Стартова модель ринку землі має бути вкрай консервативною – Мінагро
Про це заявив заступник міністра аграрної політики та продовольства Віктор Шеремета під час виступу на засіданні круглого столу на тему "Пріоритетні завдання Комітету Верховної Ради з питань аграрної політики та земельних відносин на період роботи дев'ятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання", повідомляє прес-служба Мінагро.
«Нам треба готуватись до ринку землі. Я розумію, що не всі мої колишні колеги-фермери підтримують ринок, але якщо відпрацювати механізм іпотеки і дати фінансовий ресурс, запровадити запобіжники, які існують в ЄС, та перенести їх в наші реалії, то я вважаю, що спротиву ринку землі не буде», - сказав Шеремета.
Він додав, що на старті модель ринку землі має бути максимально виваженою, «щоб не наламати дров», а згодом можна буде її лібералізувати та поступово відпускати ринок.
На початковому етапі після відміни мораторію дія пересторог, подібних до тих, що діють в Євросоюзі, та ефективні механізми пільгового кредитування для викупу землі невеликими гравцями ринку, на думку заступника міністра, мають заспокоїти найбільших скептиків впровадження ринку землі в Україні.
Концепція національної моделі обігу земель сільськогосподарського призначення, напрацьована міністерством разом з науковцями, містить такі базові положення:
- набувачами земель сільськогосподарського призначення є виключно громадяни України. Іноземні громадяни та особи без громадянства не мають права набувати у власність землі сільськогосподарського призначення;
- передбачено встановлення граничних розмірів земель сільськогосподарського призначення, які можуть перебувати у власності однієї особи та антиспекулятивних механізмів (стягнення державного мита) у випадку перепродажу земельної ділянки протягом перших трьох років;
- поточним користувачам гарантується збереження земельного банку у випадку зміни власника земельної ділянки;
- вводяться цінові індикативи на земельні ділянки протягом перших двох років після скасування мораторію на рівні не нижче нормативної грошової оцінки. Ціни всіх угод купівлі/продажу, за якими реєструються права власності, підлягають державній реєстрації, що дозволить НБУ проводити регулювання ринку іпотеки;
- створюються преференційні умови для купівлі землі невеликими гравцями, в першу чергу фермерськими господарствами, зокрема, через механізм часткового гарантування кредитів.