Рада ухвалила звіт про стан Укрзалізниці – які порушення виявила ТСК
Як повідомляє кореспондент Укрінформу, відповідну постанову Верховної Ради №5814 підтримали 296 народних депутатів.
Згідно з текстом пояснювальної записки до постанови, за результатами розслідування ТСК дійшла висновку, що правління Укрзалізниці впродовж 2020 року не розглядало важливих питань господарської діяльності, які потребують тривалої підготовки. Зокрема, про необхідність підняття тарифів на вантажні перевезення до рівня економічно-обґрунтованих, про об'єктивне формування собівартості перевезень, про неприпустимість відкладання ремонтів основних фондів через недофінансування, зниження оплати персоналу, який обслуговує інфраструктуру, про падіння технічної та технологічної дисципліни, критичне погіршення безпеки руху тощо.
У ході свого розслідування комісія також встановила, що правління не планує свою роботу, як того вимагає п. 110 статуту. Порядок денний формується "авральним шляхом", як правило, виходячи із пропозицій, наданих підрозділами апарату управління, які, таким чином, перекладають свої функції на правління. "За наявних умов організації роботи правління втратило ініціативу, борсається у купі рутинних, дріб'язкових питань, і по суті справи, є недієздатним і неспроможним до виконання статутних завдань", - зазначає ТСК.
Разом з цим, у практиці роботи правління відсутня функція контролю. Комісія встановила, що впродовж 2020 року жодного питання про результати перевірки господарської діяльності філій, господарств, департаментів, чи посадових осіб, правлінням не розглядалось. Також протягом року правління не розглядало питання щодо виконання рішень чи доручень загальних зборів або наглядової ради. Не виявлено розгляду питань щодо організації виконання затвердженого урядом фінплану, або причин і відповідальних за провал виконання усіх його показників.
У своєму звіті ТСК також зауважує, що за останні 5 років через бездіяльність голів правління та наглядової ради товариства, відсутність контролю з боку міністрів інфраструктури, АТ «Укрзалізниця» недоотримало понад 17 млрд грн доходів за використання вагонів.
Комісія також проаналізувала пасажирський сектор УЗ і дійшла висновку, що у складі збиткових в цілому пасажирських перевезень є окремі рентабельні перевезення: міжнародні з рентабельністю 182% та "Інтерсіті+" 46%. Проте, високоефективні види перевезень не поширюються, на їх розвитку не концентруються інвестиційні ресурси, більш того, акумульовані цим бізнесом кошти централізуються і губляться в загальній неефективності. Крім цього, правління АТ «Укрзалізниця» не має аналізу причин погіршення ефективності пасажирських перевезень на 21% за 3 останні роки, не визначено посадових осіб, які відповідають за компенсаційні виплати.
У звіті ТСК наголошує, що з 2015 року щорічне скорочення вантажообігу УЗ складало близько 2,5%, проте у 2020 р. – склало вже 4,9%, а за І кв. 2021р. 6,8%. "Таке різке падіння основного показника для АТ «Укрзалізниця» є критичним і у разі збереження наявної ситуації товариство не буде здатне самостійно забезпечити стале функціонування та просте відтворення основних засобів виробництва", - підкреслює комісія.
ТСК також зауважує, що наглядова рада не планує свою роботу, як того вимагає статут Разом з цим, у своєму звіті комісія зауважує, що уряд допустив низку прорахунків стосовно діяльності УЗ. Зокрема, одночасно були встановлені низькі тарифи та збільшене податкове навантаження на компанію, фінплани щороку затверджувались з заниженими витратами, також уряд не реагував на невиконання компанією цих планів. В результаті чого Укрзалізниця, втратила 1/3 ресурсу основних фондів через мізерні обсяги їх відновлення та половину професійного персоналу, що забезпечує функціонування інфраструктури, обслуговування та рух поїздів через скорочення в 2 рази їх реальної зарплати.
"Залізничний транспорт системно втрачає свої перевізні здатності та прискорено деградує, що несе реальну загрозу національній економіці, соціальній стабільності та обороноздатності держави", - наголошує ТСК у своїх висновках.
Як повідомлялось, ТСК з питань перевірки та оцінки стану акціонерного товариства "Українська залізниця", розслідування фактів можливої бездіяльності, порушення законодавства України органами управління зазначеного підприємства, що призвели до значного погіршення технічного стану підприємства та основних виробничих показників, була створена 27 січня 2021 року.
Основні завдання комісії: перевірити та оцінити стан АТ "Укрзалізниця"; перевірити факти можливої бездіяльності, порушення законодавства України правлінням та наглядовою радою компанії, що призвели до значного погіршення технічного стану підприємства та основних виробничих показників; перевірити виконання заходів з реформування підприємства відповідно до затвердженого стратегічного плану розвитку, відповідність документів нормам Закону України "Про оплату праці" та дотримання умов колективного договору та інші.
За підсумками 2020 року АТ «Укрзалізниця» отримало чистий збиток у розмірі 11,9 млрд грн.