Кінолипень: Винахід кінця світу, загибель «Боїнга», неоязичницький жертовник
З 6 липня
Плетений чоловік / The Wicker Man
В ознаменування п'ятдесятиріччя зо дня виходу одного з найбільш значущих зразків жанру горор - і одного з найкращих фільмів британської кінематографії, - в прокат виходить його відреставрована версія з кількома відновленими сценами, чию втрату на монтажному столі оплакував сер Крістофер Лі, видатний виконавець, без якого неможливо уявити британську кіноготику (як без лорда Саммерайла з «Плетеного чоловіка» неможливо уявити фільмографію самого Лі, який втілив графа Дракулу, мумію Імхотепа та чудовисько Франкенштейна).
Дія напрочуд красивого фільму Робіна Харді розгортається у буколічному світі шотландських землеробів, які поклоняються своїм божествам. На острів, населений цими прихильниками старих культів, прибуває офіцер поліції, щоб розслідувати зникнення дитини. Стрижнем оповіді стає конфлікт між волелюбними остров'янами, що не визнають над собою владу корони і англіканської церкви та при цьому є бранцями стародавніх вірувань, і чужинцем, який без будь-якої поваги вламується у чужий монастир, мужнім воїном Христовим, негнучким і не дуже кмітливим, проте безстрашним і беззавітно відданим своєму обов'язку. Нечасто зустрічаються твори, у яких настільки переконливо виражена ідея того, що чарівна, приваблива форма Зла анітрохи не змінює його сутності.
Віддаючи належне чудовому акторському складу та роботі художників, слід зазначити, що своїм успіхом фільм значною мірою завдячує музичному супроводу, написаному американським композитором Полом Джованні з використанням фольклорних мотивів та класичних віршів, як народних, так і створених знаменитими поетами, серед яких виділяється, звичайно, Роберт Бернс, чий хрестоматійний портрет можна побачити в одній зі сцен фільму.
З 20 липня
Залізні метелики
Нова робота Романа Любого, автора однієї з найбільш значних стрічок про російсько-українську війну «Зошит війни», присвячена розслідуванню причин катастрофи малайзійського авіалайнера. Оповідь сплітається з найрізноманітніших матеріалів на кшталт ролика радянських часів, що оспівує бойові якості комплексу «Бук», перехоплених переговорів сепаратистів і російських військових, записів з камер, що зняли пересування «Бука» до місця розташування денеерівських бойовиків, які здійснили роковий запуск, виступів слідчих і представників міжнародного трибуналу. Вагомим елементом тут є репортажі російських пропагандистів, чия брехня навіть не потребує серйозного аналітичного розбору - досить пустити одне за одним висловлювання спікерів «міністерства правди» РФ, які намагаються пристосуватися до нової інформації про розслідування і викривають один одного суперечливістю своїх аргументів. Особливо виразним виявляється інтерв'ю з одним із родичів жертв, який у поданні російських «журналістів» висловлює сумнів у версії міжнародної групи слідчих, проте, як випливає з повної версії його виступу, насправді переконаний у винності уряду РФ і вимагає піддати країну-агресора жорстким санкціям.
Менш вдалим є рішення включити у фільм театралізовані перфоманси, які нічого не додають до розуміння теми і при цьому ніби розріджують документальний матеріал.
«Залізні метелики» отримали головний приз правозахисного конкурсу «RIGHTS NOW!» кінофестиваля Docudays UA.
Оппенгеймер / Oppenheimer
У наші дні, коли настільки драматичним чином похитнулася віра у здатність ядерної зброї запобігти масштабному воєнному катаклізму самою можливістю його застосування - і віра в те, що до його застосування не дійде за жодних обставин, - Крістофер Нолан пропонує розібратися в мотивах і переконаннях тих, хто колись використав свій науковий геній для створення найдосконалішої зброї знищення в історії цивілізації. Творчі звершення та душевні метання Роберта Оппенгеймера (Кілліан Мерфі) розкриваються під час роботи вченого над Мангеттенським проектом, у взаємодії з найвизначнішими представниками наукового, військового та політичного істеблішменту.
