Тренди театрального сезону 2023-2024 років

Тренди театрального сезону 2023-2024 років

Укрінформ
Втрата сакральності, перезапуск менеджменту, подолання невпевненості – Укрінформ розбирався в тенденціях та трендах сезону, що минув

Зовсім скоро в театрах України розпочнеться новий театральний сезон – вже третій після початку повномасштабного вторгнення. Ми розбиралися у змінах, які відбувалися під впливом воєнних реалій.

Почнемо з того, що український театр у цьому сезоні перетнув «лінію невпевненості». Якщо в перші місяці вторгнення у 2022 році поставало питання чи потрібно взагалі мистецтво і ширилася фраза: «Коли говорять гармати – музи мовчать», далі були сумніви: «чи можна грати під час війни?», пізніше –  «чи можлива комедія під час війни?», то театральний сезон 2023-2024 років зняв усі ці питання.

«Зрозуміло, що музи не мовчать під час гуркоту гармат. Зрозуміло, що мистецтво потрібно і дуже чітко поділяється на інсайд і аутсайд – мистецтво всередині країни і назовні. Всередині – театр став арттерапією в широкому сенсі слова, назовні – інструментом культурної дипломатії. Уривки вистави «Конотопська відьма» були показані на Глобальному саміті миру у Швейцарії – і це факт. Їх туди взяли не як елемент декору чи мистецької знахідки. Це конкретний інструмент, який підсилює позиції, що були у фокусі обговорення на цьому саміті», – говорить засновник порталу «Театральна риболовля» театральний аналітик Сергій Винниченко.

Сергій Винниченко
Сергій Винниченко, театральний аналітик, засновник порталу «Театральна риболовля»

Більше того, з початком вторгнення майже всі театри працюють зі «скринькою» для ЗСУ, з донатами – постійно збирають на потреби армії, у кожного є в опікуванні або бригада, або їхні ж актори, які пішли на фронт.

Серед лідерів за зборами можна сміливо назвати ту ж виставу «Конотопська відьма» режисера Івана Уривського в Національному театрі імені Івана Франка, яка тричі зібрала на ЗСУ понад мільйонні суми – 1,7, 2,3 та 1,2 мільйона гривень.

На підтримку ЗСУ проводився спеціальний показ вистави «Земля» режисера Давида Петросяна у Національному театрі ім. Марії Заньковецької у Львові – і зібрана ними сума теж була досить серйозною – понад 327 тисяч гривень, які скерували на закупівлю FPV-дронів для ЗСУ.

Долучилися до зборів і набагато менші театри районних центрів, у медійному полі повідомлялося, що незалежний театр – Ковельський театр-студія «10 ряд 10 місце» зібрав 282 тисячі гривень показами своїх вистав «Чужесранка», «Грінч» та «Кассандра» і спрямував їх підрозділу штурмової бригади, а також на придбання РЕБу та купівлю дрона.

Тобто цього театрального сезону теза, що ти або на фронті, або для фронту не полишала перший план – українські державні та незалежні театри активно долучаються до наближення перемоги.

Вистава
Вистава «Намалюй мені літак» у Київському театрі на Лівому березі.

БІЛЬШІСТЬ ТЕАТРІВ НЕ НАЗИВАЮТЬ ВУЗЬКИЙ ЖАНР І ЦЕ СВІТОВА ТЕНДЕНЦІЯ

Чи відбулися зміни за жанрами вистав, які стали до репертуару 2023-2024 років, сказати складно, тому що більшість театрів зараз не визначають вузько – чисто комедія, чисто драма чи щось ще. І це світова тенденція.

«Театри пішли в синтетичний жанр і абсолютно нормально, коли на малій сцені столичного театру на Лівому березі йде драматична вистава «Намалюй мені літак» режисера Михайла Урицького з використанням інструментарію театру ляльок. То це вистава театру ляльок чи драматичного театру? А те, що робить режисер Уривський, взагалі не має жанру, прямо на афішах написано: «Вистава Івана Уривського» – це вже жанр. І неважливо, де він ставить – у Національному театрі Франка, в Івано-Франківському театрі Франка чи у Національній опереті», – ділиться театральний аналітик.

Що стосується доцільності/недоцільності ставити комедії під час війни, то тут наведемо простий приклад: в Чернівцях 14 років поспіль проходив фестиваль комедії «Золоті оплески Буковини».15-й ювілейний фестиваль припадав на листопад 2023 року. Звісно, в організаторів були сумніви чи проводити його взагалі, зрештою вони провели, але уточнили фокус – зібрали театральні колективи прифронтових територій. На фестиваль приїхали колективи з Харкова, Дніпра, а також релокований Луганський музичний драматичний театр – артисти, які позбавлені зараз великих глядацьких аудиторій та живого контакту з глядачем, отримали це в Чернівцях – зіграли виставу у вечірній час на великій сцені при повному залі. То, чи може хтось, перебуваючи в тилових містах, обурюватися тим, що під час війни в Україні граються комедії, якщо театри, що знаходяться буквально на лінії фронту – своєю діяльністю показують інше? Якщо людям комедія потрібна саме там, значить вона має право на існування в театральному репертуарі по всій країні.

