Як шістдесятник Борис Плаксій у Кам’янці перемагає Пушкіна

Як шістдесятник Борис Плаксій у Кам’янці перемагає Пушкіна

Укрінформ
У місті Кам’янка на Черкащині з віддаленої частини парку у доступнішу перенесли дерев’яні скульптури Бориса Плаксія -  шістдесятника, який зазнавав гонінь радянської влади.

А після поновлення Незалежності України отримав звання лауреата Шевченківської премії (2007 року) за понад сто високохудожніх портретів борців за незалежність України, які виставлялися неодноразово у різних галереях.

Борис Плаксій (1937-2012) — уродженець сусідньої Сміли, живописець, монументаліст, скульптор, портретист, ілюстратор, графік, який створив понад тисячу робіт. У другій половині 1960-х він був одним із найпопулярніших і найперспективніших молодих українських художників. 

«Ми працюємо втрьох. Знайомтесь: художники Віктор Зарецький, Борис Плаксій і я, — писала лідерка українських шістдесятників Алла Горська в листі до художника Любослава Гуцалюка. — Останнім часом ми зробили в Києві два ресторани — «Полтава» та «Вітряк». Вони мають етнографічно-модерний характер… Тобто, ці споруди між минулим і сучасним. Ближче до минулого. В наших роботах ми прагнули сучасності в кольорах, пластиці, композиції. А головне — хотіли подивитися на світ як Світовид, на всі чотири боки. Може, на два і вийшло».

Частину робіт Бориса Плаксія у радянські часи вибраковували на етапі задумів. Бо він був одним із тих, хто 1968 року підписав колективний протест проти свавілля радянської влади, відомий як «Лист-протест 139-ти», де йшлося про загрозу відродження сталінізму. З художників, котрі, після «обробки» КДБ, від своїх підписів не відмовилися, були Алла Горська (яку вбили 28 листопада 1970 року) та Борис Плаксій.

Борис Плаксій – студент Київського художнього інституту. 1963-1964 р.
Борис Плаксій – студент Київського художнього інституту. 1963-1964 р.

Було знищено виконаний 1970 року розпис площею близько 90 квадратних метрів Бориса Плаксія у київському кафе «Хрещатий Яр» — бо зобразив історію від  часів Київської Русі до епохи опальних Володимира Симоненка, Івана Дзюби та Івана Драча. Художника змусили тоді звільнитися з роботи в Київському монументально-декоративному комбінаті Худфонду СРСР. 

«Cкульптури з дуба з сусідньої Тимошівки для Кам’янського парку Борис Плаксій створював у 1989-1990 роках», - констатує Олександр Мушта, завідувач одного з музеїв Кам’янського історико-культурного заповідника. 

Усього залишилося у Кам’янському парку 17 дерев’яних скульптур шістдесятника. Перенесли 15, бо дві вже зазнали великої руйнації від перебування понад три десятки років на відкритому просторі, періодично під дощами і снігами.

Серед дерев’яних зображень – досконалі чотири жіночі образи «Пори року: весна, літо, осінь і зима»  й шевченківська Катерина з немовлям.  Скульптура з назвою «Козацька пісня»  та фантасмагорія автора - колода для сидіння - вирізняються тим, що є горизонтальними. Хоча, зрозуміло, що в ті роки довелося ще створити і казкових героїв.

- За переказами, - розповідає Олександр Мушта, - одна зі скульптур - «Прометей» — це образ власне художника, який намагається вирватися з догм тоталітарного радянського суспільства і кайданів соцреалізму, що не давав упродовж багатьох років втілювати його творчу фантазію. 

Про необхідність реставрації дерев’яних скульптур Бориса Плаксія, які збереглися у Кам’янці, науковці заговорили ще кілька років тому. На початку червня нинішнього року у Кам’янському історико-культурному заповіднику провели науково-практичну нараду щодо перенесення збереженого творчого спадку шістдесятника. Відбулася вона після того, як міська влада ухвалила відповідне рішення. 

Довелося в деяких скульптурах відрізати трухляві частини зверху і знизу. Тому нині вони різної висоти. Зокрема, «Пори року». Обробку для кращого подальшого зберігання робили власними силами.

Віднедавна скульптури розміщені у  парковій зоні на початку алеї, що веде до Тясминського каньйону. Нову туристичну локацію назвали Алеєю скульптур Бориса Плаксія. 

Нагадаємо, Кам’янка Черкаської області – у XVII столітті сотенне місто Чигиринського полку - знаходиться неподалік великого лісового урочища Холодний Яр, яке кілька десятиліть у ХХ столітті слугувало українцям місцем спочатку активного, а пізніше поодинокого супротиву окупаційній радянській владі. Ще у першій половині 1970-х у радянських органах КДБ були відповідальні за навколохолодноярські території, котрі слідкували, щоби місцеве населення «неухильно слідувало» курсом орієнтації на тоталітарну москву.

У лютому 1937 року, особливо репресивного для України з боку радянської влади, була видана постанова про заснування у Кам’янці музею російського  поета Олександра Пушкіна. Приурочили це до 100-річчя від дня його смерті. Уже через три роки, коли святкували інший 100-річний ювілей — Петра Чайковського, заклад, який «розширили» відділом композитора, дістав назву «Музей О.С. Пушкіна і П.І. Чайковського». 

Обидва митці бували в місті. Але за ширмою цих вшанувань однозначно стояли ідеологічні прагнення насаджувати визнаних радянською москвою постатей, які могли б «гартувати єдиний народ» на волелюбних територіях, де раніше вирували Гайдамаччина і Холодноярські повстання за незалежність України. 

На центральній алеї розкішного великого парку Кам’янки (який і досі з назвою декабристів, хоча закладали його польські князі Любомирські) височить скульптурна композиція «Декабристи в Кам’янці». Її встановили перед святкуванням 150-ліття декабристського повстання наприкінці 1975 року. 

Перейменування парку чомусь для місцевої влади досі ще «не на часі». Говорили навіть про проведення з цього питання місцевого референдуму. Але загалом це компетенція Черкаської обласної влади. Навіть процес перейменування вулиць у Кам’янці затягується. 

Тож української історії без «російської величі» в місті на Черкащині тривалий час було дуже-дуже мало. У 1995 році було створено Кам’янський державний історико-культурний заповідник. Утім навіть після повномасштабного вторгнення  росії на наші території у нинішньому, 2022 році, з Кам’янки ще лунали голоси, мовляв, місту вкрай необхідно зберігати музей російських митців Пушкіна і Чайковського, що їх країна-агресор маніпулятивно використовує упродовж десятиліть для активного нав’язування російської культури в Україні. 

Тому дуже важливим для Кам’янки є збереження української історії. 

Ось-ось очікують на імплементацію рішення про офіційне перейменування музею Пушкіна і Чайковського на «Меморіальний музей Зелений будиночок». Подання про це управління культури та охорони культурної спадщини Черкаської облдержадміністрації зробило ще на початку травня.

Валентина Самченко

Фото з сайту archive-uu.com 

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-