Основою фільму стала книга Кая Берда і Мартіна Дж. Шервіна, яка отримала Пулітцерівську премію, «Оппенгеймер. Тріумф і трагедія Американського Прометея», у чиїй назві бачиться алюзія на класичний роман про фатальну самовпевненість вченого, переконаного у своїй здатності ощасливити людство винаходом, який він не в змозі контролювати- «Франкенштейн, або Сучасний Прометей» Мері Шеллі.
З 27 липня
Тиха дівчинка / An Cailín Ciúin
Деякі фільми і книги, начебто присвячені цілком пересічній проблематиці та такі, що не виокремлюються яскравими сюжетними поворотами, мають таку художню виразність, що ніби змушують аудиторію забути про свій читацький і глядацький досвід, про незліченні твори на схожі теми. Це можна сказати про стрічку Колма Байріда «Тиха дівчинка», поетичну та пронизливу оповідь про дівчинку з багатодітної та небагатої родини, яку батьки відправляють на літо до ферми далеких родичів, похилої подружньої пари. І якщо батьки героїні радіють, що змогли хоч на кілька місяців позбавитися «зайвого рота», для бездітних фермерів її поява служить втіхою у горі, що багато років тяжіє над їхнім існуванням, для неї самої це виявляється віднайденням справжньої родини, несподіваною і щасливою можливістю отримати уявлення про любов та турботу. І для всіх персонажів стрічки літо проходить надто швидко.
«Тиха дівчинка» стала першою картиною ірландською мовою, яка отримала номінацію на «Оскар» у категорії «Найкращий міжнародний фільм»; серед більш ніж двох дюжин її нагород- Гран-прі програми «Generation Kplus» Берлінського кінофестивалю та приз за кращу операторську роботу Європейської кіноакадемії. Літературне першоджерело фільму, повість ірландської письменниці Клер Кіґан «Прийомна», знайома і нашим читачам- у 2015-му році вона була випущена окремим виданням під назвою «Виховання».
Неймовірна подорож на Північний полюс / Titina
Твори мистецтва здатні не лише підливати олію у вогонь національних образ, а й сприяти примиренню. Як відомо, співпраця видатного полярного дослідника Рауля Амундсена та авіаконструктора Умберто Нобіле, що створив за пропозицією Амундсена дирижабль для подорожі на Північний полюс, змінилася суперництвом, яке, у свою чергу, обернулося сваркою такої напруги, що це ускладнило відносини Норвегії та Італії. Цей чи не найвідоміший конфлікт в історії полярних досліджень (розв’язка якого була настільки трагічною та героїчною водночас) норвезька постановниця-аніматор Кайса Несс використовує для створення орієнтованої на сімейну аудиторію оповіді про доблесних і самовідданих людей, чиї амбіції та сварки є побічним ефектом захопленості своєю справою. При цьому на авансцені сюжету в найдорожчій анімаційній стрічці в норвезькому кінематографі виступає італієць Нобіле, точніше, навіть не він, а його улюблений собака Тітіна, що подібно до всіх улюбленців мужньо поділяє тяготи та небезпеки життя свого власника.
Прем'єра стрічки відбудеться у рамках конкурсної програми «Чілдрен кінофесту».
Батько
Популярний актор Олександр Кобзар для свого режисерського дебюту обрав одну із вічних для мистецтва тем – взаємини батьків та дітей. Хоча сценарій написаний Симором Гласенком, автором драматургічної основи до кількох серіалів, за словами Кобзара, частково він передав у своєму фільмі, в якому сам виконав головну роль, власний досвід спілкування з батьком. Картина, знята до Вторгнення в Бердянську та інших містах Запорізької області, нині окупованих росіянами, розповідає про людину, яка повернулася до рідних країв після більш ніж двадцятирічної відсутності. Він прагне ніби заново віднайти зв'язок зі звичним оточенням, проте це неможливо без прояснення причин розладу з батьком, який нещодавно помер і, здається, після смерті раптом виявився набагато дорожчим і важливішим для героя.