ТЕАТР ПРИПИНИВ БУТИ ЧИМОСЬ ВИНЯТКОВО САКРАЛЬНИМ

Наступний тренд, на який би хотілося звернути увагу, – театр припинив бути чимось винятково сакральним.

За спостереженнями Сергія Винниченка, ще 10 років тому в театрі відбувалася така собі «Гра в бісер» – були якісь люди, які придумали, що театр – це щось втаємничене, і адепти підтримували цю легенду.

«Тобто ми витягаємо на сцену умовних «Братів Карамазових» (текст який мало хто читав, а вистава йшла чотири години) і показуємо глядачу, що ви, вибачте, дурні, тому що не розумієте про що це. Був сакральний момент – ми обрана меншість, яка в цьому розбирається, а ви всі доростайте. У цьому сезоні відбулися зміни – театр перейшов у цифри. У виконання дуже практичного завдання, як глядач розкуповує квитки. Раніше за оці «сакральні штуки» дипломи та якісь премії давали, але були порожні зали, а зараз навпаки. Ми чудово розуміємо, що «Конотопська відьма» з мистецької точки зору, можливо, не шедевр, але вона отримала Шевченківську премію і, за моїм враженням, була нагороджена саме за медійну кампанію – за виведення театру через конкретну виставу на принциповий інший рівень. Театр став помітним медійно. І тепер не лише на Укрінформі регулярно з’являються матеріали про театр та інтерв’ю з людьми театру, а й багато інших медіа, що раніше не публікували на тему театру взагалі нічого, раптом вирішили, що їм треба інтерв’ю з режисерами та акторами», – каже Сергій Винниченко.

Більше того, у 2024 році українська аналітична онлайн-система для бізнесової аналітики, конкурентної розвідки та перевірки контрагентів YouControl зробила зріз по цифрах прибутків і видатків топових українських театрів, де навели конкретні цифри, скільки який театр заробив.  Що підтверджує тренд в тому, що театри перейшли від «сакральності» до вимірюваності в цифрах.

Вистава
Вистава «На русалчин Великдень» у Національній опереті.

УКРАЇНСЬКА КЛАСИКА ЗАВЖДИ БУЛА В ТЕАТРІ. АЛЕ ЗАРАЗ ТЕАТР ПРИПИНИВ СТРАЖДАТИ

З початку повномасштабного вторгнення українці більш активно звернулися до витоків, насамперед до переосмислення української класики, чи стало її більше в театрі?

«Сказати, що української класики в театрі не було, це було б неправда, вона завжди була. Але яка? Плач і скорбота у національних декораціях. Зараз театр припинив страждати», – пояснює театральний експерт.

Більшість театрів і раніше, і зараз мають у своїй назві «український». Тому їм, за визначенням, треба було ставити щось українське, і в багатьох колективах навіть були окремі режисери, які спеціалізувалися на виконанні умовної квоти на постановку українських класичних творів. Зараз театр припинив «страждати», українська класика в репертуарі стала іншою, режисери почали зчищати з неї нашарування зашкарублості, безкінечних мук і надавати нових мистецьких форм. Перше, що бачить глядач у виставах за класичними творами не планетарного розміру сум, а форму, яка його затягує. Як приклад цього сезону – вистава в Театрі корифеїв «Перед волею» за Марком Кропивницьким від режисера Євгена Лавренчука та «На русалчин Великдень» за Борисом Грінченком у Національній опереті від режисера Івана Уривського. Вони зроблені саме за такою схемою, там є потужна візуальна картинка, яка тебе приманює, фіксує твою увагу, а далі розкривається тема.

Тож сучасний погляд на класику – це знову-таки до питання десакралізації театру. Звісно, деякі митці продовжують «приховувати» класичну українську драматургію за якимись провокативними назвами для більшого заохочування глядачів. Інший випадок – коли режисер впевнений і вже зробив собі ім’я, він подібно Педро Альмодовару може брати будь-яку тему і всім апріорі цікаво, що він зробить. І в українському театрі з’являються імена, на які йдуть, що б вони не поставили.

Театрознавиця Мая Гарбузюк під час лекції в рамках освітньої програми зі сучасного театру
Театрознавиця Майя Гарбузюк під час лекції в рамках освітньої програми зі сучасного театру "the black box".

