Не зерном єдиним – “малиновий бум” з України шириться світом
В структурі українського агроекспорту (передусім, до Європи) дедалі більшою стає частка плодово-ягідної продукції — зокрема, й з високою доданою вартістю, що постачається в замороженому вигляді. Цьогорічне літо стало рекордним за цінами та обсягами експорту для наших аграріїв, котрі вирощують та експортують малину. Нашу солодку ягоду як у свіжому, так і в замороженому вигляді продають майже по всьому світу - експерти вже назвали це “малиновим бумом”. Для аграріїв же, які спеціалізуються на вирощуванні лохини, цього літа відкрилися перспективи експорту ягід до Китаю. Одним з найкращих став цьогорічний літній сезон і для виробників суниці.
Про причини своєрідного ягідного буму влітку 2021-го, про перспективи ринку, а також про те, як у наступні роки не перетворити “малиновий бум” на “малинове фіаско”, Укрінформу розповів економіст ФАО (Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН) Андрій Ярмак.
Лохина: влітку виробники скаржилися на низькі ціни та “ревнували” до цін на малину, але цим “сльозам” не варто вірити.
“Хоча у виробників лохини було багато розчарувань, і вони влітку 2021 року говорили про рекордно низькі ціни, це не відповідає дійсності. Середні гуртові ціни на їхню продукцію були вищими, ніж у 2019 році, але, звісно, нижчими, ніж торік, коли вартість лохини була аномально високою через низький врожай. Ще власників господарств із вирощування лохини дратували високі ціни на малину, адже цього року на ринку свіжих ягід були періоди, коли малина продавалася дорожче, ніж лохина. Але сезон у цілому був непоганим”, - запевнив Ярмак.
Хоча, за даними аналітичної платформи плодоовочевого бізнесу Еast-fruit, якщо ще на початку червня лохину продавали по 300 - 350 грн/кг, у липні ціна неочікувано для більшості виробників впала до 70-130 грн/кг.
Тож загалом, на думку експерта, літній сезон-2021 вчергове підтвердив правильність довгострокових прогнозів експертів про те, що ціни на лохину надалі знижуватимуться. А також засвідчив, що тим агровиробникам, які не мають власного маркетингового плану щодо обсягів вирощування, обладнання для охолодження, упакування, витрат на маркетинг і так далі, на цьому ринку не варто розраховувати на значні успіхи. Тобто, дрібному сегменту у ягідництві потрібно вже зараз кооперуватися для спільної доробки та експорту своєї продукції, - наполягає фахівець.
“У 2021 році була ще одна визначна подія - вперше лохина в нашій країні пішла на переробку. Думаю, заморожена лохина з України цього року може потрапити навіть на ринок Китаю. Налагодження переробки важливе ще й тому, що це означає: синя ягода переходить у категорію доступних, де вона й має бути”, - переконаний економіст ФАО.
Суниця: це був один з найкращих сезонів за кілька останніх років
За словами Андрія Ярмака, доволі сприятливим літній сезон 2021 року видався для виробників суниці садової.
“Середня ціна ягоди була співставною з ціною 2020 року, особливо для тих, хто вміє розтягнути сезон. А врожайність була вищою, бо не було таких втрат, як рік тому. Відповідно, ми мали один з найкращих сезонів за кілька останніх років”, – констатував експерт.
Він уточнив, що говорити про середню вартість ягоди дуже складно. Адже суниця “може одночасно продаватися на ринку за ціною від 20 до 100 грн/кг”. Все залежить від низки параметрів, таких як сорт, якість, калібр, презентація тощо. Приміром, суниця для заморожування і суниця для «свіжого» ринку - це абсолютно різні речі за ціною. Свіжа суниця, звісно, коштує дорожче, хоча тут теж вартість залежить від періоду реалізації ягоди.
Так, за даними Еast-fruit, в сезоні 2021 року найнижча ціна на суницю була у червні - від 20 до 45 грн/кг. Вже у першій декаді липня вартість суниці почала підвищуватися до 80-100 грн/кг та у серпні сягнула 130 грн/кг.
Малина: справжнісінький бум – літо 2021 року побило всі рекорди
Головна сенсація в ягідництві України цього літа - рекордний сезон для малини. “Сезон малини іще триває, але, вочевидь, це був найкращий сезон в історії для тих, хто вирощує малину у нашій країні”, - зазначив Ярмак.
За його інформацією, ціни на малину влітку злетіли до неймовірних 75-90 грн за кг. Тобто, навіть для заморожування садівники продавали ягоди майже по $3 за кг – вдвічі дорожче, ніж до масованого закладання малинників і активізації вирощування цієї культури в Україні кілька років тому. Більше того, у окремі тижні вартість малини перевищувала навіть ціни на лохину, яка кілька років поспіль залишалася найдорожчою ягодою в Україні.
Таке стрімке зростання ціни пояснюють одночасною дією низки факторів. Так, у ключових країнах-виробниках малини урожай різко зменшився через несприятливі погодні умови. Також попередній малиновий бум-2017-2018, коли малинники, що закладалися у 2015-2016 роках, дали шалений врожай, призвів до різкого падіння цін на ягоду та “вибив” з ринку багатьох учасників в різних країнах. Приміром, і в Україні чимало аграріїв після провального малинового сезону три роки тому вирізали малинові плантації, не сподіваючись на прибуток. Тож виграли від цінових коливань найстійкіші. А ще на цінах позначилися дефіцит робочої сили та її вартість в умовах пандемії COVID-19. Не останню роль для утримання на піку ціни на малину зіграло значне нарощування протягом кількох останніх років потужностей із заморожування ягід в Україні.
Водночас, це не перший успіх виробників малини в Україні за останні роки. За даними Ярмака, попри значне скорочення площ під насадженнями малини за останні три роки та з урахуванням зменшення врожаю солодкої ягоди через весняні заморозки, в сезоні 2020-2021 років Україна експортувала рекордний обсяг малини – понад 20 тис. тонн і увійшла у топ світових експортерів ягоди. У тому числі, й завдяки активізації будівництва нових сучасних підприємств із заморожування ягідної продукції.
Втім, експерти попереджають вітчизняних виробників малини, що наступний сезон може бути не таким сприятливим за цінами на їхню ягоду. А якщо аграрії через цінову привабливість цього бізнесу знову почнуть масово закладати нові малинники й стрімко нарощувати виробництво малини у наступні роки, ціни на ягоду, швидше за все, знову впадуть. І виживуть та отримають прибуток при таких цінових гойдалках ті садівники, які вкладуть кошти у саджанці преміальних сортів з прогнозованими якістю ягоди та врожайністю. А також, принаймні, не залишаться у збитках ті сільгоспвиробники, які розумітимуть куди вирощену ягоду зможуть продати. Адже культивування малини для «свіжого» ринку потребує особливих сортів і технологій вирощування й переробки, інших потужностей на підприємствах з охолодження, а також надійних контактів із покупцями. Натомість, продаж, зокрема й на експорт, замороженої ягоди вимагає зовсім інакших сортів, умов для виробництва та потужностей для заморожування.
В той же час українські власники потужностей із заморожування значно поступаються можливостями виробникам із Європи. Тому змушені грати за їхніми правилами, а отже втрачають кошти порівняно з конкурентами. І тут на допомогу малим сільгоспвиробникам мають прийти кооперація й консолідація ринку, без яких українським ягідникам не вдасться добре заробляти. На цьому вкотре наголосив економіст ФАО Андрій Ярмак.
Ольга Киргизова, Київ