Що робити з євробляхами: популярна проблема та непопулярні рішення
В минулому році в Україну офіційно завезли більше 380 тисяч машин на іноземній реєстрації. Неофіційно мова йде про іще щонайменше 650 тис. транспортних засобів. І хоч старі авто генерують робочі місця, сьогодні європейські машини їдуть до нас, аби вдома не потрапити на утилізацію. А збирати дешевий металобрухт – справа, нібито, десь вигідна в індивідуальному масштабі, проте зовсім провальна для держави.
Прогалини в законах стосовно ввезення в Україну автомобілів із-за кордону існували у різний час. Наприклад, був період, коли машину ввозили транзитом на кілька місяців, потім виїжджали на ній за кордон, повертались, і надалі повторювали подорож раз на кілька місяців. Така схема користувалась особливим попитом серед людей, які проживали у певній близькості до кордону та задля легалізації власних авто могли часто їздити через митницю.
Саме тому проблема євроблях – не якийсь зовсім новий виклик для нашої держави. Натомість, ми просто маємо справу із вкрай масштабованою версією старих “надбань” та українським "хистом" до того, аби обдурити всіх. В даному випадку – включаючи й себе самого.
По великому рахунку, є декілька претензій до авто на євробляхах. По-перше, вони не зареєстровані в Україні, що робить проблемними будь-які законні дії з машинами. Наприклад, відповідно до нових правил паркування, поліцейський зможе накладати штраф на машину без присутності водія. Тоді стягнення матиме оплатити законний власник транспортного засобу. У випадку із євробляхами, таким власником найчастіше виступає іноземець. Який, звісно, навіть не приїздив до нашої країни. Отже ми не зможемо стягнути із нього штраф при виїзді з України, як це передбачає процедура.
Так само можна говорити і про нерівний статус покупців нових машин та євроблях. Одна справа – добиватися відміни мит для всіх учасників ринку. Особливо, якщо робити це публічно та із доказами у вигляді конкретних розрахунків, як зменшення ввізного мета буде генерувати додатковий попит на авто і вплине на загальні бюджетні надходження, включаючи споріднені сфери. І зовсім інша – ввезти машини, аби потім сподіватись на амністію від визначених чинним законодавством зборів. Адже – як тільки влада дозволить безкоштовно легалізувати першу євробляху – це створить прецедент. І продажі нових авто тоді будуть становити не більше 80 тисяч одиниць, як було в 2017 році, а проваляться до якихось 15-20 тисяч. А це вже – удар по білому бізнесу в особі дилерів та офіційних сервісних центрів, які почнуть скорочувати штат та навіть повністю йти з ринку. Тобто цим ми будемо вбивати український автомобільний ринок, який ледве оговтується після спаду спочатку 2009-го, а потім 2014 року.
Далі необхідно ретельно переробити законодавчу базу аби повністю унеможливити подібні маніпуляції для покупців авто з Європи. Одночасно із цим – працювати над зменшенням вартості розмитнення машин. До цього процесу залучити представників галузі, дилерів, громадських активістів. Зробити обговорення максимально публічним – щоб люди могли чітко розуміти, чому та як встановлюються певні податкові ставки.
Сьогодні в Литві, Польщі та інших країнах, звідки до нас потрапляють євробляхи, місцеві правоохоронці активно займаються розкриттям схем по перепродажу авто та карають їхніх учасників. Звичайно, я б не радив вдаватися до подібних дій в Україні. Адже масовий характер порушень, а також корупційні ризики під час їх розслідувань – точно не зроблять систему настільки ж ефективною, наскільки вона є в Європі. Та приклад наших сусідів є індикатором правильного напрямку дії у подібних ситуаціях.
Вирішення проблеми євроблях є вкрай непопулярним, адже навіть компромісний варіант буде шкодити приватним інтересами мільйона власників авто на європейській реєстрації, або здаватиметься несправедливим іншим 40 мільйонам українців, які не купили машину з Європи. Та це привід зробити реальні кроки по перегляду ставок на ввезення імпортних авто і запуску автомобільного виробництва в Україні, які навіть у короткостроковій перспективі відчуються населенням та позитивно вплинуть на всю економіку нашої держави.
Максим Шкіль
реклама