Сім аншлагів: У Кропивницькому нове театральне об'єднання демонструє виставу про окупацію

Сім аншлагів: У Кропивницькому нове театральне об'єднання демонструє виставу про окупацію

Укрінформ
Частина коштів від благодійних внесків за перегляд трагікомедії «Молочайник» йде на допомогу ЗСУ

“Ми – незалежне творче об'єднання “Кропива”, утворене ініціативою й силами вільних духом і творчим промислом прогресивних театральних та інших мистецьких особистостей міста Кропивницького”, – так описує себе колектив театрального об'єднання у Фейсбуці

Минулоріч у вересні «Кропива» зіграла свою першу п'єсу в Музеї мистецтв. Це – трагікомедія «Молочайник». Її авторка – драматургиня, сценаристка та журналістка Оксана Гриценко – родом із Херсонщини. Під час окупації в Херсоні лишалися і режисер-постановник вистави – Сергій Павлюк, і співзасновник “Кропиви” – В’ячеслав Вандрашек.

У п'єсі йдеться про події в селі Кавунівка, яке тимчасово окупувала Росія. Акторки Дарія Скрипник, Олена Синявська, Елізабет Давідян, Надія Мартовська, Наталія Шевченко представили трагікомедію на читці, а згодом і зіграли у виставі. Євгену Скрипнику і Валерію Ланецькому дісталися ролі окупантів. Актори мали нагоду працювати разом і раніше, оскільки є артистами музично-драматичного театру імені Кропивницького.

За місяць «Молочайник» зіграли сім разів, усі покази пройшли із аншлагом. На один із них завітала й кореспондентка Укрінформу.

ЗАМІСТЬ СЦЕНИ - УКРИТТЯ

Вистави проходять в одному з укриттів середмістя Кропивницького. Це історична частина міста. Старовинні будинки мають великі підвали, стелі сховища спроєктовані у вигляді арок. Тут доволі затишно. У залі, де проходить вистава, – накриті рядном лавки.

В'ячеслав Вандрашек
В'ячеслав Вандрашек

Глядачів зустрічає В’ячеслав Вандрашек. Квитків немає – глядачів реєструють після благодійного внеску. Половину коштів передають військовим, зокрема 121 окремій бригаді ТрО ЗСУ, оскільки це формування Збройних Сил створювалося на Кіровоградщині.

- Ми – неприбуткова громадська організація, – каже Вандрашек. – Люди переказують добровільні внески. Ми вже закупили “цукорки” (кишенькові детектори ворожих дронів, – ред.) на південний напрямок, газовий балон для підрозділу нашого колеги – на східний. Додамо грошей і до збору на ковдри для військових.  Частину коштів залишаємо на розвиток нашого театрального проєкту. Працюємо без зарплат, режисер теж поставив нам виставу без гонорару.

Він попереджає глядачів, що у виставі можуть бути сцени насильства, нецензурна лексика та з’являтимуться актори у російській формі – вони гратимуть окупантів.

- Перед виставою завжди кажемо: якщо вам хочеться плакати –  плачте, хочеться сміятися –  смійтеся. Власне, це – театр. Але ми анонсуємо, що вікова категорія 16+. Я схиляюся, щоб сцена була без нецензурної лайки, але її неможливо уникнути в цій виставі, – додає співзасновник «Кропиви».

Відвідувачі розташовуються на лавках, завіси немає, сцени як такої –  також. Зала вміщує лише 55 глядачів, тож атмосфера тут – камерна, є ефект присутності. Інтер´єр у дійстві створюють стелажі з бутлями, ліжко, стіл, умивальник, чайник, інші побутові речі. Все – справжнє: тут і пара від окропу з чайника, і запах кави, а трохи згодом, коли одна з героїнь медитує – аромат індійських пахощів. Вистава, власне, починається з того, що на ліжку сидить жінка зі свічкою в руках. Реквізиту та меблів насправді доволі багато як для невеликого театру, який стартував лиш нещодавно і своїми силами. Як створювалося оформлення та звідки брали реквізит, розповідає художниця-постановниця Оксана Калюжна: «Поступово щось самі позносили, чимось люди допомогли, хоч було й складнувато. Коли відбулася прем'єра, то видихнула, адже вийшло навіть краще, аніж могло бути. Нам справді дуже допомогли люди, щиро дякуємо!»

