Летісія Морено: іспанська скрипалька захоплюється стійкістю українців
У столиці, в Національній філармонії України, відбувся міжнародний музичний фестиваль Kyiv Spring Sound («Звучання Київської весни»). Упродовж п’яти днів зіркові зарубіжні виконавці засвідчували своїм перебуванням у Києві підтримку України під час російської навали.
Укрінформ розповідає, як класична музика перетворюється на дієву культурну дипломатію, в якій переплелися філармонійні звуки із підтримкою конкретної сім’ї з Бучі та колег-музикантів. У Київ завітали нідерландський кларнетист Мішель Маранг, іспанська скрипалька Летісія Морено та американський піаніст Кевін Кеннер, який мешкає останнім часом у Польщі.
ІСПАНСЬКА СКРИПАЛЬКА ЛЕТІСІЯ МОРЕНО У КИЄВІ НЕ ВПЕРШЕ
Відома у світі класичної музики Летісія Морено – іспанська скрипалька з перуанським корінням, яка грає на створеному Ніколо Гальяно унікальному інструменті 1762 року, ексклюзивно для Укрінформу прокоментувала: «Я захоплююся тим, як українці проживають події після 24 лютого 2022 року. Творчість – це те, що підтримує людей. Вона відчувається в кожного українця, у кожному куточку, який я відвідувала. Це мене надихає».
Одна з найяскравіших скрипальок свого покоління - лауреатка міжнародних конкурсів, володарка численних національних і міжнародних нагород. Навчалася у відомого професора Захара Брона у Вищій музичній школі Королеви Софії у Мадриді і Вищій школі музики Кельна. Брала уроки у Максима Венгерова у Вищій музичній школі Саарбрюкена, закінчила Гілдгольську школу музики і драми (клас народженого в Токіо Девіда Такено).
На сцені Національної філармонії України Летісія Морено 21 травня виступила вчетверте. До цього концертувала у 2019 році, коли філармонійним оркестром керував французький диригент Ніколя Краузе.
ВІДГОЛОСКИ З ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНОЇ БУЧІ У ВИСТУПІ КЕВІНА КЕННЕРА
«Міжнародний музичний фестиваль Kyiv Spring Sound є наступником «Київської весни» - фестивалю, який проводили у філармонії з 2009 року, а загалом започаткованого у 1973 році» - розповідає Укрінформу комунікаційниця НФУ Ольга Стельмашевська.
Гостем першого концерту фестивалю 17 травня став народжений у США піаніст Кевін Кеннер. Після здобуття перемоги на Конкурсі імені Фредеріка Шопена у 1990 році він уславився як інтерпретатор музики всесвітньовідомого польського композитора.
Кевін Кеннер, коли розпочалася російсько-українська повномасштабна війна, відразу заявив про свою позицію підтримати Україну та готовність надати опіку й помешкання у Кракові родині із територій, які потерпають від російської навали. Саме тоді в тимчасово окупованій Бучі на Київщині розгорталася страшна трагедія. З охопленого боями пристоличного міста під час короткого «зеленого коридору» вдалося вибратися письменниці та журналістці Юлії Бережко-Камінській з дітьми. Вони знайшли прихисток у Кевіна Кеннера та його дружини-скрипальки Катаржини.
У Кракові Юлія написала низку творів. А Кевін Кеннер заглибився у вивчення і популяризацію української музичної спадщини. Результатом їхньої співпраці стали два концерти, один із яких відбувся на підтримку України в Королівському замку у Варшаві.
У межах фестивалю Kyiv Spring Sound Кевін Кеннер блискуче демонстрував свою майстерність піаніста. Його дружина Катаржина грала цей концерт у складі других скрипок Симфонічного оркестру Національної філармонії України. Юлія Бережко-Камінська спочатку була серед глядачів у Колонній залі, а потім вийшла на сцену читати свій вірш «Музика» під фортепіанний акомпанемент Кевіна Кеннера.
Виконували твори польського композитора Фредеріка Шопена та австрійського - Йоганна Штрауса. А також створену українським маестро Борисом Лятошинським Сюїту з музики до трагедії Шекспіра «Ромео і Джульєта». Партитуру цього твору віднайшли нещодавно.
«ПОТАЄМНІ ПОКЛИКИ» ЄВГЕНА СТАНКОВИЧА ВИКОНАВ НІДЕРЛАНДСЬКИЙ КЛАРНЕТИСТ
Камерну симфонію №5 «Потаємні поклики» для кларнета і струнних Євгена Станковича у фестивальному концерті 19 травня у Києві виконував нідерландський кларнетист Мішель Маранг. Окрім класичної музики, він цікавиться сучасною культурою та музикою: мав нагоду співпрацювати з видатними Олівʼє Мессіаном та Карлгайнцем Штокгавзеном. Одночасно Мішель Маранг дослідить й українську сторінку у сучасній музиці – камерну творчість Євгена Станковича.
Звучала в концерті також музика іншого українського майстра – Валентина Сильвестрова: його пізні твори «Вісник–1996» для фортепіано та струнного оркестру та «Тиха музика». А на завершення – промениста і чиста Симфонія №5 віденського романтика Франца Шуберта.
У переддень концерту у Музичному салоні філармонії Мішель Маранг провів майстер-клас для українських кларнетистів . Музикант має неабиякий досвід: як сольний виконавець виступав в Європі, США, Мексиці, Китаї, Індії, Центральній Азії та на Близькому Сході.
Музикант закінчив консерваторію й паралельно отримав ступінь з філософії в Амстердамському університеті. Свою виконавську майстерність удосконалював, зокрема, навчаючись у Німеччині, а також запозичуючи найкраще у професіоналів Великої Британії та США.
«Знаково, що в цей складний для України час поряд з нами з'являються відомі іноземні артисти, які, не турбуючись про власну безпеку і стандарти своїх гонорарів, відвідують Київ і дарують нам своє мистецтво, підтримуючи у такий спосіб нас як народ, як митців-колег, - коментує Укрінформу генеральний директор Національної філармонії України Михайло Швед. - До речі, американський піаніст Кевін Кеннер самостійно забезпечив свій приїзд. Це справді громадянський вчинок. Ми це надзвичайно цінуємо. Звісно, приїзд наших гостей не був би можливий без підтримки партнерів, а саме: Фонду Peace for Art з Німеччини та Посольства Королівства Іспанія в Україні. Ми вдячні всім, хто поряд, всім, хто несе прекрасне нашим слухачам, у такий спосіб наближаючи перемогу України».
Валентина Самченко, м.Київ
Фото Павла Багмута і надані Національною філармонією України