичну обстановку. Але ж інформаційне масштабування, що підтримується агресором робить свою справу.

Розбираючись із джерелами інформаційних вкидів, зокрема провокативних відео по ТЦК, ми з’ясували, що 75% усіх каналів мережі мають російську та білоруську прописку. Найбільш дієвими інструментами в руках країни-агресора щодо публічного розхитування теми мобілізації в Україні стали телеграм-канали та сервіси ТікТок.

Росіяни активно підтримують, в тому числі й фінансово, замовлення і поширення вигідної їм інформації, маніпулюють фактами, спотворюючи реальний стан речей. Як відповідати? Українці мають бути усвідомленими. Якщо ми самі не будемо розколювати наше суспільство – нічого у ворога не вийде.

ВОРОГ АКТИВНО ВИКОРИСТОВУЄ САМЕ УКРАЇНСЬКУ ПОВІСТКУ

- За якими ще напрямками ІПСО росіяни досягають своїх цілей? Яких рішень та дій бракує українській владі, суспільству, аби цьому належно протидіяти?

- Російські ІПСО максимально використовують матеріал, який стосується реальної ситуації. Однак, вирізняє спецоперацію те, які висновки із проблеми нав'язуються. Настрої, які масштабуються націлені на породження зневіри – «все пропало», «нікому не можна довіряти», «влада злочинна» і тому подібне.

Росіяни уважно моніторять інформаційний простір і виявляють ті чи інші настрої відповідних цільових аудиторій. Певні настрої, якщо вони навіть поодинокі, але на переконання іпсошників перспективні, згодом масштабуються вже на більшу аудиторію.

Ворог активно використовує саме українську повістку, вишукуючи реальні ситуації, помилки, недоліки, непорозуміння, конфлікти – роздмухує та масштабує все, що можна використати проти України.

Коли народний депутат на своїй сторінці щось пише про Головнокомандувача ЗСУ чи звинувачує у чомусь представників ТЦК, то це ж наш народний депутат. Це не російський вкид. Але Росія це вдало використовує. Вони просто шматками рвуть на цитати деякі статті в наших і в закордонних ЗМІ, самим навіть не треба нічого вигадувати.

Україні звичайно ж бракує ресурсу, певних управлінських рішень, однак якщо кожен, хто працює на державу буде нести відповідальність за своє слово і діло, ворогу буде значно складніше нас дезорієнтувати та розколоти. Від нас багато що залежить. Маємо не дати себе фрагментувати, адже це питання виживання.

Микола Зорик, Київ

Фото з відкритих джерел

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-