Ринок пального лихоманить. Чи зможуть українці заправити свої авто за новими цінами?
...І державне регулювання цін на пальне, яке уряд запровадив на час карантинних заходів, поки що не допомагає зупинити це подорожчання. В чому причина такого стрімкого зростання цін на пальне в Україні та чи варто чекати реального його здешевлення найближчим часом? Це та інше Укрінформ з'ясовував із експертами ринку.
Подорожчання пального на українських заправках триває ще з минулого року, протягом якого пальне - залежно від виду - додало у вартості 22-50%. Так, ціна бензину А-92 у середньому піднялася за рік на 24,4% і становила 29,63 грн/літр; бензин А-95 протягом минулого року додав у ціні на понад 22,1% – до 30,47 грн/літр; дизельное пальне подорожчало на 33,1% – до 29,61 грн/літр; cкраплений газ з грудня 2020 року по грудень 2021 року подорожчав на 50,5%, до 19,13 грн/літр.
Але те що відбулося з початку 2022 року на ринку пального, викликало шок у споживачів – ціни злетіли на 2,5-3 грн практично на всі види палива, лише газ трохи знизився. Станом на 4 лютого середні ціни по країні такі: бензин А-95 преміум коштує 35,79 грн/літр ( +1,937% за останню добу); бензин А-95 – 33,54 (+1,945% за добу); бензин А-92 – 32,62 (+1,874%); дизельне пальне – 32,82 (+1,831%); газ автомобільний – 18,89 грн/літр (-0,053%).
Валютно-бензинові гойдалки
Директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн вважає, що причина подорожчання нафтопродуктів лежить у зміні курсу національної валюти.
«Причин основних дві. Перше – це подорожчання нафти з 78 до 93 доларів за барель, тобто, це протягом січня більше ніж на 15%. І друга причина – здорожчання курсу долару, він десь на півтори гривні подорожчав і в сумі дав результат, що ціни на колонках за останній місяць збільшилися на 2,50-3 грн за літр. І, на жаль, ми маємо прогноз, що це не останнє подорожчання», – заявив Сергій Куюн.
Він вважає, що в першій половині лютого ціна пального зросте ще щонайменше на 2 гривні. І не останню роль тут відіграє ситуація із загрозою воєнного вторгнення Росії до України.
«Найближчим часом ми очікуємо, що в першій половині лютого ціна підніметься на дві гривні на пальне. Все буде залежати від рівня напруги з РФ. Вона не тільки на нас впливає, тягнучи падіння курсу гривні, а й тримає в напрузі весь світ, компанії, світових споживачів. Ті побоюються, що якщо в нас буде гаряча фаза, це викличе дефіцит на глобальному ринку. Якщо ж ситуація завершиться добре, то я впевнений, що і курс долара, і ціни на нафту впадуть. Тоді і паливний ринок розвернеться», – припускає директор консалтингової групи А-95.
Таку ж думку висловив у коментарі Укрінформу голова Бюро комплексного аналізу і прогнозів Сергій Дяченко.
«Цінники підстрибнули тому, що здорожчав долар – це основна причина. Адже пальне ми практично все імпортуємо. І його ціна чітко прямує за курсом», – заявив Сергій Дяченко.
Держрегулювання: пальне на заправках знову подорожчає
Міністерство економіки 3 лютого оприлюднило чергову граничну середню ціну пального в Україні – станом на 2 лютого визначено середню вартість 1 літра дизельного палива у 28,30 грн, та 1 літра бензинів автомобільних – у 30,84 гривень.
На підставі цих цифр обчислюється гранична ціна реалізації пального на АЗС. Адже відповідно до постанови Кабміну від 14 травня 2021 року, якою було введено державне регулювання цін на паливо, на період дії карантину встановлено граничні рівні торговельної надбавки до середньої ціни на бензин у розмірі не вище 5 грн за літр та на дизельне пальне – не вище 7 грн за літр.
Тож, з урахуванням граничних торговельних націнок, максимальна ціна на бензин для продажу через мережу АЗС не повинна перевищувати 35,84 грн за літр, на дизельне пальне – 35,30 грн/л.
Порівняно з останньою декадою січня середня ціна на бензин зросла на 1,59 грн за літр, на дизельне пальне – на 1,46.
Президент асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук серед інших причин глобального подорожчання пального називає також державне регулювання цін на пальне. Мовляв, чим більше стискують пружину, тим більша вона намагається вистрілити.
«Тепер Мінекономіки встановлює граничні ціни преміальним мережам. А від «преміальних» мереж вже відштовхується і решта. Що разом і створює ефект тотального подорожчання», – каже Леонід Косянчук. Він також назвав і інші причини подорожчання на ринку пального України.
