Рада ухвалила постанову про звіт ТСК з питань перевірки та оцінки стану Укрзалізниці
Як повідомляє кореспондент Укрінформу, відповідну постанову Верховної Ради № 7001 підтримали 282 народних депутатів.
Згідно з текстом додатку до постанови, за результатами розслідування ТСК дійшла висновку, що Укрзалізниця у 2021 році не змогла у повній мірі задовольнити потреби зростаючої економіки України у вантажних перевезеннях.
Зокрема, розрив між динамікою зміни реального ВВП України та вантажообігом залізничного транспорту у 2021 році сягнув 17,74%. Доходи державної компанії від вантажних перевезень становлять лише 92,3% від рівня до епідемічного 2019 року попри ріст тарифів у 2021 році та отримання від цього додатково 2400 млн грн.
В ТСК наголосили, що зумовлено це, зокрема, тим, що УЗ не освоїла додаткових обсягів перевезень вантажів залізничним транспортом, в той час, як переорієнтація вантажів на автомобільний транспорт спостерігалась суттєвою. Серед головним факторів, які на це вплинули, комісія відокремлює:
велику кількість штрафів за несвоєчасну доставку вантажів з вини АТ «УЗ», які становлять за останні 3 роки 378,6 млн грн. Зокрема, за 7 місяців 2021 року таких штрафів з компанії уже стягнуто на суму 46,6 млн грн;
значну кількість кинутих вантажних поїздів. У вересні минулого року зафіксовано 349 таких вантажних потягів, у жовтні - 407 та листопаді - 859 відповідно;
відсутній розвиток відносин з клієнтами та партнерами, що призводить до втрати транзитного потенціалу України; його обсяги стають дедалі меншими. У загальному вантажообігу частка транзитних вантажів складає 7%, у загальних обсягах перевезень – 4%. (У 2021 році обсяги перевезень транзитних вантажів склали 11,5 млн тонн, що на 1,0 млн тонн або на 8,3% менше, ніж у 2020 році);
відсутністю досвіду управління перевезеннями у топ-менеджменту АТ «УЗ» , критичний стан інфраструктури залізничного транспорту та тягового рухомого складу, зайнятість станційних колій виведеним з ладу рухомим складом, зниження пропускної здатності дільниць, не ефективна логістика і планування перевезень.
«Загалом, через непрофесійне управління, через відтік вантажів на інші види транспорту, через дискримінаційні та корупційні підходи до організації перевезень, недоотримані доходи та збитки у секторі вантажних перевезень станом на 2021 рік можуть становити від 6 до 8 млрд грн на рік. Що свідчить про потребу більш ретельного контролю сектору вантажних перевезень залізничного транспорту з боку акціонера АТ «УЗ» - Уряду та з боку правоохоронних органів», - йдеться в звіті ТСК.
Водночас, ТСК констатує позитивний вплив на АТ «УЗ» внаслідок ініціативного підходу Міністерства інфраструктури України щодо підняття тарифів на вантажні перевезення, що дозволить отримати додатково лише в 2022 році понад 14 млрд грн.
Крім цього, комісія зауважила, в УЗ склалася практика невиконання показників фінансового плану. Водночас персональної відповідальності за це або за недостатню якість планування не поніс жоден керівник вищого рівня. Також не покращується якість послуг з перевезення пасажирів в АТ «УЗ».
«Жодних позитивних і реальних змін АТ «УЗ» не зможе досягнути без активізації процесу реформування залізничного транспорту України та анбандлінгу і створення окремих бізнес-вертикалей АТ «УЗ». Однак, процес реалізації стратегічних документів Президента та Уряду щодо реформ в АТ «УЗ» відверто провалені і надолужити втрачений час вже складно», - підсумували в ТСК.
Як повідомляв Укрінформ, у січні 2022 року Верховна Рада підтримала утворення Тимчасової слідчої комісії з питань розслідування фактів можливих корупційних дій, які призвели до значних втрат дохідної частини державного бюджету.