НАЙВАЖЧЕ ГРАТИ ОКУПАНТІВ

У постановці йдеться про родину, в якій залишилися одні жінки. Юна Олеся живе з мамою та бабою, пізніше до них приєднується сестра Олесі – Оля. А ще регулярно забігає найкраща мамина подруга Валентина. Виїхати з окупації вони не можуть, серед причин – і прикута до ліжка найстарша з них, і особисті обставини героїнь.

Біля будинку жінок росіяни ставлять блокпост. Мама – в розпачі, а баба вчить її давньому ворожінню, як виростити із зерен містичного захисника Молочайника. Навколо цього й розгортаються подальші дії на сцені.

Один із моторошних моментів – вихід на сцену акторів у образі окупантів. Вони раз за разом з’являються з темряви та світять ліхтариками прямо в обличчя. Актори розповіли, що відмовилися від ідеї брати до рук зброю, оскільки цей образ і без того може бути неприємним для багатьох, особливо – тих, хто пережив окупацію. До речі, ті нецензурні вислови, про які попереджали перед виставою, стосуються саме рашистів. Хоч і лайливе, та більшості українців відоме “путін-ху*ло” у контексті сприймається доречно. Але все ж виникає запитання, наскільки складно грати ворогів акторам-українцям.

- Ми – артисти. І незалежно від того, які ми, просто показуємо цих виродків, – каже Валерій Ланецький. – Особисто для мене найскладнішою є сцена зґвалтування. Мені в ній некомфортно, але включається акторство. Саме тут потрібно показати всю мерзотність, нелюдськість цих істот. Момент у тому, що грати просто негативних персонажів, – жадібних, хитрих, улесливих – це одне. А коли граєш саме цю гидоту, то це геть інший негативний персонаж, і як би ти не хотів, все одно його ненавидиш.

Його колега Євген Скрипник теж зауважує, що хоч і неприємно, але це – лиш образ, який потрібно зіграти: «Якщо вдалося хоч трішечки показати цю нечисть, із чим люди в окупації стикаються, то воно того варте».

В’ячеслав Вандрашек із родиною під час окупації був свідком російських злочинів та переконаний, що про це треба говорити, і зі сцени – також.

- Люди в окупації мають відчувати, що ми про них не забули, що боремося, б'ємося за них. І що все це – Україна. Рано чи пізно ми все одно переможемо, побачимо своїх рідних і близьких. Тема важлива і для тих, хто виїхав, і для тих, хто живе тут, – у нас одна війна для всіх, – наголошує він.

УСІ В КОЛЕКТИВІ І АКТОРИ, І РЕКВІЗИТОРИ, І ФАХІВЦІ З ОСВІТЛЕННЯ, І…

Після завершення вистави актори вийшли не лише щоб подякувати глядачам та отримати від них вдячність у вигляді аплодисментів, а й поспілкуватися та сфотографуватися. Але коли всі розійшлися, самі почали демонтувати обладнання та збирати реквізит.

- У класичному театрі ти – просто виконавець. Виходиш на сцену і виступаєш. А тут ми за все відповідаємо. Одночасно ти ще й реквізитор, і десь зі світлом допомагаєш, десь – із музикою. Тобто це ширша історія, яка розвиває, тримає в тонусі і фокусує увагу. Ми гарно спрацювалися, тому все чудово, – каже Валерій Ланецький, демонтуючи освітлювальний прилад.

У діяльності творчого об´єднання подібних нюансів поки що безліч.

- Радість у тому, що всі розуміють, в якій ми ситуації. І всі включилися, вклалися у такий от скромний, але справжній театр. Ми відчули, що таке робота багатьох театральних служб. Тому це – досвід. А стосовно атмосфери і задоволення, то, безперечно, ми єдиним киснем дихаємо. «Кропива» тому й народилася, бо є люди, які хочуть робити щось спільне, в єдиному пориві, з єдиним задумом, – додає Євген Скрипник.

Глядачі мають можливість подивитися “Молочайник” ще у січні, оскільки інтерес до вистави не вщухає, а колектив “Кропиви” готує нові прем’єри.

- Ми готуємо дві постановки, – розповідає Вандрашек. – Вони теж різнопланові і будуть абсолютно новими для Кропивницького. Їх ніхто не ставив, а ми хочемо спробувати. Відбудуться тут, в укритті, і я думаю, що ми ще не раз здивуємо глядачів.

Тож поки “Кропива” працює над новими постановками,  кропивничани вже чекають на театральні прем'єри.

Мирослава Липа, Кропивницький

Фото автора 

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-