Коболєв назвав передумову збереження транзиту газу територією України
Про це в інтерв'ю ТСН.uа сказав голова правління НАК "Нафтогаз України" Андрій Коболєв.
"Для України якісно і вчасно зробити анбандлінг – це як купити квиток. Якщо буде квиток, буде шанс виграти. Якщо квиток не купити, то виграти неможливо", - сказав Коболєв, однак припустив, що навіть у разі успішного анбандлінгу Росія все одно може зупинити транзит.
За словами Коболєва, український парламент в ідеалі має внести необхідні законодавчі зміни щодо управління ГТС у травні.
"Ми очікуємо, що зараз мине важкий передвиборчий період, і парламент найближчим часом розгляне необхідне законодавство і проголосує. Анбандлінг є однією з умов, які висуває Європейський Союз. І якщо ми розраховуємо на допомогу Євросоюзу в збереженні транзиту, нам потрібно зробити відділення оператора ГТС правильно. Думаю, що депутати почують, що якщо цього не зробити правильно, то існує велика ймовірність, що саме українська сторона – не європейці, не німці, не "Газпром" - буде винна у втраті Україною транзиту газу", - наголосив Коболєв.
Він також нагадав, що Україна готова до нового арбітражного процесу в Стокгольмі, якщо контракт на транзит не буде підписано.
"Процес розпочато, вже визначено графік слухань. Новий арбітраж є дуже важливим інструментом для того, щоб ми як держава, у випадку, якщо не зможемо домовитися з Газпромом про підписання нового контракту і збереження транзиту, щоб ми могли отримати компенсацію за втрату вартості нашої ГТС. Це, за великим рахунком, наша можливість отримати гроші, якщо транзит буде зупинений. Ми говоримо про претензії на суму близько 12 млрд доларів США. Велика частина цієї суми відображає ту втрату вартості української ГТС, яка відбудеться, якщо Газпром не підпише контракту з українським оператором ГТС і відмовиться продовжувати транзит", - додав Коболєв.
Очільник Нафтогазу нагадав, що де-факто Газпром блокує можливість всіх інших постачальників газу користуватися вітчизняною ГТС, – це раніше був Туркменістан, Узбекистан, Казахстан, потенційно нею користуватися могли приватні російські компанії.
"Враховуючи цю ситуацію, на нашу думку, Газпром повинен нести відповідальність за подібну втрату вартості (української ГТС - ред.), - підсумував Коболєв.
Як відомо, анбандлінг - це відокремлення діяльності з транспортування природного газу від видобутку і постачання природного газу та електричної енергії. Здійснюється на виконання ст. 9 Директиви 2009/73/ЄС, за якою одна й та сама особа чи особи не мають права: здійснювати прямий чи непрямий контроль над підприємством з виробництва або постачання та в той же час здійснювати прямий чи непрямий контроль або будь-яке право над оператором газотранспортної системи чи газотранспортною системою; або здійснювати прямий чи непрямий контроль над оператором газотранспортної системи чи газотранспортною системою і в той же час здійснювати прямий чи непрямий контроль або право над підприємством з виробництва або постачання.
В Україні процес анбандлінгу розпочався у 2012 році.