Прем'єра фільму відбулася у рамках кінофестивалю Миколайчук Open.
Фестивалі місяця
Стартувала безкоштовна реєстрація (https://childrenkinofest.com/ua/schedule/) на сеанси Десятого фестивалю мистецтва кіно для дітей та підлітків «Чілдрен Кінофест», що проходитиме з 30-го червня по 9-е липня у Вінниці, Дніпрі, Житомирі, Києві, Луцьку, Львові, Одесі, Полтаві, Хмельницькому та Чернігові. До конкурсної програми увійшли сім картин, серед яких- вищезгадана «Неймовірна подорож на Північний полюс»; «Душа команди» Роберто Буесо про взаємини вихованців інтернату та нової наставниці-черниці, яка завойовує серця юних бешкетників не лише добросердям та терпінням, а й увагою до їхніх футбольних талантів; анімаційна комедія «Паця» Маші Гальберштад про дівчинку, яка отримала порося як домашнього вихованця- і знайшла не тільки доброго друга, але й істоту, яка потребує захисту від її батьків; «Джура-королевич» Антона Гойди про юного спадкоємця престолу, змушеного боротися з убивцею свого батька, який узурпував владу.
До позаконкурсної програми увійшли «Таємний сад», екранізація славетного роману Френсіс Годґсон Бернетт, здійснена відомою польською постановницею Агнешкою Голланд, казка Михайла Кострова «Пекельна хоругва, або Різдво козацьке» та конкурс дитячих робіт, а також спеціальна підбірка з фільмів, що стали переможцями «Чілдрен Кінофесту» у попередні роки, яку можна буде побачити онлайн.
Один із найцікавіших фестивалів національних кінематографій, «Лінія іспанського кіно», у восьмий раз буде проведений компанією «Артхаус трафік» та Посольством Іспанії- цього разу у кінотеатрі «Жовтень», з 6-го по 10-те липня. Хедлайнером події стане одна з найбільш титулованих іспанських стрічок останнього часу, «Найкращий бос» Фернандо Леона де Араноа, присвячена проявам у сучасному суспільстві феодальної архаїки. Фільм розповідає про власника великої компанії (одна з найкращих ролей Хав'єра Бардема), який позиціонує себе як патріарх великої сім'ї, що піклується про співробітників, як про своїх дітей. При цьому звільнення службовців він сприймає як сумну необхідність, можливість спокусити чергову юну практикантку - як природний привілей сеньйора. Водночас герой досить розсудливий, щоб усвідомлювати, наскільки поганим подібне ставлення до справи постане у променях громадської думки, тим паче у розпал престижного конкурсу на звання кращої компанії. Але, як на гріх, саме тепер наслідки звичного для цього дбайливого та харизматичного господаря способу дій починають виходити з-під контролю. Зазначимо, що після фестивальної прем'єри «Найкращий бос» вийде в прокат, який раніше анонсувався на березень.
Також до програми фестивалю увійдуть гучний дебют Алауди Руїс де Азуа «Колискова», названий критиками однією з найтонших і найвиразніших сімейних драм останнього часу, що відобразила важкий процес ревізії традиційних уявлень про взаємини дітей та батьків у сучасному світі; вже відома нашим глядачам трагікомедія «Чемпіони» Хав'єра Фессера про досвідченого баскетбольного тренера, якому доводиться взятися за підготовку команди, що складається з людей із ментальними відхиленнями; присвячена історії монументального живопису (у тому числі творчості великих мексиканських художників Давида Сікейроса та Дієго Рівери) документальна стрічка «Стіни говорять» одного з головних режисерів іспанського кінематографа Карлоса Саури, який помер у лютому цього року; згадана вище «Душа команди» із програми «Чілдрен Кінофесту».
Олександр Гусєв. Київ