Гарний Учень – це подарунок долі, достоту як і гарний Учитель
- Скажіть, Тарасе – а учні у вас є?
- Так, це переважно, дорослі люди. Вони самі попросилися в науку. Я показую їм способи гри, навчаю різних нюансів, висловлюю побажання... А далі – все залежить від них!.. Проте, поки що не можу сказати, що маю Учня. Розумієте, справжні стосунки Учня і Вчителя особливі!.. Колись у мене склався афористичний віршик: «Всі ми на нашій Землі один одному учні і вчителі!» Гарний Учень – це подарунок долі, достоту як і гарний Учитель. Тому кажу, що до справжнього Учня я ще не доріс... Є просто люди, які хочуть опанувати бандуру.
Я ж своїми вчителями вважаю св. п. Миколу Будника і Григорія Верету. До Григорія Верети (хоч пройшло вже більше 20 років, як я в нього навчався), - я час від часу подзвонюю, ми спілкуємося, я питаю поради, пропоную допомогу, тобто, він у моїй душі залишається Вчителем. Це свого роду стосунки як між батьками і дітьми, це має бути щось більше, ніж просто: прийшов, за урок заплатив, а далі – "до побачення", і пішов своєю дорогою...
- Цікаво спитати про вашого сина, Святослава, який також уже відомий бандурист, співає на фестивалях, концертах… Сина ви вчили грати? Його теперішній мистецький прояв – також від батька?
- Так, і то є цілком логічно. Знаєте, це як коли у циркача діти теж виростають, а потім і самі виступають під куполом цирку. Звісно, що не маючи прикладу, науки і досвіду батька, він сам по собі цього не досягнув би. Але я й не можу сказати, що просто навчав його лише грати на бандурі... Тут ціла сукупність факторів. І почалося все ще задовго до того, як він народився... Спочатку я собі його ВИМРІЯВ бандуристом... Тоді, маленькому, поступово співав козацьких, гайдамацьких, повстанських, і, звісно, колискових та інших народних пісень. Вчив любові до рідної віри, історії, казок, книжок, і т. д. А пізніше, коли син підріс – це були походи, фестивалі, концерти, де він перебував в українському середовищі… Ну, а власне, виступати з бандурою Святослав почав із 6-ти років – коли опанував на моєму інструменті пісню «Ой, на горі, на могилі».
НЕ МОЖНА КАЗАТИ, ЩО ЕЛЕКТРИЧНА БАНДУРА КРАЩА ЗА СТАРОСВІТСЬКУ!
- Ви граєте на старосвітській бандурі, а зараз із цим інструментом експериментують – от різні там електричні навіть бандури виникають…
- Я до цього ставлюся спокійно, це ознака часу. Але не люблю, коли беруться протиставляти і казати, що ось це краще, сучасніше, молодіжніше, а те – застаріле... Мовляв, якщо звучить "Боні М" на бандурі, – це ультрасучасно, а традиційна дума – то вже щось другосортне і нецікаве. Не треба порівнювати, протиставляти. Просто кожен займає свою нішу. Є і там, і там свої слухачі, хтось не сприймає того, хтось не сприймає іншого, але казати, що щось краще, сучасніше – неправильно.
- Але щодо традиційного бандурництва та кобзарювання – воно ж ніколи не матиме у масовому суспільстві належного місця без оцих загравань із осучасненням, чи не так?
- Гадаю, традиція рідко дозволяла кобзарям експериментувати. Був чіткий репертуар, який виконували братчики в цехах. Зараз також є люди, які вважають, що має бути тільки ось канон, і ніхто не повинен виходити за його межі. А якщо взяти приблизно ту межу – до 1930-х років, допоки ще кобзарі якось у живій традиції проіснували і щось виконували, то вони щось намагалися, в тому числі й творити. Але потім ця традиція була перервана. І на мою думку, ми зараз повинні з повагою ставлячись до минулого, до того, що було в традиції та репертуарі, паралельно з тим щось і долучати нове на традиційній основі. Комусь це імпонує, комусь ні, але я вважаю, що таким чином бажано рухатися. І як мені душа підказує, так я і втілюю це власним прикладом. Мені цікаво виконувати такі пісні, які ніхто не виконує, щоб постійно доносити до слухача щось нове.
У нашому кобзарському цеху в основному еталоном є те, що виконував Григорій Кирилович Ткаченко, трошечки з того, що хтось опанував із тих записів, транскрипцію яких свого часу зробив Філарет Колеса чи Климент Квітка, із записів на валиках. А я вважаю, що вся історія визвольної боротьби в Україні (чи от, наприклад на Закарпатті в 39-му), – вона має бути також оспівана. І в тому числі пісні про Голодомори, Крути, репресії, УПА, сучасну антимосковську війну і т. ін. я вважаю, також повинні бути в кобзарському репертуарі. Хто ж понесе далі ці пісні, якщо їх зараз не співати?
ОБЛИЧЧЯ ВОРОГА НЕ МІНЯЛОСЯ ВЖЕ СТОЛІТТЯМИ
- Левова частка ваших пісень – про воїнів, героїв минулого. От, до прикладу, про холодноярських отаманів. Чому почали їх співати?
- Мене бентежило, що ці пісні не звучать на широкий загал. Я почав їх відшукувати, вивчати, старався записати якомога довші варіанти текстів, до деяких доточував музику... І попри те, що вони досі не стали надбанням для широкого загалу, я продовжую їх відшукувати. Буквально по крупинках. Наприклад, пісню про Голодомор, яку створив кобзар Михайло Башловка, відшукав так: через телефонний довідник вийшов на його внука та дочку. Познайомився. Вони дали мені копію його записів 60-х років, зроблені в домашніх умовах на бобінний магнітофон. А там віднайшов уже й пісню.