Без індексації тарифів інвестиційна програма Укрзалізниці під загрозою - експерт
Таку думку висловив екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава, обгрунтовуючи потребу індексації тарифів на залізничні перевезення, повідомляє Укрінформ.
"Без індексації тарифів "Укрзалізниця" не зможе профінансувати власну інвестиційну програму. Візьмемо, наприклад, підприємства гірничо-металургійного комплексу. Вітчизняні підприємства ГМК працюють у ринковому сегменті і, відповідно, продають свою продукцію за ринковими цінами і на внутрішньому, і на зовнішніх ринках. При цьому нинішня несправедлива тарифна політика змушує "Укрзалізницю" дотувати ці приватні підприємства, які і так є прибутковими", - підкреслив експерт.
На його переконання, якщо в "Укрзалізниці" не буде достатньо коштів для фінансування операційних видатків та інвестицій для оновлення парку вагонів та локомотивів, то створюватимуться умови, коли залізничники не зможуть забезпечувати потребу економіки в перевезенні вантажів. "Наслідки відчує на собі той же бізнес, який зараз виступає проти індексації тарифів", - сказав Кава.
Він також назвав некоректною позицію Державної регуляторної служби, що на даний час блокує індексацію тарифів на вантажні залізничні перевезення, і таким чином сприяє дотуванню інших галузей за рахунок "Укрзалізниці". "ДРС варто зрозуміти, що" Укрзалізниця" – це також бізнес і не може здійснювати перевезення за тарифами нижче собівартості", – зауважив екс-заступник міністра.
Як повідомляв Укрінформ, "Укрзалізниця" та бізнесові і промислові асоціації останній місяць провели у гарячих дискусіях про індексацію тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом.
Прогнозовані доходи від цьогорічної індексації тарифів відображені у фінплані Укрзалізниці на 2017 рік, який затвердив Кабмін 13 вересня 2017 року. Однак відповідний наказ Мінінфраструктури про індексацію досі не затверджено у Мін’юсті.
Крім цього, Державна регуляторна служба зволікає з підписом наказу на індексацію, аргументуючи це тим, що бізнес проти, і економіці не під силу.
Врешті-решт у цьому році залізничники теж пішли на компроміс з бізнесом та згодні індексувати вантажні тарифи не на 22,5 %, як закладено у фінплані, а на 15 %, оскільки саме на стільки, а то і більше зростуть ціни виробників промислової продукції за підсумками 2017 року.
У залізничній галузі доходи формують вантажні перевезення, пасажирські – збиткові. За розрахунками фахівців, збитки у сегменті пасажирських перевезень залізничним транспортом на кінець цього року сягнуть 10,5 млрд грн. До того ж перевізник зобов’язаний субсидувати витрати на пасажирські перевезення за рахунок доходів від вантажних. Інший механізм відшкодування перевізнику витрат – в Україні не діє, тоді як у більшості європейських країн виділяються дотації з державного бюджету як в розвиток інфраструктури, так і пасажирський сектор. Хоча Укрзалізниця працює в умовах жорстко регульованих державою тарифів, вона споживає продукцію, ціни на яку формуються вільно в ринкових умовах і стрімко зростають. Це призводить до збільшення витрат перевізника і обмежує можливості для інвестиційної діяльності.