«Ми повинні розуміти, що в нас ціноутворення залежить від багатьох факторів, зокрема, і від інфляційних очікувань. Це об’єктивний процес, який підштовхує людей закладати інфляційні ризики у свої витрати», – заявив керівник асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України».
Що ж стосується незначного здешевлення вартості скрапленого газу останнім часом, то як кажуть фінансисти, це «відскок» від тієї межі, якої автогаз необґрунтовано досяг та за якою втрачається його економічна привабливість для споживача.
Водночас, голова об’єднання операторів ринку не готовий робити прогнози на найближчий час. Але точно впевнений, що реального падіння цін не буде за жодних обставин.
Білорусь закрила транзит нафтопродуктів з Литви в Україну. Чого чекати?
І ось днями знову ввімкнулася геополітика. Надійшло повідомлення про те, що Білорусь, у відповідь на запроваджену Литвою заборону транзиту білоруських товарів через свої порти, запроваджує із 7 лютого заборону на залізничний транзит до України нафтопродуктів, хімічних та мінеральних добрив, завантажених на станціях "Литовських залізниць".
Враховуючи, що у 2021 року частки литовського ДП та бензину на українському ринку становили 9% та 11% або 691,4 тисяч тонн та 262,2 тисяч тонн відповідно, це може суттєво позначитися на ціноутворенні на ринку пального в Україні. Оскільки гостро постає завдання знайти можливість заміщення на ринку продуктів цієї групи. У будь-якому випадку, заборона створює проблему, яка потребує вирішення.
Так у консалтинговій групі "А-95" вважають, що зупинка постачання пального з Литви у перспективі посилить залежність України від імпорту з Білорусі та РФ.
"Припинення постачання литовських нафтопродуктів в Україну через заборону на їх транзит територією Білорусі не матиме суттєвого впливу на поточну ринкову ситуацію, але в стратегічному плані посилить високу залежність від імпорту нафтопродуктів з Росії й Білорусі", – повідомили експерти групи.
Вони прогнозують, що український ринок зможе оперативно замістити ці обсяги пального, чому наразі посприяють низьке сезонне споживання й високі запаси у виробників. Головним компенсатором литовських обсягів можуть стати білоруські нафтопереробні заводи. Зросте навантаження і на російський напрямок, і частково на НПЗ «Укртатнафта».
Також в "А-95" не виключають, що задля компенсації обсягів авіапального знадобиться імпорт морським шляхом. Крім того, не виключено, що поновить постачання в Україну з Польщі концерн Orlen, який позбувся змоги експортувати пальне з Литви.
"Головним наслідком цих перетворень стане зростання частки Росії й Білорусі на ринку. У 2021 році ці напрямки забезпечили 72% імпорту дизельного пального, а з урахуванням останніх тенденцій і «литовського» чинника ця частка збільшиться до 85%. Частка Білорусі у імпорті бензину сягне 100%", – прогнозують експерти "А-95".
Водночас, у групі вважають, що збільшення внутрішнього виробництва нафтопродуктів вдвічі, а перевалки пального в портах утричі, дозволить збалансувати джерела постачання пального. Також у групі акцентують на створенні комерційних та державних запасів нафтопродуктів, особливо для потреб залізниці й армії. Однак експерти "А-95" не очікують цінових коливань унаслідок припинення постачання з Литви, адже ринок нині перебуває на сезонному мінімумі споживання, а трейдери мають профіцитні запаси пального.
В свою чергу, керівник асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук припустив у коментарі Укрінформу, що рішення Білорусі про заборону транзиту литовських нафтопродуктів не вплине радикально на ринок пального в Україні. Просто постачальники будуть змушені переорієнтувати транзит нафтопродуктів з Литви до України не через територію Білорусі, а через Польщу. І не факт, що це суттєво позначиться на ціні пального для кінцевого споживача на АЗС.
«Дійсно, новина нічого хорошого нам не несе, тому що, це 10% ринку України. Але потрібно сказати, що продукти Orlen-Литва, що йшли через Білорусь, насправді імпортувалися преміальними мережами для забезпечення потреб переважно західного регіону України – Закарпаття, Прикарпаття, Львівської області. І, відповідно, там може бути якась цінова і ресурсна турбулентність. Але наскільки мені відомо, сьогодні відбулася нарада в Orlen. Ми повинні розуміти, що Литва має завод нафтопереробний, але він належить польській компанії Orlen. Вони ще мають у власності термінал, до якого підходить вузька колія з Польщі. Тобто, вони сьогодні розглядають питання маршруту з Мажейкяя з Литви через Польщу до України. І запевнили своїх контрагентів в Україні, що всі законтрактовані обсяги будуть виконані. Але ми розуміємо, що логістика зовсім інша і вона дорожча. Не в рази, але все ж таки», – пояснив Леонід Косянчук.
