А от Україна експортує працелюбні руки і толкові голови. Поки що

А от Україна експортує працелюбні руки і толкові голови. Поки що

Аналітика
Укрінформ
Трудові мігранти приносять іншим втричі більше, ніж Батьківщині. Це – проблема. Але не з тих, що не вирішуються, чи є лише нашими

Щороку українські трудові емігранти відправляють все більше грошей своїм сім’ям в Україні. У 2017 році обсяг переказів сягнув $9,3 млрд. Це майже 10% від ВВП і 22% від експорту країни. Цього року очікується ще більше переказів – до $11 млрд. При цьому обсяги ВВП, які працелюбні українці створюють в країнах свого перебування, сумарно оцінюються аналітиками у $30-35 млрд. Вони могли б створити такі ж мільярди в Україні, заплатити податки в український бюджет? Могли б! Але для цього потрібні інвестиції, яких замало. Поки що…

Так от, для глобалізованого світу – це нормально, коли та чи інша країна з огляду на специфіку свого економічного розвитку в якийсь момент стає постачальником на світовий ринок тих чи інших ресурсів. Дійсно, Україна сьогодні поміж іншого є експортером трудової сили та мізків. І це ні добре, ні погано. Питання тільки в обсягах міграції і в тій грані, коли вона стає завеликою з точку зору поточного економічного моменту. На сьогодні, Україна, з одного боку, втрачає трудові ресурси і відповідно економічний потенціал. Але з іншого – перекази мігрантів підживлюють внутрішнє споживання та підштовхують національну економіку вгору. І, здається, до крайньої межі, коли міграція здатна перетворитися у так звану “голландську хворобу” (гостра залежність економіки від експорту одного-двох видів ресурсів, який забезпечує левову частку доходів держави), Україні ще далеко. Та й навряд чи ми до того дійдемо. Принаймні опитані нами експерти заспокоюють – так, проблема з трудовою міграцією є, але нічого страшного не відбувається поки є шанс. І що прийде час, який розверне процес в іншому напрямку. Адже ключову роль грамотної економічної стратегії ще ніхто не відміняв.

Вадим Бардась, експерт Європейського аналітичного центру (European Analytical Centre):

Вадим Бардась
Вадим Бардась

“Фактор міграції є другим за величиною впливу на приріст валового продукту після інвестицій”

– Макроекономічні закони доводять, що в основі економічного зростання лежать дві основні складові – це трудові ресурси та інвестиції. Чисельність зайнятого населення в Україні на сьогодні складає 14 млн., тоді як в 2013 році даний показник становив 20 млн чол. Економіка України показує 3% зростання у той час коли має можливості для більш динамічного зростання, тобто фактор міграції є другим за величиною впливу на приріст валового продукту після інвестицій. Як правило трудові ресурси є похідною від фінансових можливостей країни та рівня її інвестиційної привабливості. У сучасній глобалізованій економіці уряд може відновити трудовий потік в Україну, створивши умови для притоку іноземних інвестицій. Якщо у 2013 році в Україну було інвестовано $65 млрд, то сьогодні ця цифра складає $44 млрд, відповідно різниця покривається за рахунок приватних переказів. В перспективі все залежить від дій влади з диверсифікації структури національної економіки – якщо інвестиційний потік відновиться в Україну, то вдасться поповнити трудові ресурси та прискорити економічне зростання.

Микола Мельник, генеральний директор аналітичної групи "Левіафан":

Микола Мельник
Микола Мельник

Надходження від заробітчан ще не створюють профіциту бюджету, тому “голландська хвороба” нам не загрожує”

– Класичною формою голландської хвороби ("ефекту Гронінгена") є приклад залежності від видобувних галузей, які забезпечують експорт сировини, сприяючи профіциту бюджету через надходження з-за кордону, у той час, коли національне виробництво не встигає підлаштуватися під нові економічні умови. В Україні надходження від заробітчан не створюють профіциту бюджету, а лише допомагають втримати купівельну спроможність громадян на певному рівні. Фактично це вливання “кешу” в ринок, який наполовину є “чорним”, і держава отримує від цих переказів напряму лише податок на додану вартість та акциз, які кожен громадянин сплачує при купівлі того чи іншого товару в Україні. Тобто від $9,3 млрд держава через непрямі податки отримує максимум $2 млрд. Виходячи, що зведений дохід бюджету у 2018 році має становити 989 млрд гривень, то сума, яка надходить від заробітчан безпосередньо в бюджет, не перевищує 5%. Такі незначні показники жодним чином не можуть спровокувати "голландську хворобу".

Єдиною панацеєю боротьби з трудовою міграцією є створення робочих місць в Україні. Але за нинішньої політико-економічної квазіолігархічної моделі держави це неможливо. Максимум на що можна поки розраховувати, то це на створення аутсорсингових компанії промислових гігантів світу.

Владислав Сердюк, політолог:

Владислав Сердюк
Владислав Сердюк

“Залучення в Україну інвестицій – єдино вірний шлях до повернення трудових мігрантів в країну”

– Ситуацію варто розглядати не лише з точки зору економіки, але також виходячи із соціально-політичної обстановки в державі. Мігранти та їх гроші до певної міри знижують напругу в суспільстві, пов'язану з відсутністю можливості заробити в Україні. Згадаймо Албанію – країну балканського регіону, 50% населення якої практично живе та працює за межами своєї країни. При цьому Албанія намагається впроваджувати економічні реформи, і той факт, що ЄС розглядає можливість прийняття до себе цієї країни, свідчить про позитивний вплив цих реформ.