НА ЖАЛЬ, В ЦЬОМУ СЕЗОНІ УКРАЇНСЬКИЙ ТЕАТР ПОНІС ТЯЖКІ ЛЮДСЬКІ ВТРАТИ

В цьому сезоні на театральній мапі України було дві больові точки в містах, де є можливість грати вистави – це Харків і Житомир. У Харкові досі не врегульована ситуація з роботою театрів у власних приміщеннях, при тому, що до вторгнення він був другим містом за кількістю театрів (60+), скільки їх на сьогодні там існує – ніхто не розуміє... Прем’єри активно випускає тільки Харківський драматичний театр, але вони працюють в умовах постійного пошуку альтернативних просторів – кілька вистав теплого періоду 2024 року зіграли просто неба. Додає складнощів і анонсування вистав. Далеко не завжди на момент бронювання відома локація. До 30-денної вимушеної відпустки вдався в Житомирі обласний академічний музично-драматичний театр через припинення фінансування.

У 2023-2024 році в нашому театрі, на жаль, були і важкі людські втрати. Митці гинули на війні та раптово йшли з життя… На полі бою за Україну загинули: Євген Невинський – актор-ляльковод, провідний майстер сцени Київського муніципального академічного театру ляльок, Олексій Хільський – актор, який багато років пропрацював у Дніпровському драматичному молодіжному театрі «Віримо!» та грав у кіно, Володимир Фединчук – актор Рівненського обласного музичного драматичного театру, Микола Ленок – музикант троїстих музик, який брав участь у виставах Дикого театру.

У 2023 році пішов з життя Олександр Крижанівський – засновник та керівник Київського академічного театру на Печерську, та Майя Гарбузюк – театрознавиця, дослідниця шекспіріани в Україні, деканка факультету культури і мистецтв Львівського національного університету імені Івана Франка.

У 2024 році раптово помер головний режисер Полтавського академічного обласного театру ляльок Ніко Лапунов. Не стало Олександра Бєльського – керівника Криворізького міського академічного театру музично-пластичних мистецтв «Академія руху», помер Богдан Козак – народний артист, актор Національного театру імені Марії Заньковецької.

Пам’ять про них вічно житиме у серцях глядачів та назавжди закарбується величезним особистим внеском у розвиток та становлення українського театру. 

Євген Нищук і Кирило Кашліков (у центрі)
Євген Нищук і Кирило Кашліков (у центрі)

В ТЕАТРАХ ВІДБУЛОСЯ «ПЕРЕЗАВАНТАЖЕННЯ» НА РІВНІ МЕНЕДЖМЕНТУ

Буде театр розвиватися чи навпаки стагнувати – напряму залежить від того, хто його очільник. І наступним трендом цього сезону можна вважати перезапуск багатьох театрів на рівні менеджменту.

Найбільш показовий приклад – національні театри, які «перезавантажилися» у цьому театральному сезоні: Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка – отримав нового керівника Євгена Нищука, Львівський Національний театр імені Марії Заньковецької очолив Максим Голенко, Сумський національний академічний театр драми та музичної комедії ім. М.С. Щепкіна – Сергій Дорофєєв, Закарпатський академічний обласний український музично-драматичний театр – Рудольф Дзуринець

У музично-драматичному театрі ім. Кропивницького, попри великий шлейф скандальності, у цьому сезоні теж почалася активна діяльність. З приходом В’ячеслава Вандрашека там запрацювала менеджерська частина, з приходом Євгена Лавренчука – почала діяти експериментальна мистецька складова. Цікаво, що цей кропивницький театр насправді унікальний заклад, бо ним зараз одночасно керують три керівники: В’ячеслав Вандрашек поновлений рішенням суду, тому є чинним, Сергій Корнієнко – досі не звільнений облрадою і наразі чинний, а Євген Лавренчук – так само чинний, офіційно виконувач обов’язків директора.

«Попереднє керівництво «перезавантажили» на два покоління молодшими представниками. Коли Голенко, Нищук, Дзуринець (а до них додамо й нових керівників у Національному драмтеатрі імені Лесі Українки Кирила Кашліков та музично-драматичного театру імені Ольги Кобилянської Івана Бутняка, призначених у 2022 році), продукують за сезон до десятка прем’єр, знаходять можливості для нових сценічних майданчиків, використовують грантові можливості та усілякого виду співпраці – така діяльність вже не дозволяє іншим театрам багатозначно сидіти в керівному кріслі», – резюмує Винниченко.

Високу активність у цьому сезоні показав і незалежний Театр Драматургів, створений групою українських драматургів у 2020 році, який діє як платформа для презентації текстів, навчання та обміну досвідом драматургів та підвищення ролі автора в українському соціумі. Вони випустили 11 прем’єр і оголосили про важливу соціальну ініціативу під назвою «Театр Ветеранів», яка надасть можливість ветеранам отримати професійну підготовку у написанні театральних текстів та втіленні їх на сцені.

