Канада вже багато років є стратегічним партнером України, який надає суттєву підтримку нашій державі на міжнародній арені. Однак, двосторонні економічні відносини не використовують увесь можливий потенціал. Міністерство економічного розвитку та торгівлі України організувало торговельну місію, яка мала на конкретних прикладах успішних проектів співпраці переконати канадців у перспективності українського ринку. Не випадково ця місія збіглася у часі із першим офіційним візитом прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана до Канади.
Про досягнення торговельної місії та розширення економічної співпраці між двома державами Укрінформ поспілкувався із заступником Міністра економічного розвитку і торгівлі України –Торговим представником України Наталією Микольською.
ТОРГІВЛЯ МІЖ КАНАДОЮ ТА УКРАЇНОЮ СУТТЄВО ЗРОСЛА
-Ви досить часто буваєте у Канаді. Розкажіть про торговельну місію, яка нині привела вас до країни Кленового листа?
-У рамках цього візиту до Канади вперше прибула торговельна місія на чолі із прем'єр-міністром. Усього до її складу увійшли представники близько 15 компаній, які представляють на ринку Канади свої товари та послуги. Візит був наповнений конкретним змістом, адже для цих компаній були організовані зустрічі із їх партнерами. Окрім цього, у Торонто відбувся бізнес-форум, де був представлений наш інвестиційний потенціал.
-Цього року суттєво зріс український експорт до Канади. Які галузі найбільш відчули це зростання?
-Торгівля України з Канадою дійсно зростає: наш експорт за 8 місяців зріс на 74%. Що вкрай важливо, збільшуються у першу чергу не поставки сировини, а товари із високою доданою вартістю, зокрема: соки, машини спеціального призначення, пластикова тара та керамічна плитка. Звичайно, обсяги цього приросту поки не вимірюються сотнями або десятками мільйонів, але вже сам факт його наявності говорить, що українські продукти займають свої ніші на канадському ринку. Наша нова продукція заходить сюди, зростає і залишається. Тож нашим завданням у Канаді було обговорення перспективних секторів співпраці й того, яких іще конкретних кроків можуть вжити уряди, аби торгівля і кооперація між нашими підприємствами зростала.
-Приємно чути, що українська продукція користується попитом. Які ще галузі отримують переваги від лібералізованої торгівлі між нашими країнами?
-До перспективних секторів, зростання у яких ми очікуємо, належать ще українські продукти харчування, переробне обладнання та запчастини до нього. Третій успішний сектор - це меблі і все, що пов'язано з деревообробкою. Також до перспективних секторів ми відносимо українську легку промисловість і фешн. Деякі українські дизайнери вже досягли успіху на канадському ринку, відкривши тут свої бутіки.
МОЖЛИВА СПІВПРАЦЯ І В СФЕРІ ВІДЕОІГР
-А як щодо галузі сучасних технологій?
-Українські інформаційно-комунікаційні технології ми також відносимо до перспективних напрямів. Зокрема, із міністром міжнародної торгівлі Канади Франсуа-Філіпом Шампанем ми говорили про такий цікавий сектор співпраці, як відеоігри, і кооперацію українських ІТ компаній із канадськими виробниками відеоігр з метою створення спільної продукції.
Ще одним сектором, у якому ми бачимо для себе перспективи співробітництва, є авіабудування. Причому тут ідеться, окрім безпосередньої співпраці українських авіабудівних підприємств, і про обслуговування літаків, навчання пілотів та постачання запчастин для авіабудівної та космічної галузей.
-Розкажіть детальніше про зустріч із міністром торгівлі. Які питання піднімалися?
-Окрім вже згаданого, йшлося про те, що поряд з власне торгівлею, цікавою для нас формою кооперації є спільні виробництва. Ми пояснили, що Україна може стати для канадських компаній виробничим хабом на європейському континенті. Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою й Україною та ЄС відкривають шлях до виробництва на території України товарів та послуг, постачання їх як назад до Канади, так і на територію Євросоюзу. Своєю чергою, Канада може стати для українських бізнесів північно-американським хабом. Вже є приклади, коли українські компанії заходять на ринок Канади і за допомогою місцевих дистриб'юторів виходять зі своїми товарами на ринок усієї Північної Америки. Тому цій темі ми приділили багато уваги: яким чином ми можемо використати таку хабність і зробити так, аби і європейський, і канадський, і український бізнес подивилися на трикутник Канада-Україна-ЄС у більш практичній площині.
ГЕНДЕРНЕ ПИТАННЯ ВАЖЛИВЕ ДЛЯ ЕКОНОМІКИ
-Канада завжди з неприхованою гордістю говорить про власні «прогресивні» підходи до торгівлі. Чи відчули ви це на собі?
-Звичайно, ми не могли не піднімати питання жінок в експорті та бізнесі загалом. Уряд Канади підтримує відносини між жінками-підприємцями в усьому світі. Для України дуже важливо залучати до підприємницької діяльності і, зокрема, експорту більше жінок. Офіс із просування експорту при Міністерстві економічного розвитку і торгівлі має окрему програму, яка підтримується урядом Канади і називається «She Exports». Вона спрямована на те, аби залучати більше жінок саме до експортної діяльності. Тому в Оттаві ми обговорили і це питання.
-Підприємці з України досить часто навідуються до Канади, але чи плануються зворотні візити?
-Дійсно, із України до Канади вже було здійснено декілька великих торговельних місій, тому ми очікуємо подібного візиту канадських підприємців, що працюють у перспективних секторах. Це питання також обговорювалося під час зустрічі з міністром міжнародної торгівлі Канади Франсуа-Філіпом Шампанем. Дуже сподіваюся, що цей візит відбудеться на початку наступного року. Можливо, ми будемо планувати і спільний захід для бізнесу саме із наголосом на відносини між Канадою, Україною та ЄС. На цей трикутник треба дивитися більш практично і дати бізнесу можливість про нього говорити.
УКРАЇНА ЗАЦІКАВЛЕНА У КАНАДСЬКОМУ ІМПОРТІ
-Зростання українського експорту до Канади - це плюс, але ж разом з ним зростає й канадський імпорт до України. Чи не побоюєтеся Ви, що це може нашкодити нашим виробникам?
-У нас немає страху, що канадський імпорт може зашкодити українському виробнику, оскільки Канада постачає до України товари і послуги, які ми усе одно самостійно не виготовляємо, і завозили б з інших країн. Навпаки, ми зацікавлені в тому, аби на ринку України було якомога більше якісних товарів з Канади, бо вони створюють конкуренцію європейському імпорту, перешкоджаючи таким чином зростанню ціни.
-Які саме канадські товари найбільше потрібні Україні?
-Україна зацікавлена у постачанні з Канади новітнього обладнання для модернізації власного виробництва. Ми маємо інтерес і до канадської риби та морепродуктів, а також якісних ліків. Взагалі, важливо не закриватися від імпорту, а робити все, аби зростала кількість українського експорту. Що важливіше: експортувати до Канади чи залучати до підприємств на території України канадські інвестиції й експортувати потім їх продукцію до ЄС?
За 8 місяців, навіть без вступу у дію Угоди про вільну торгівлю, відбулося відчутне зростання торгівлі. Це свідчить про ефективність цього документу, першого бізнес-форуму, який відбувся позаминулого літа, та ряду торговельних місій. Тому ми очікуємо, що набуття 1 серпня чинності Угоди про вільну торгівлю між нашими країнами дасть поштовх для подальшого зростання.
Максим Наливайко, Оттава.
Фото: Володимир Тарасов, Андрій Кравченко; Укрінформ