Він також акцентував, що нафтопродукти з литовського міста Мажейкяя насправді не надто конкурували з білоруськими за ціною. Якщо ціна ще зросте, то українські оператори ринку навряд чи купуватимуть литовські нафтопродукти.
«Хто має довгострокові зобов’язання і на цей нафтопродукт розраховував, той буде брати і далі. Але зараз період низького споживання і тому, я думаю, що за тиждень-два вся недостача пального буде заміщена. Тобто новина по відсутність литовського палива погана, але нічого катастрофічного не несе. Тому що Україна вже переживала і більш серйозні моменти. Приміром, коли Росія взагалі припиняла постачання нафтопродуктів, але споживачі того навіть не відчули, бо ринок України зараз надзвичайно диверсифікований за джерелами постачання. Якщо якась і буде турбулентність, то тільки в ціноутворенні в західних регіонах. До центрального регіону, а тим паче східного і південного тенденція не докотиться», – запевнив Косянчук.
Прогноз на майбутнє – ціни будуть підніматися
Що ж до прогнозів, то Леонід Косянчук, вважає, що наразі Україна може лише констатувати та реагувати на неприємності мірою їх надходження.
«Як і раніше ціноутворення на українському ринку залежатиме від цін зовнішнього ринку, на жаль, чи на щастя, бо це об’єктивні речі. І, відповідно, також буде впливати курс національної валюти. Тому що купуємо ми за валюту, розмитнюємо за валюту і акциз платимо у валюті. Виходить вхідна ціна, що не зовсім приємна не тільки споживачам, а й імпортерам також», – пояснив керівник асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України».
Він також додав, що справжній колапс на ринку нафтопродуктів України може початися, якщо буде реалізована ідея із забороною нафтопродуктів із Білорусі. «Насправді колапс на ринку буде, якщо все ж дотиснуть ідею заборонити надходження в Україну нафтопродуктів виробництва Білорусі – оце буде проблема, дійсно», – попередив Косянчук.
В свою чергу, директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн вважає, що шанси змінити цінову ситуацію на ринку пального у держави є і цілком реальні.
«Тут дуже цікавий досвід Польщі. Там набрав чинності закон про тимчасове зменшення ПДВ на пальне з 23 до 8% на півроку. І відповідно ціни там впали дуже суттєво – буквально, за один день на 15%. Це прецедент в тому плані, що задля зниження цінового тиску на споживачів, уряди готові знижувати податки. Тому що дійсно нема інших важелів. В ціні бензину десь 40% – це податки. Відповідно, тут держава має теж знайти якийсь баланс між своїми інтересами та інтересами споживачів», – акцентував Сергій Куюн.
І на його думку, державне регулювання цін на пальне – чудовий механізм стримування цін на ринку пального в Україні. Хоча й зниження податкового навантаження також було б дуже доречне.
«Ціна на пальне дуже прозора. Зараз вона регулюється урядом, тому тут взагалі про жодні спекуляції не можна говорити. Тому може бути тільки зниження податкової складової. Інакше потрібно тільки чекати, коли впаде ціна на нафту, або «просяде» долар, які складають цінову формулу на нашому ринку. Тому, якщо ці складові будуть дешевшати, то відповідно і державне регулювання буде примушувати знижувати ціни», – упевнений Куюн.
Ринок буде лихоманити, поки триватиме російська агресія
Однак, як українці могли не раз переконатися, ціни на пальне завжди доволі легко піднімаються і неохоче опускаються. Голова Бюро комплексного аналізу та прогнозів Сергій Дяченко вважає, що не варто розраховувати на послаблення тиску з боку агресора, тож українські ринки буде лихоманити ще доволі довго.
«Я думаю, що на докризовий рівень ціни вже не повернуться. Трейдери дуже швидко звикають до прибутків, мовляв, якщо люди платять, то навіщо опускати. Якби в України були достатні ринкові резерви, як, приміром, в США, то можна було б втрутитися в ринок і підтримати його. Але Україна таких резервів пального не має. Тому держава не зможе активно втрутитися і буде плавати за курсом», – переконує Дяченко.
Він наголосив, що всі процеси турбулентності на ринках України стабілізуються, як тільки стабілізується ситуація із РФ.
Ольга Киргизова, Київ