Вистава «Ти мене чуеш» в Театрі Драматургів
Вистава «Ти мене чуеш» в Театрі Драматургів.

З НЕЗАЛЕЖНИМИ ТЕАТРАМИ ПРОБЛЕМА – ПРО НИХ МАЙЖЕ НІЧОГО НЕВІДОМО

Але в цілому з незалежними театрами проблема – про їх діяльність майже нічого не відомо. Отримати статистику, як змінився ландшафт незалежного українського театру після початку повномасштабного вторгнення в кількості по театрах, навіть у «Театральної риболовлі» – порталі про сучасний український театр в усіх його проявах – немає можливості. За словами Сергія Винниченка, іноді десь вигулькує, що певний театр, про який не було жодних відомостей, провів якийсь інвент чи відновили виставу, але з цього, на жаль, статистика не виходить… Він припускає, що можлива проблема у комунікації, тобто театр потрапив у медійну обойму через ТікТок, але далі не знає, що робити, і це – черговий тренд, на який дуже важливо подивитися ширше.

«Пряма кореляція між медійною помітністю та заповненими залами все ще не зовсім очевидна театральним керівникам. Великою помилкою було б розглядати про успіх всього українського театру через призму «Конотопської відьми». Суспільство готове споживати театральний продукт – тому підтвердження перегляди в YouTube, активність блогерів, які беруть інтерв’ю у театральних діячів, а в телевізійних ефірах починають з’являтися актори та режисери. Але зв’язок цього з ефективністю роботи комунікаційного відділу театри це не розгледіли. Як приклад – у столичного театру юного глядача вийшла в червні прем’єра під назвою «Прірва... або на добраніч кретини» – вбийте в пошуковик Google і подивитися, що про неї відомо. Театру в листопаді 2024-го – сторічний ювілей, який цілком може пройти так само непомітно, як і поточна діяльність театру», – ділиться театральний аналітик.

Відповідно, вже почало формуватися розуміння корисності присутності в медіа, але до конкретних проактивних дій з боку театру залишається більш ніж обережною. Як наслідок – керівники змушені знімати з репертуару вистави, які не користуються попитом, тому що люди про них просто не знають!

Т.в.о. міністра культури та інформаційної політики Ростислав Карандєєв на відкритті  першого Шекспірівського фестивалю.
Т.в.о. міністра культури та інформаційної політики Ростислав Карандєєв на відкритті першого Українського шекспірівського фестивалю.

УКРАЇНА УВІЙШЛА В ЄВРОПЕЙСЬКУ РОДИНУ ШЕКСПІРІВСЬКИХ ФЕСТИВАЛІВ

Фестивальне життя у театральному сезоні 2023-2024 років було досить активним – проведено 20 різноманітних за тематикою і географією заходів, але найвизначнішою подією не просто цього сезону чи року, що увійде в історію всього незалежного театру, стало проведення першого Українського шекспірівського фестивалю

«Під час страшної війни Україна увійшла в європейську родину шекспірівських фестивалів «European Shakespeare Festivals Network». І це не просто потужний мистецький захід, де граються вистави Шекспіра, це – інструмент культурної дипломатії. Ростислав Держипільський разом з командою реалізував це на сценах Івано-Франківського національного академічного драматичного театру імені Івана Франка, до них долучився Запорізький «Український міжуніверситетський науково-дослідницький шекспірівський центр», який досліджує Шекспіра на рівні текстів – вони забезпечили академічну програму з лекціями, дискусіями, обговореннями. Театральна програма складалася з показу 10 вистав колективів України, Молдови, Польщі та Італії. 

«Цей фестиваль – визначна та надзвичайно важлива подія не просто сезону, не просто року, а він ввійде в історію всього незалежного театру», – переконаний театральний аналітик Сергій Винниченко.

Всесвіт українського театру насправді безмежний. І сьогодні ми перебуваємо на етапі його постійних випробувань та гартування: під час карантину театрали опановували діджитальні інструменти, воєнний час ставить нові виклики та підштовхує до активних дій, які мають призводити до досить конкретного результату. Звідси і втрата сакральності, тому й перезапуск менеджменту, і як наслідок – дорослішання із подоланням невпевненості.

Тренди театрального сезону 2023-2024 років натякають, що вже в наступних підсумках за рік ми зможемо говорити про вихід театру на зовсім новий рівень: якісний виконавський, драматургічний, дизайнерський, медійний та видовищний.

Ходіть до театру, в ньому лікуються наші душі, живе незламний український дух, а зараз додалася ще одна надважлива функція – через театр суспільство долучається до наближення перемоги.

Любов Базів. Київ

Фото взяті з фейсбук-сторінок Національноі оперети, Київського театру на Лівому березі, Національного театру імені Франка,Театру Драматургів та надані співрозмовниками

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-