Відповіддю на російські санкції стане реформування ринку нафти  - експерти

Відповіддю на російські санкції стане реформування ринку нафти - експерти

Укрінформ
Негативний ефект від російських обмежень на поставки нафтопродуктів в Україну можна зменшити шляхом підтримки альтернативних напрямків імпорту, стимулювання внутрішньої нафтопереробки й посилення контролю на ринку нафтопродуктів.

Про це йдеться в прес-релізі «Консалтингової групи А-95», який є в розпорядженні Укрінформу.

"Істотні обмеження Російською Федерацією поставок нафтопродуктів у червні 2019 року, а також перехід на щомісячне узгодження обсягів експорту палива в Україну диктують необхідність проведення термінових заходів щодо підвищення стійкості ринку і зниження залежності від цих поставок шляхом підтримки альтернативних напрямків - внутрішньої нафтопереробки і морського імпорту", - йдеться в прес-релізі.

На думку експертів групи, в першу чергу має бути сформовано запас нафтопродуктів у стратегічних сферах - оборонній та транспортній, а стратегічним напрямком альтернативних поставок має бути імпорт по морю, який наразі забезпечує не більше 10% національного балансу дизельного палива. За розрахунками експертів, існуюча портова інфраструктура потенційно здатна замістити не лише російські, а й білоруські поставки.

Щоб зробити морські поставки нафти і нафтопродуктів економічно ефективними, вважають в А-95, необхідно: вдвічі знизити портові збори до рівня середньоєвропейських; ввести пільговий залізничний тариф на вивезення палива з портів; пріоритетно забезпечити нафтоперевалочні комплекси рухомим складом.

Щоправда при переорієнтації на поставки палива і нафти по морю існує ризик монополізації внутрішнього ринку моторних палив.

«Основним ризиком під час переорієнтації на «морські» поставки є домінуюче становище групи «Приват» (контрольованої Ігорем Коломойським - ред.) у сфері портової нафтоперевалки, що в сумі з контролем над найбільшим у країні Кременчуцьким НПЗ створює загрозу монополізації ринку», - зазначають в А-95.

Читайте також: АМПУ і приватні інвестори погодили строки будівництва причалу 1-з в Одесі

Щоб знизити ці ризики, на думку експертів групи, уряду необхідно повернутися до активної участі в управлінні Кременчуцьким НПЗ, в якому державі належить 43% акцій, і розглянути можливість участі в завантаженні підприємства нафтою силами НАК «Нафтогаз України».

Крім зменшення портових зборів, які знизять собівартість перевезення сировини і підвищать конкурентоспроможність продукції українських НПЗ, найважливішим кроком для її підтримки стане ліквідація «тіньового» ринку нафтопродуктів.

«Центральним елементом цієї програми є запуск з 1 липня 2019 року ліцензування операцій з нафтопродуктами, впровадження системи моніторингу фактичних залишків палива на складах за допомогою рівнемірів у стаціонарних і пересувних сховищах, а також модернізація системи адміністрування паливного акцизу», - підкреслюється в прес-релізі.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-