Статистика експорту залізницею за останні місяці не на користь агропродукції - УКАБ
Про це в Укрінформі, під час пресконференції «Проблеми експорту агропродукції залізничним транспортом» повідомив Роман Сластьон, генеральний директор Українського клубу аграрного бізнесу.
«У квітні залізницею було експортовано 3,7 млн тонн усіх вантажів, у травні — 3,8 млн тонн. Очевидно, це той максимум, який зараз реально можливо експортувати до країн ЄС саме цим шляхом. Із цих обсягів у травні було експортовано 2 млн тонн залізної руди (54%) і всього 752 тис. тонн зерна та продуктів його переробки (20%). Через обмежену експортну спроможність залізниці вантажі змушені конкурувати за потужності для перевезення. Як бачимо, ця конкуренція не на користь продовольства», — сказав Сластьон.
За його інформацією, така ситуація не додає оптимізму сільгоспвиробникам, які замислюються, а чи варто взагалі сіяти, якщо не буде можливості продати зібраний врожай.
До того ж, за словами експерта, конкурують виробники не лише за пропускну здатність на кордоні, а й за рухомий склад для перевезення, зокрема, в європейських країнах, де відбувається перевантаження.
«В ЄС фактично немає звичних для нас зерновозів, але в них є напіввагони, призначені для перевезення будь-яких навалювальних вантажів. В тому числі їх можна використовувати для перевезення зерна. Але ситуація така, що більшість гірничодобувного вантажу експортують лише кілька компаній, і вони спромоглися набагато швидше забронювати всі потужності для перевезення своєї продукції. На жаль, ми втиснутися в цей потік просто не можемо», — зазначив Сластьон.
Він нагадав, що ще в квітні був напрацьований спеціальний механізм лімітування по окремих вантажах на конкретних пунктах пропуску, але цей механізм так і не був прийнятий.
«Ми сподіваємося, що уряд та профільні міністерства напрацюють збалансований механізм експорту. Ресурс для цього є. Нагадаю, що до війни на західні кордони руди надходило близько 1-1,2 млн тонн. Зараз ми бачимо, що цей експорт збільшено в рази. Цей ресурс можна переналаштувати під експорт зернових», — підкреслив гендиректор УКАБ.
Як повідомлялося, Європейська комісія спільно з V_labs та Rail Cargo Group запустила торговельну платформу для зерна «Зернові шляхи» - Grainlane, яка сприятиме оптимізації експорту зерна з України до держав-членів ЄС. Її особливістю є те, що на ній одночасно будуть розміщені і торговельні, і транспортні запити, що має полегшити процес організації експортних поставок. Тож представники європейської логістики зможуть розв’язувати організаційні питання з українськими партнерами.
За даними Міністерства аграрної політики та продовольства, Україна у травні 2022 року відвантажила на експорт усіма видами транспорту понад 1,743 млн тонн зернових, олійних та продуктів переробки, що становить 180% від квітневого обсягу.
При цьому, наголосили в міністерстві, для стабільного експорту агропродукції з України до Європи потрібно збільшити кількість зерновозів та відкрити нові логістичні коридори.