Україна пропонує допомогу польським службам для зменшення черг із вантажівок на кордоні
Про це розповів в. о. голови Державної митної служби України Вячеслав Демченко під час брифінгу "Відкритий кордон: ситуація з чергами на автомобільних пунктах пропуску", проведеного в Медіацентрі Україна – Укрінформ.
За його словами, проблема виникла через низьку, як для Польщі, зарплату працівників фітосанітарних та ветеринарних служб.
"У деяких випадках ми запропонували свої послуги, допомогу – для пришвидшення виконання функцій цими (фітосанітарними та ветеринарними - ред.) службами. Наразі йдуть перемовини. Сподіваюсь, що найближчим часом питання буде розв’язане", - зазначив віін.
Демченко також додав, що наразі планується створення кількох пунктів пропуску, де будуть проходити виключно порожні вантажні автомобілі. Це також може позитивно вплинути на ситуацію із заторами на українсько-польському кордоні.
Також ситуацію прокоментував заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм у Фейсбуці.
"Ситуація протягом серпня дійшла до критичної межі. Окрім чисельних локальних конфліктів і бійок між водіями в черзі, вже тиждень триває страйк перевізників з польського боку на пункті пропуску "Дорогуськ - Ягодин". Наразі у черзі перебувають 2 437 автівок, позавчора черга сягала вже 58 кілометрів. Враховуючи, що через пункт пропуску Ягодин виїжджає майже 40% усього експорту на польському кордоні, це призводить до величезних збитків, які, за даними митниці, становлять до 60 млн грн на добу", - зазначив він.
Найєм уточнив, що після консультацій Міністерство інфраструктури разом з Міністерством аграрної політики, Державною митною та Прикордонною службами підготували низку пропозицій, які вже надіслані польській стороні, задля врегулювання ситуації.
Зокрема, у найближчі дні українська сторона розгляне можливість попереднього сортування вантажівок, які виїжджають з експортною продукцією залежно від виду вантажів задля кращої організації та підвищення продуктивності роботи польських контролюючих органів.
Запропоновано також не проводити санітарні та фітосанітарні заходи з контролю (SPS measures) при його ввезенні, якщо він переміщується через Польщу в режимі транзиту. Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та відповідній службі Польщі запропоновано якомога швидше провести зустріч з метою погодження відповідних змін.
Найближчими днями Україна пропонує провести спільну зустріч з представниками Польщі з метою обговорення можливості скасування контролю опломбованих вантажівок, що вивозять ріпак з України на експорт для виробництва біодизелю.
У найкоротші терміни пропонується вжити всіх необхідних заходів з метою забезпечення проїзду порожніх вантажних транспортних засобів в пунктах пропуску “Устилуг - Зосін”, “Грушів - Будомєж”, “Угринів - Долгобичув” та “Смільниця - Кросцєнко” у напрямку експорту з України.
Українська сторона пропонує спланувати спільні дії щодо відкриття до середини жовтня цього року місць перетину державного кордону “Нижанковичі – Мальховіце” та “Варяж – Усьмеж” для тимчасового проїзду порожніх вантажівок у напрямку експорту з України.
Серед інших пропозицій - розглянути можливість не рахувати порожні вантажівки, що оформляються за зміну. Додатково, по пункту пропуску “Ягодин – Дорогуськ” збільшити оптимальну кількість транспортних засобів, що приймаються прикордонними службами кожної зі сторін за одну зміну, з 300 до 500.
Крім того, запропоновано розглянути можливість збільшити кількість працівників фітосанітраних та ветеринарних служб Республіки Польща на пунктах пропуску на польсько-українському кордоні.
"Усі вищезгадані пропозиції попередньо обговорені між службами наших країн. І сьогодні зранку відповідний лист був направлений на адресу Міністерства сільського господарства та сільського розвитку Республіки Польща, Міністерства інфраструктури, Міністерства фінансів та Міністерства внутрішніх справ", - резюмував представник Мінінфраструктури.
Як повідомлялось, кількість вантажних автомобілів на кордоні з Польщею постійно зростає через низьку пропускну спроможність митниці з польського боку. Напередодні черга з вантажних автівок до пункту пропуску "Ягодин" перевищувала 45 кілометрів.
У докризовий період польські фітосанітарні та ветеринарні служби приймали близько 80 вантажівок на добу, нині ж кількість транспортних засобів зменшилась в рази, наприклад, 28 серпня прийняли 12 вантажівок, а 31 серпня – лише 19.