Слід розуміти, що трудова міграція – це наслідок поганого економічного становища нашої держави. А, відповідно, боротися необхідно з джерелом "захворювання". Гроші мігрантів утримують на плаву значну частину населення, тому будь-які ініціативи уряду з “перехоплення” чи “відстеження” цих фінансів призведуть до небажаних результатів. Наприклад, від'їзду з України вже не тільки працівників, а й їх сімей. Думаю, в уряді розуміють усі ризики такого сценарію. Залучення в країну інвестицій, а потім створення нових робочих місць разом з гідними умовами праці – це єдино вірний шлях до утримання і повернення мігрантів в Україні.

Анатолій Амелін, директор економічних програм Українського інституту майбутнього:

Анатолій Амелін
Анатолій Амелін

"Зараз трудові мігранти, по суті, рятують економіку України"

– Трудова міграція – це, звичайно, негативний фактор для нашої країни. Але водночас треба врахувати, що одним з ключових факторів розвитку економіки є внутрішнє споживання. Зверніть увагу, незважаючи на відсутність серйозного зростання зовнішніх інвестицій, українська економіка прискорюється – за підсумками останнього кварталу темпи зростання досягають вже 3,6%. Цьому сприяє саме зростання внутрішнього споживання, підкріпленого, в тому числі, і припливом грошей від трудових мігрантів. Ми очікуємо, що в 2018 році Україна отримає від трудових мігрантів близько $11,5 млрд. Це гроші, які будуть потрачені саме в Україні на покупку всього необхідного: продовольства, автомобілів, нерухомості, будматеріалів, послуг і т.д.

Ми проводили дослідження обсягів ВВП, що створюються нашими трудовими мігрантами в тих країнах, куди вони поїхали. У той час, коли наша країна отримує від мігрантів більше $10 млрд на рік, обсяги ВВП, які вони створюють в країнах свого перебування сумарно оцінюються в $30-35 млрд. Цей обсяг валового продукту міг бути створений і в Україні. Але що країна зробила для того, щоб ці інвестиції прийшли сюди?

Зараз трудові мігранти, по суті, рятують економіку України. Але з часом ризики можуть перевищити користь. Ризик поки що починає проявлятися в нестачі фахівців. Але з іншого боку, підприємства починають замислюватися про те, як сформувати і навчити трудові ресурси.

Користь і в тому, що наявність дефіциту трудових ресурсів стимулює зростання заробітних плат – сьогодні їх динаміка позитивна. Коли ціни на працю зрівняються з європейськими (або відставатимуть хоча б на 10-15%), то міграція зупиниться, і велика частина людей повернеться в країну. Адже якість життя за кордоном у них не найкраща. Вони змушені орендувати житло, відповідно, заощаджувати, щоб мати більше доходів і можливість витратити їх там, де знаходиться сім'я. Мігранти повертатимуться з фінансовими накопиченнями та новими знаннями, і це вже непоганий фактор розвитку економіки. Але це станеться лише після того, як у країни з'явиться чітка стратегія розвитку.

Олександра Слободян, експерт аналітичного центру CEDOS:

Олександра Слободян

"Формулою повернення мігрантів може бути проста схема державного фінансування їх рідних громад за схемою "1+1"

– Як показують обстеження трудової міграції 2010-2012 року, більшість домогосподарств витрачала грошові перекази на придбання продуктів харчування, одягу та оплату послуг (77,5% усіх домогосподарств, які отримували грошові перекази) чи товарів довгострокового споживання, наприклад, побутову техніку (40%), а кожне третє домогосподарство - на придбання житла чи його ремонт. Хоч значно менше, але все таки частину коштів домогосподарства інвестували в навчання чи у бізнес.

Оскільки першочерговою причиною трудової міграції є саме бажання населення підвищити свій добробут, слід розуміти, що поки мігранти не задовольнять свої базові споживчі потреби, вони навряд чи будуть інвестувати у щось інше, тим більше у власній країні. Тому зусилля держави як мінімум мають бути спрямовані на забезпечення прав українських мігрантів за кордоном, щоб вони якомога швидше заробили бажану суму коштів та повернулись в Україну. Держава також повинна працювати над створенням умов для ведення малого та середнього бізнесу для всіх підприємців в Україні, щоб мігранти які повернуться з новими навичками, фінансовими ресурсами та бажанням відкрити власний бізнес не боялись робити цього. Цікавою є схема «2+1» чи «1+1», до якої свого часу вдавались уряди Мексики та Молдови для стимулювання інвестицій в інфраструктуру територій походження трудових мігрантів. На кожну гривню, яку трудові мігранти інвестують в розвиток місцевості з якої вони походять, з місцевого чи державного бюджету виділяти ще по одній гривні. З одного боку такий інструмент дозволяє розвивати місцеву інфраструктуру, не витрачаючи багато державних коштів та не перекладаючи функції держави на трудових мігрантів, а з іншого боку може позитивно впливати на розвиток громадянського суспільства через залучення до нагляду за використанням коштів членів родини мігрантів.

Марина Нечипоренко. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-